Voor de overkapping van de A9 bij het Stadshart (de Keizer Karelweg) heeft de gemeente een nieuw ontwerp gepresenteerd en daarmee ook de bereikbaarheid van dat centrum te verbeteren. Er komt bijvoorbeeld een beter busstation en ook een ‘verkenning’ naar het doortrekken van tramlijn 5, alsmede meer ruimte voor fietsers. De gemeenteraad wordt woensdag (28 mei om 20.30 uur) in een zogenoemd ‘raadsgesprek’ geinformeerd. Omwonenden krijgen er een brief over.

Volgens de gemeente biedt het vernieuwen van het Stadshart en de nieuwe A9 kansen voor het optimaliseren van de bereikbaarheid van het Stadshart.

Busstation

Het busstation wordt door de gemeente bekeken, maar die is daarvoor wel afhankelijk van de Vervoerregio Amsterdam, het GVB en Connexxion. Daarom is de Vervoerregio Amsterdam ook ingeschakeld bij de ‘verkenning’ om tram 5 door te trekken naar het busstation.

Het ontwerp voor de overkapping van de A9 bij de Keizer Karelweg uit 2016 is aangepast. Daarbij is de ingang van de Schouwburggarage aan de achterzijde van de Schouwburg inmiddels losgelaten. Andere wijzigingen zijn:

  1. De Meander wordt niet aangesloten op de oostelijke rotonde. In plaats daarvan komt er aan de noordkant van de rotonde een extra rijstrook, zodat verkeer vanaf de A9-Oost rechtstreeks richting Stadshart kan rijden. De Meander blijft een doodlopende weg.
  2. Meer ruimte voor fietsers
    Op de kruising Ouderkerkerlaan–Keizer Karelweg komt in het verdere ontwerptraject extra ruimte voor fietsers. Ook de aansluiting op de Bomenbrug krijgt een verbeterslag.
  3. Verbeterde doorstroming
    De bocht voor bussen op de westelijke rotonde wordt ruimer gemaakt. Ook komt er een extra mogelijkheid voor verkeer vanaf de A9-Oost om noordwaarts de Keizer Karelweg op te rijden.

Nieuwe plannen 
Het huidige busstation in het Stadshart is verouderd. De gemeente onderzoekt samen met de Vervoerregio Amsterdam en Connexxion twee scenario’s. Eén daarvan gaat uit van het verbeteren van het busstation in de huidige vorm. Het andere scenario onderzoekt de mogelijkheid voor een geheel nieuw busstation tussen de twee meest westelijke Meandertorens ter hoogte van de Keizer Karelweg.

Tram 5 
Overigens staat het bekijken, samen met de Vervoerregio, of de kans bestaat tramlijn 5 van het Handelsplein door te trekken naar het (nieuwe) busstation nog aan het begin, zegt de gemeente. De eerste resultaten van dit onderzoek worden eind van het jaar verwacht.

1 REACTIE

  1. “Er komt een extra mogelijkheid voor verkeer vanaf de A9-Oost om noordwaarts de Keizer Karelweg op te rijden.”

    De KKweg is en blijft een 2-baans weg die ongeschikt is voor doorgaand N-Z verkeer. Openbaar busvervoer loopt er hopeloos in vast.

    Het was een historische fout om de de rijksweg A3 niet aan te leggen (de brandweerkazerne staat op dat tracé) en om bovendien de Beneluxbaanniet op de rijksweg A9 aan te sluiten. En dan ook geen ringweg om het Stadshart.. Op die fouten moet nu worden voortgeborduurd.

Laat een antwoord achter aan Robert van Waning Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.