Automobilisten en motorrijders die een van de twee bussluizen ‘nemen’, krijgen van donderdag (22 mei) af een boete van € 129. Het gaat in bussluis in Westwijk en die voor de Urbanuskerk in Bovenkerk. Het illegaal passeren daarvan levert een boete op van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
Sinds begin maart registreren handhavingscamera’s de kentekens van motorvoertuigen die het inrijverbod negeren. Tot nu toe ontvingen de bestuurders een waarschuwing.
Negeren
Sinds de start van de controles met ANPR-camera’s negeerden 2.732 bestuurders het inrijverbod dat geldt bij beide bussluizen. Maar die liggen er wel voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid, zegt wethouder Herbert Raat (verkeer en handhaving). Daarin heeft het gemeentebestuur besloten te gaan handhaven middels camera’s. “Uit het aantal overtredingen blijkt dat dit hard nodig is”, zegt Raat. “We onderzoeken momenteel de mogelijkheden voor het plaatsen van handhavingscamera’s tegen brom- en snorfietsers in het Oude Dorp en op het Kazernepad. Ook hier kan dit helpen bij het vergroten van de verkeersveiligheid en leefbaarheid.”
Lijnbussen en hulpdiensten
In Bovenkerk mogen alleen lijnbussen, hulpdiensten en voertuigen met een verkeersontheffing de bussluis op de Noorddammerlaan passeren. Bij de bussluis aan het Westwijkplein in Westwijk geldt ook voor vrachtwagens voor de bevoorrading van het winkelcentrum een uitzondering. Voor alle andere motorvoertuigen geldt een inrijverbod.
ANPR-camera
Handhaving gebeurt middels ANPR-camera’s (Automatic Number Plate Recognition). Deze camera’s registreren alleen kentekens binnen het gebied waar de gesloten verklaring (het inrijverbod) geldt. Aan alle geldende privacywetgeving wordt voldaan.
De eenmalige kosten voor de inzet van twee handhavingscamera’s bedraagt ca. € 5.000. De jaarlijkse kosten voor de lease van beide camera’s, softwarelicenties, datacommunicatie en beheer en onderhoud bedraagt ca. € 14.000.
Met de inzet van deze camera’s bespaart de gemeente kosten voor de inzet van handhaving die voorheen de controle op straat uitvoerde. Daarnaast creëren de camera’s een (veel) grotere controlemogelijkheid, waardoor we verwachten dat de naleving van de inrijverboden aanzienlijk wordt verbeterd.
Boetes
Voordat de overtredingen naar het CJIB worden doorgestuurd, bekijken gemeentelijke handhavers de camerabeelden om te controleren of het daadwerkelijk een verkeersovertreding betreft. Het CJIB verstuurt de boetes. Een boete voor het passeren van de bussluis kost € 120 en € 9 administratiekosten.
Wethouder(?) Raat (VVD) onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor het plaatsen van handhavingscamera’s tegen brom- en snorfietsers in het Oude Dorp en op het Kazernepad. Hij denkt dat dit kan helpen bij het vergroten van de verkeersveiligheid en leefbaarheid.
Dit is toch wel godgeklaagd. Zo lang als ik in het Stadshart woon (18 jaar) pleit ik voor handhaving van het scooterverbod in het voetgangersgebied, maar Raat voelt dar niets voor want ‘Dat is niet de stad die wij willen’.
Scooters, fatbikes en electrische bakfietsen scheuren tussen voetgangers en spelende kinderen op het Stadsplein. Hoezo ‘verkeersveiligheid en leefbaarheid’?
Verdomde VVD.
Herbert Raat (VVD) heeft het scooterverbod in het Stadshart zelf ingesteld, maar daarna handhaafde hij dit bewust niet. Hoezo ‘wethouder’?
https://goo.gl/photos/mZgMC6SKz56Ddpwc9