GroenLinks in de gemeenteraad is tegen het besluit om de plaatselijke vergunning voor deelscooters in te trekken. Burgerraadslid Simon Lutz, die een felle verdediger is van alles wat energieverbruik en CO2 kan beperken, een milieu-enthousiast, spreekt over ‘een bizarre beslissing’ van B en W. Overigens wil de gemeente stoppen met deelscooters wegens de overlast die geparkeerde exemplaren (op het trottoir) blijken te geven. Verkeerswethouder Herbert Raat heeft gereageerd op zijn weblog en is tegen wat GL wil.
Aan het einde van het jaar komt een einde aan het contract met deelscooterbedrijf Check, nadat vorig jaar al afscheid genomen was van Felyx.
Onterecht
Volgens GroenLinks is een mix van deelmobiliteit en openbaar vervoer (OV) ‘dé weg vooruit om iedereen van A naar B te brengen.’ De partij ziet dus de deelscooter, -auto of -fiets helemaal zitten. Een auto kan dienen voor het vervoeren van ‘iets zwaars of onhandigs’, zegt ze, maar korte afstanden loopt of fietst men. En ‘als de afstand net wat langer is, dan is een deelscooter eventueel een goede oplossing’, zegt zij. Twintigduizend Amstelveners hebben al de app van een scooterverhuurder en 6.000 zesduizend mensen gebruiken volgens GL de scooters ook werkelijk. De partij zegt dat het een fors deel van de inwoners is. “En tegen die mensen zegt de wethouder nu: ‘Zoek maar een andere oplossing.’” Lutz vindt dat onterecht.
Laatste woord
Hij zegt met verschillende gebruikers te hebben gesproken die willen om verschillende redenen deelscooters blijven gebruiken. Zoals Koen, een student van 20, Pim en Ruben (39), die zei: ‘Dit is een van de eerste initiatieven voor deelmobiliteit die succesvol zijn en breed gebruikt worden.’
Simon Lutz roept gebruikers van deelscooters in Amstelveen op zich te melden bij GroenLinks, via groenlinksamstelv@gmail.com . Lutz: “Het laatste woord hierover is nog niet gesproken. Ik zal er alles aan doen om de wethouder tot andere gedachten te brengen. Het is volgens hem en zijn opvattingen over het milieu beter als Check voor de stad behouden blijft.
Protest Raat
Waar was GroenLinks in de laatste vier jaar, vraagt verkeerswethouder Herbert Raat zich op zijn persoonlijke website af. Deelscooters kunnen wat hem betreft niet en GL vertelt volgens hem niet het héle verhaal, gezien de bende op de trottoirs die de gebruikers van zogeheten deelscooters maken en die voor een regen van klachten zorgt bij de gemeente.
Het ooit prima concept is verworden tot een grote rotzooi op straat, zegt hij. “We hebben jarenlang geprobeerd met de deelscooteraanbieders afspraken te maken, maar er kwam geen goede oplossing.”
Halve verhaal
Dus blijven (vooral oudere) inwoners In woonwijken, bij de sportvelden en voor de deur van ondernemers zitten met de ellende. Vooral ouderen met rollator of een rolstoel zijn hiervan de dupe, volgens Raat. “Dan is de maat een keer vol.” Maar GroenLinks hoor je daar niet over, zegt de wethouder, die de fractie verwijt alleen de gebruikers van deelscooters naar hun mening heeft gevraagd en het halve verhaal vertelt. Hij nodigt GL uit voor een werkbezoek bij aanbieder. “Wij zijn niet tegen deelmobiliteit, maar wel tegen deze vorm omdat het een bende is geworden.” Volgens hem krijgt hij reacties als: Zet die scooters lekker in de tuin van GroenLinks. Raat ziet meer in deelfietsen en bracht een bezoek aan verhuurder Donkey Republic daarvan. “Wij zijn ook in overleg met Uithoorn en die gaan wellicht ook meedoen.”
Het zal de VVD-wethouder weinig interesseren, vrees ik. Zolang alle VVD-ers in hun suffe SUV’s maar onbeperkt kunnen rondrijden.
De wethouder(?) houdt niet van handhaven.
Vandaar.