Maandenlang moest de fractie van 50Plus wachten op antwoord van B en W op schriftelijke vragen over huishoudelijke hulp, maar ook nu is zij niet tevreden met de beantwoording. Daarom stelde zij aanvullende schriftelijke vragen.

Op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning  (WMO) is de gemeente verplicht huishoudelijke hulp te bieden. Maar daar mankeert volgens 50PLUS van alles aan, waarover de vragen op 18 september al gingen.

Probleem

De beantwoording van B en W is volgens de voor ouderen opkomende fractie enerzijds positief en zij zegt te begrijpen dat het beantwoorden van vragen veel ambtelijke inzet vergt. Maar 50PLUS is er ook van overtuigd dat door het probleem inzichtelijk te maken de huishoudelijke hulp hoger op de prioriteitenlijst kan komen. De klachten die de fractie onder meer had, van signalen uit de praktijk, waren dat huishoudelijke hulpen soms niet komen opdagen, terwijl wel de eigen bijdrage van de cliënten wordt gevraagd. Verder vroeg 50PLUS hoe het zit met de gemeentelijke bijdrage en of die het werkelijk gemaakte uren betreft of alleen de geplande (en niet werkelijk gewerkte).

Overleg met klant

Fractievoorzitter Emiel Sjaardema wil in elk geval inzichtelijk hebben met welke bedrijven of organisaties hun huishoudelijke diensten in Amstelveen aanbieden en hoe die zich tot elkaar verhouden. De partij weet niets van die aanbieders en herkent niet het antwoord dat in overleg met de klant wordt bepaald hoe de zorg eruit komt te zien c.q. wordt verdeeld. I

“In de bij 50PLUS bekende situaties was er absoluut geen sprake van overleg, maar eerder van ‘het is helaas niet anders’”, zegt Sjaardema. Er ontbreekt volgens hem ook vaak een duidelijke planning waardoor de klant er zelf constant achteraan moet om duidelijkheid te krijgen. “We weten dat er een tekort aan personeel is, maar het bepalen van de urgentie door een medewerker wie wel of (bijna) geen hulp krijgt is niet een juiste gang van zaken.”, zegt hij.

Tijdelijk

Ook het “tijdelijk leveren van hulp één keer in de twee weken” blijkt volgens Sjaardema niet uit de situaties die bij 50PLUS bekend zijn. Hij vraagt een opgave over 2023 van de ingeschakelde aanbieders, het aantal geïndiceerde uren en welk percentage daarvan per aanbieder ook is geleverd.

Naar aanleiding van de bewering van B en W dat het verdelen in geval van tekorten door aanbieders wordt gedaan in overleg met de inwoners, wil 50PLUS weten of er afspraken zijn gemaakt met de aanbieders op basis van welke criteria zij met inwoners in overleg gaan over aanpassing / vermindering. Een vraag is ook of de instemming van de klant schriftelijk wordt vastgelegd en of het reëel is dat overleg te doen met een deel van de doelgroep, bijvoorbeeld licht dementerenden.

Andere vragen van de fractie: Rapporteert de GGD over haar toetsingsactiviteiten voor de kwaliteit van de hulp bij huishouden? Zijn de resultaten daarvan te delen met de gemeenteraad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.