Ook de SP is ertegen dat ‘betaald parkeren’ in heel Amstelveen, maar vindt het nieuwe voorstel van verkeerswethouder Herbert Raat, dat op basis van de golf van bezwaren van inwoners zou zijn genomen, niet veel verschillen van het vorige. Het is volgens de SP een truc om op langere termijn toch bij betaald parkeren door heel de gemeente uit te komen. De SP wil een referendum over het parkeren.
Het lijkt wel of het college met het parkeerbeleid, onder invloed van de bezwaren van inwoners, terug is gekrabbeld, maar dat is nep, vindt de SP, die zegt als enige fractie in 2017 tegen het nu geldende parkeerbeleid te hebben gestemd, dat een verandering inhield.
Niet nodig
“In het oude beleid was verplichte bindende raadpleging van inwoners nog noodzakelijk. Dit werd vanaf 2018 losgelaten”, zegt de fractie. In toen aan de orde zijnde voorstel van B en W werd het dat college volgens de SP gemakkelijker gemaakt betaald parkeren in te voeren en op termijn zou dat in heel Amstelveen gebeuren. Dat laatste punt is door het college nu losgelaten, maar van de herinvoering van burgerraadpleging is nog steeds geen sprake, vindt de SP, die dan ook kritiek heeft op waar de wethouder nu mee komt. Burgerraadslid Matthew Venhorst (foto) ziet weinig verschil in het nieuwe voorstel ten opzichte van de tegemoetkoming aan de bezwaren. Betaald parkeren in heel Amstelveen is niet noodzakelijk, vindt het SP-burgerlid. “Als we zoiets ingrijpends doen is het nodig dat inwoners zich daarover kunnen uitspreken”, zegt Venhorst. “Als ik naar het nieuwe voorstel van het college kijk, wijkt het niet zoveel af van het oude. Alleen het automatisme dat het betaald parkeren in heel Amstelveen wordt ingevoerd is geschrapt, maar het beleid is zo ingestoken dat het er toch automatisch uit volgt, alleen wellicht in een iets langere periode i.p.v. in een vooraf bedacht tijdbestek volgens een vooraf vastgestelde volgorde.”
Vals
Hij vindt dan ook dat het college een vals beeld geeft en dat feitelijk het beleid niet is veranderd. De SP zegt niet voor of tegen betaald parkeren in heel Amstelveen te zijn en in ‘een aantal gevallen’ het zeker nuttig kan zijn. Bijvoorbeeld bij het tegengaan van vreemdparkeerders of als de overlast te groot wordt en er dus enige regulering nodig is. Volgens fractievoorzitter Patrick Adriaans smeekten inwoners van Randwijck destijds om betaald parkeren in te voeren, wat de regels toen niet toelieten. “Er is terecht gekozen voor een oplossing dat een meerderheid van respondenten in een gebied voor moest zijn; dat was een meerderheid van alle woningen. Dat beleid is nooit goed geëvalueerd en vervolgens is er vanaf 2018 gekozen voor een technocratische oplossing met allerlei regels rondom vaststellen omvang gebied en hoogte parkeerdruk, zonder bindende raadpleging van inwoners. Maar technocratie kan nooit democratie vervangen.”
Referendum
In het nieuwe voorstel wordt de omvang van het gebied waar parkeeroverlast wordt ervaren verkleind tot 10.000m2, waardoor er eerder bij een klein gebied waar overlast is betaald parkeren kan worden ingevoerd, zegt de SP. Volgens Venhorst kan zo eerder de olievlekwerking worden geconstateerd, dus betaald parkeren. “Dat betekent dat bij overlast in een relatief klein gebied de neiging zal zijn snel richting betaald parkeren te gaan. I.p.v. inzetten op andere oplossingen, zoals meer en beter openbaar vervoer in combinatie met P+R aan de randen van Amstelveen.
De partij pleit voor een referendum over het parkeerbeleid. Het college van B en W heeft volgens Adriaans geen visie. “Het kiest er nu voor dat, als in een paar straten overlast is, al snel zonder inspraak van de inwoners betaald parkeren wordt ingevoerd. Als de overlast van vreemdparkeerders komt dan moeten we daar wat aan doen. Maar dan is niet de oplossing dat, omdat een paar mensen twee of drie straten verder moeten parkeren, alle mensen te maken krijgen met betaald parkeren. Het is een ander verhaal als er in een buurt/wijk/of heel Amstelveen een breed draagvlak is voor betaald parkeren als vorm van regulering.”
Op 26 februari is de planning dat het raadsdebat over het parkeerbeleid zal plaatsvinden. Besluitvorming vindt op zijn vroegst in de raadsvergadering van 12 maart plaats, afhankelijk van verloop van het raadsdebat.
Journalistiek is met iets andere woorden een stuk van een andere website overnemen.