Omdat eerder het beschikbare budget ruimschoots werd overschreden gaat de gemeente nu pas aan de slag met de rotondes op de Oranjebaan. Zij zegt dat er een alternatief is gevonden. De rotondes komen op de kruispunten met de Camera Obscuralaan-Traviatastraat en met de Beneluxbaan-De Parelvisserslaan. Overigens stelde 50Plus in de gemeenteraad vragen over de beperkte tijd die vooral ouderen, vaak met rollators of rolstoelen, hadden om bij verkeerslichten op die kruisingen over te steken. In het antwoord werd toen o.a. door verkeerswethouder Herbert Raat geschreven dat er ‘binnenkort’ rotondes zouden komen.

Die komen er nu schrijft projectmanager Jack Smit van de afdeling Projecten en Advies aan de omwonenden. Aannemersbedrijf KWS start medio deze maand met ‘voorbereidende’ werkzaamheden.

Bushaltes

In november begint de aanleg van de eerste rotonde en daarna de tweede. De rotondes zijn eind juli volgend jaar klaar. Eerder al werden asfalt fietspaden aangelegd. Na de aanleg van de rotondes kunnen fietsers en voetgangers met voorrang oversteken, belooft de gemeente. Bussen op de Oranjebaan houden een eigen rijstrook. Maar de bushaltes zijn gedurende de aanleg niet te gebruiken. Die voor de Bankrashof is tussen 11 november en 23 februari op bepaalde momenten niet in gebruik, waarover de omwonenden schriftelijk zijn geïnformeerd. Gedurende de aanleg van de tweede rotonde op de kruising met de Beneluxbaan is de bushalte Oranjebaan aan de overkant van de Bankrashof (lijn N84, 171, 300 en N30) bij de op- en afrit van de Beneluxbaan tussen 17 maart en 6 juli 2025 op bepaalde momenten buiten gebruik. Dat wordt volgens de gemeente tijdig aangegeven op de bushaltes. De meest recente reisinformatie is te vinden via de reisplanner 9292.

AutoMaatje

De gemeente verwijst de vele ouderen in de omgeving voor vervoer bij gebrek van een bus naar ANWB AutoMaatje, een service van welzijnsorganisatie Participe. Men kan dan een vrijwilliger met eigen auto á 35 cent per kilometer huren via www.participe-amstelland.nu/automaatje. Of men kan via de gemeente Wmo-vervoer aanvragen via het aanmeldingsformulier Wmo (www.amstelveen.nl/wmo).

Bussluis Marathonlaan

Om de wijk die ten noorden van de Oranjebaan ligt goed bereikbaar te houden, wordt de bussluis op de Marathonlaan-Escapade gedurende het gehele project verwijderd en kan alle verkeer hier passeren. Op amstelveen.nl/oranjebaan leest men meer over het project. Aannemer KWS Infra verstrekt via de BouwApp informatie over de voortgang van de werkzaamheden. Hierin vindt men ook de meest recente informatie met betrekking tot het openbaar vervoer. De internetpagina van de Oranjebaan is te bezoeken via debouw.app/projects/oranjebaan-amstelveen. Ook is de BouwApp beschikbaar voor iOS en Android. De app is gratis te downloaden in de Apple App en Google Play Store.

Budget

Zoals gezegd, is de aanleg in 2023 uitgesteld wegens geldgebrek, waarover de omwonenden destijds op de hoogte zij gebracht, omdat de kosten sterk waren gestegen, zegt de gemeente. Het door de gemeenteraad gereserveerde budget werd ruim overschreden. “Na diverse gesprekken met aannemersbedrijf KWS infra is een alternatieve werkwijze gevonden om tot een haalbaar project te komen zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit”, meldt de gemeente nu. “Een goede bereikbaarheid voor de directe omgeving, het beperken van de overlast en afstemming met de werkzaamheden aan de A9 waren hierbij de belangrijkste randvoorwaarden.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.