Scholengemeenschap Panta Rhei aan Pandora heet volgend schooljaar Futuris.  De nieuwe naam markeert volgens de school ‘het einde van een waardevol tijdperk en de start van een kansrijke toekomst, voor de school én voor de leerlingen.’

De school ontstond toen in augustus 1974, toen alle Amstelveense scholen voor lager beroepsonderwijs en een gemeentelijke mavo besloten samen verder te gaan. Voor die tijd bestond onder meer een uitgebreide technische school (ambachtsschool).

Ceder

Panta Rhei heeft goede en minder goede tijden gekend, zegt de school zelf. Die is sterk in ontwikkeling en heeft alle ‘leerwegen’ van het vmbo, mavo / havo en ISK (Internationale Schakel Klas). De school zegt stevig te hebben geïnvesteerd in onderwijskwaliteit en nieuw onderwijsaanbod. Komend schooljaar hebben eerstejaars leerlingen de keuze uit een breed palet van profielen: expressie, technologie, koken, sport en mavo/havo. Panta Rhei maakt deel uit van de christelijke Cedergroep, waartoe ook de Christelijke Scholengemeenschap Buitenveldert (CSB) en het Hermann Wesselink College (HWC) behoren. Op die manier is een soepele overgang naar havo mogelijk, zegt Panta Rhei.

Zichtbaar

“Ik vind het belangrijk om al die veranderingen zichtbaar te maken”, zegt Matthijs Ran, die vanafmei 2023 directeur is van Panta Rhei. “Wij koesteren onze historie, maar zijn niet meer de school die wij waren. Ik ben heel trots dat ik leiding mag geven aan een school die zo toekomstgericht is als de onze. De nieuwe naam ‘Futuris’ past dan ook perfect bij ons.”

Toekomst

Om de nieuwe naam te bedenken, riep de school de hulp in van leerlingen, ouders en medewerkers. Er kwamen letterlijk honderden namen uit de bus.

Er bestond toch grote eensgezindheid over Futuris. In combinatie met de nieuwe belofte – ‘Kansen voor jouw toekomst’ – maakt de naam volgens de school  goed duidelijk waarvoor zij staat. “Dagelijks stellen wij onszelf de vraag wat onze leerlingen nodig hebben en daaraan proberen we zo goed mogelijk tegemoet te komen”, zegt Ran. Volgens hem maken het bewustzijn dat de behoeften niet voor elke leerling hetzelfde zijn en de individuele aandacht die daaruit voortvloeit, alsmede het lef om verschil te maken de school uniek.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.