Terwijl e-bikes in Amsterdam problemen opleveren, zeker nu men er als automobilist aan maximaal 30 kilometer per uur mag rijden, maakt de gemeente reclame voor dat vervoermiddel. Zij biedt inwoners aan twee weken gratis een e-bike te lenen voor woon-werkverkeer. Het is een herhaling van de actie van vorig jaar, die toen volgens haar een ‘succes’ was.
Overigens is het de bedoeling dat men bij de lokale onderneming Nicooz op het Westwijkplein de fiets van zijn keuze koopt. Behalve die tweewielerzaak zijn uitgiftepunten van de e-bikes en e-bakfietsen Partou Kinderopvang aan de Acacialaan, Wijkcentrum Alleman (aan Den Bloeyenden Wijngaerdt) en Maatschappelijk Ontmoetingscentrum (MOC) aan de Lindenlaan.
Korte afstand
Aan de probeeractie zijn trouwens voor de deelnemers wel voorwaarden verbonden. Voor de actie moet men bijvoorbeeld oudere inwoner dan 18 jaar zijn, minimaal twee keer per week met de auto naar zijn werk gaan, dat vijf tot vijfentwintig kilometer verder ligt en wil proberen de auto te vervangen voor woon-werkverkeer door een e-bike. Die kan men reserveren via amstelveen.nl / fietsprobeeractie. De gemeente wil voor korte afstanden de mensen uit de auto halen, zegt zij. “De elektrische fiets is dan vaak sneller dan de auto of het openbaar vervoer”, vindt wethouder Herbert Raat (verkeer). Ook is het volgens hem beter voor de verkeersveiligheid de auto te laten staan voor korte afstanden, zoals woon-werkverkeer. “Het succes van vorig jaar laat zien dat veel forenzen graag een e-bike willen proberen van en naar het werk.” De mobiliteitsorganisaties De Boom en het Meer en Breikers voeren voor de gemeente de e-bike probeeractie die tot en met december duurt.
Fotobijschrift v.l.n.r: Frank de Winter van Nicooz, wethouder Raat, Anouck Sijmons en eigenaar Nicooz Nico Teerhuis
Tot mijn 60e reed ik elke dag zo’n 20 km naar de Bijlmer voor mijn werk op een gewone fiets. Het moest dan níet regenen of te koud zijn ( <10) . Ik deed daar zo’n half uur over, met het ov was het iets langer (5 min.), totdat je te veel tijd kwijt omdat men er lijnen uit haalde of in mijn geval langer moest lopen en een x extra moest overstappen.
Ik vind die e bikes dan ook vaak domme dingen, want je hebt toch de neiging om te hard te gaan en dan wil ik niet eens spreken over fat bikes, waarmee je vaak door 12 jarigen met 30km/uur wordt ingehaald. Bovendien wat doe je met al oude accu’s? Is dat ook niet milieuvervuilend?
Ik snap ook niet waarom een wethouder zich er voor leent om hier reclame voor te maken. Zeker omdat zo’n grote jongen als het Fietshuis veel fietsenmakers er uit drukken in de wijken.
Dit heet ‘publiek-private samenwerking’. Dit opent de deur naar netwerkcorruptie en dat de specialiteit van de prethouder van Hobby en Lobby.
Er is geen enkel maatschappelijk belang gediend met de verkoopbevordering van ebikes en fatbikes, zeker niet zolang er geen snelheidsbeperking wordt gehandhaafd en er geen wettelijke helmplicht wordt ingevoerd. Weinig kans met het nieuwe Kabinet. Het aantal ongevallen zal toenemen terwijl op de zorg voor de slachtoffers daarvan zal worden bezuinigd.
Lekker met je opgevoerde e-bike over het Stadsplein scheuren. Je krijgt toch geen boete. Dat is de stad die we willen zijn. Een stad waar je je niet aan de regels hoeft te houden.
Eerst:
– Minimum leeftijd 16 jaar.
– Helmplicht.
– Maximum snelheid op fietspaden 20 km/u
– Verbreding fietspaden.
– Trambaan wordt fietsbaan.
– Handhaving.
Dan pas:
– Verkooppromotie.