Groener en veiliger moet de Amsterdamseweg worden. Althans het gedeelte tussen Kalfjeslaan en Graaf Florislaan, dat de entree vanuit Amsterdam is. Daar komen in de loop van volgend jaar groene zijbermen. De gemeente heeft uit twee verschillende varianten de volgens meest geschikte gekozen, onder meer wegens de ruimte voor de bomen. Over die variant houdt zij te zijner tijd een bewonersavond.Er is om tot een keuze te komen onderzoek geweest, met de uitkomst waarvan wethouder Floor Gordon (groen) blij is.
Fietspaden
In de voorgestelde variant komen er stroken aan beide kanten van de rijbaan voor groen, redeneert ze. “De bomenrijen kunnen blijven staan en hun groeiomstandigheden verbeteren,”zegt ze. “Ook komt er meer groenoppervlakte dan in de variant met groene middenberm.” De variant zonder middenberm past ook bij het historische profiel van de Amsterdamseweg, zegt de gemeente. Die wil ook de verkeersveiligheid en het fietscomfort verbeteren door de fietspaden in beton aan te leggen.
Platanen
Langs de Amsterdamseweg staan platanen. Prachtige bomen die erg oud kunnen worden, maar ook schade aan de weg en het fietspad veroorzaken, zegt de gemeente. Die verdwijnen dus mettertijd. Door grotere groenvakken met betere groeiomstandigheden en het toepassen van beton op de fietspaden verwacht de gemeente het fietspad zo lang mogelijk egaal en veilig te kunnen houden met behoud van de platanen. Dergelijke betonplaten zijn eerder toegepast rond de rotonde Keizer Karelweg-Amsterdamseweg. Maar de gemeente waarschuwt wel dat de effecten op langere termijn nog niet in beeld zijn.
Kruispunt Kalfjeslaan
In 2018 (!) verzocht de gemeenteraad per motie om onderzoek te doen naar mogelijkheden om de Amsterdamseweg qua verkeersveiligheid en uitstraling beter aan te sluiten bij de Keizer Karelweg. In 2022 werden er vanuit de raad nog schriftelijke vragen gesteld over de voortgang daarvan. In eerste instantie maakte het kruispunt met de Kalfjeslaan deel uit van het onderzoek. Onderzocht werd of een rotonde ter vervanging van de huidige verkeersregelinstallatie haalbaar was. Het kruispunt ligt voor ongeveer 80% op grondgebied van Amsterdam. Omdat die gemeente de verkeersregelinstallatie recent heeft vervangen, is een rotonde voor Amsterdam nu niet aan de orde, zegt de gemeente Amstelveen nu. Overigens werd zes jaar geleden al om het onderzoek gevraagd.