De Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan van Schiphol zijn negen weken lang de uitwijkmogelijkheden voor de Kaagbaan, waaraan van 19 februari tot en met 25 april een grote onderhouds- en vervangingsbeurt nodig is. Het betekent dat in de gebieden onbder de aanvliegroutes meer vliegtuiggeluid is dan gebruikelijk, zegt de lichthaven.

Volgens de executive director infrastructure Sybren Hahn gaat elk jaar een van de start- en landingsbanen ion groot onderhoud voor een goede conditie voor veilig gebruik.

Veilig 

“Deze keer is de Kaagbaan aan de beurt, een indrukwekkend project waarin we veel vervangingen moeten doen en meteen zoveel mogelijk randprojecten aanpakken”, zegt hij. “We realiseren ons dat groot onderhoud aan een van onze meest gebruikte banen voor extra hinder in de omgeving kan zorgen. Daarom doen we ons uiterste best om het werk zo goed mogelijk te plannen en zo snel mogelijk uit te voeren. We werken met man en macht en zoveel als het kan ook in de nacht.”

Asfalt

Groot onderhoud is volgen Schiphol nodig om grootschalige werkzaamheden uit te voeren die niet passen binnen de (kleinere) jaarlijkse onderhoudsbeurten. Tijdens dit onderhoud aan de Kaagbaan wordt er gewerkt aan de veelgebruikte onderdelen. In totaal wordt er 86.800 m2 aan nieuwe asfaltverharding aangebracht op de baan en rijbanen, onder andere op de Touch Down Zone (het deel van de baan waar vliegtuigen het eerste contact met de baan maken), andere veelgebruikte delen van de baan (zoals bij de taxibanen) en de dienstwegen. Vrijkomend asfalt wordt zoveel mogelijk hergebruikt. Ander vervangingsonderhoud wordt uitgevoerd aan het beton aan de kop van de Kaagbaan en ruim 2000 LED-armaturen van de vliegveldlichtinstallatie. Daarnaast wordt er gewerkt aan het baanstation (elektra), 1500 kilometer aan hemelwaterafvoerleidingen, de waterafvoer in omliggende grasvelden en projecten in de buurt van de Kaagbaan, zoals de aanleg van 160 kilometer aan elektriciteitskabels voor de verdere elektrificatie van de luchthaven. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans. Dagelijks werken er gemiddeld ongeveer honderd mensen aan de Kaagbaan.

Inzet andere banen 
De Kaagbaan wordt vooral gebruikt in zuidwestelijke richting door startende vliegtuigen of in noordoostelijke richting door landende vliegtuigen. Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de Zwanenburgbaan, Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan, afhankelijk van de weersomstandigheden. Dat betekent dat er in de gebieden onder de vliegroutes van deze start- en landingsbanen meer vliegtuigen overkomen tijdens de onderhoudsperiode. Mensen die in de buurt van Schiphol wonen, kunnen dit de komende tijd merken. Op deze pagina staat meer over de impact van het onderhoud en op deze pagina staat over welke gebieden de verschillende vliegroutes lopen.

Buren
Schiphol informeert omwonenden via diverse kanalen over de onderhoudswerkzaamheden en houdt hen uitgebreid op de hoogte over alles rondom de werkzaamheden, de impact op het vliegverkeer en onze omgeving. Houd schiphol.nl/kaagbaan en de burennieuwsbrief goed in de gaten.

Voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer en baangebruik tijdens de werkzaamheden kunnen omwonenden contact opnemen met BAS. BAS geeft op hun website uitleg over het actuele baangebruik en operationele bijzonderheden en is het informatie- en meldingencentrum over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol. Dit kan 7 dagen per week (09.00-17.00 uur) via telefoonnummer 020-6015555 of door het raadplegen van de website.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.