De Vervoerregio Amsterdam, waaronder Amstelveen valt, steunt de oproep aan nieuw kabinet om snel in te grijpen en zo stijging verkeersslachtoffers te stoppen.
De enorme stijging van het aantal verkeerslachtoffers vereist ingrijpen, zegt de Vervoerregio. In 2022 vielen er 745 doden, het hoogste aantal in 15 jaar.
Handhaving
De Verkeersveiligheidscoalitie – een samenwerkingsverband die bestaat uit onder andere ANWB, Fietsersbond en de Vervoerregio Amsterdam – roept de politiek met klem op te investeren in meer handhaving en een veilige infrastructuur. Zonder die maatregelen wordt naar haar mening de doelstelling om het aantal slachtoffers fors terug te dringen niet gehaald.
Stappen
Uit anonieme cijfers die de Vervoerregio Amsterdam ter beschikking heeft van Ambulance Amsterdam, die de regionale ambulancevoorzieningen verzorgt in Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland, blijkt dat er nog flink wat stappen gezet moeten worden als het gaat over het terugbrengen van het aantal verkeerslachtoffers.
Daaruit blijkt dat er twee tot wel vier keer meer verkeerslachtoffers zijn dan we tot nu toe konden zien in de cijfers. Eerdere cijfers lieten alleen de verkeersongevallen zien, geregistreerd door de politie. Nu is er ook zicht op de hoeveelheid verkeersongevallen dat is geregistreerd door de ambulance.
Financiële impuls
De Vervoerregio zet daarom extra in op het verbeteren van fietsvoorzieningen, zoals fietspaden en oversteekplaatsen, zegt lid van het Dagelijks Bestuur Gerard Slegers. “Maar daarvoor is wel een extra financiële impuls nodig.” Volgens hem komt ongeveer negentig procent van de ongevallen in Amsterdam, ook onderdeel van de Vervoerregio, voort uit onveilig gedrag. Datzelfde geldt volgens hem voor de ongevallen in de regio. “Daarom is echt meer handhaving en veilige infrastructuur nodig.”
Auto
Dodelijke slachtoffers onder fietsers en voetgangers vallen voornamelijk na een botsing met een auto. In Amsterdam is mede daarom de snelheidslimiet verlaagd naar 30 kilometer per uur zodat de verkeersveiligheid verbetert. Maar om te zorgen dat iedereen zich aan die maatregel houdt en om het goed uit te kunnen voeren in de gehele regio, is meer handhaving nodig, zeggen ook critici.
Samenwerking
De Vervoerregio heeft al een aantal stappen gezet om de samenwerking met de politie op regionaal en lokaal niveau te verbeteren, betoogt Slegers. “We staan met elkaar in contact over de opgevoerde e-bikes en illegale fatbikes, waarover we een brief samen met veel andere gemeenten aan de minister hebben gestuurd. Helaas zien we dat de capaciteit bij handhaving gering is en dat blijft een obstakel. Juist daarom ondersteunen we deze oproep van de Verkeersveiligheidscoalitie.”
Strategisch Plan Verkeersveiligheid
In 2019 heeft het kabinet 500 miljoen euro neergelegd voor de verbetering van infrastructuur om de verkeersveiligheid te verbeteren. Inmiddels is er ruim 200 miljoen euro verdeeld in het land, waarvan 10 miljoen euro aan de gemeenten van de Vervoerregio, waaronder dus Amstelveen, is toegekend. De Vervoerregio heeft dit bedrag met een eigen bijdrage nog eens verdubbeld. Slegers: “Een stap in de goede richting, maar onvoldoende om het tij te keren. Er is nog geen sprake van een daling in het aantal verkeerslachtoffers. Een trendbreuk is zeker mogelijk, maar daarvoor is dan wel een extra financiële impuls nodig. Vandaar onze steun aan het appèl van deze coalitie.”
Rechtse partijen zoals de VVD zijn geen voorstander van verkeersveiligheid, omdat betere handhaving en andere maatregelen daartoe indruisen tegen hun opvatting over vrijheid: ‘Mijn vrijheid mag ten koste gaan van de jouwe’. Dat verklaart ook hun houding tegenover energieverspilling, vervuiling en opwarming.
Gisteren had ik geluk. Ik stak bij groen licht over en werd net gemist door een auto die knalhard door rood reed. Die sportieve rijder vond kennelijk dat hij zelf wel bepaalt of hij stopt voor rood of niet.
Verkeersegels zijn alleen voor degenen die zich daaraan willen houden. Dat vinden ook de scooterrijders in het Stadshart.
Maatregelen voor meer verkeersveiligheud zijn als dweilen met de kraan open zolang asociaal rijgedrag wordt aangemoedigd in alle media: ‘Sportief! Dynamisch!’
Zie:
https://photos.app.goo.gl/gFws3TrBAU8dEGNp7