Uit metingen blijkt dat in de regio Amsterdam maar 50% van de fietsers met fietsverlichting rijdt. In oktober wordt daarom de ‘Ik val op!’ campagne gevoerd om meer fietsers met licht te laten fietsen.

Op 27 oktober is de Dag van de Fietsverlichting. Dan worden diverse acties in de regio Amsterdam georganiseerd, waaronder ‘Show yourself’. Met dit project worden jongeren door middel van een VR-experience bewust gemaakt van hun kwetsbare positie op de fiets en het belang van fietsverlichting.

Fietsers moeten worden beloond voor hun goede fietsverlichting, vinden politie en Veilig Verkeer Nederland. Behalve goed brandend voor- en achterlicht kunnen ook lichtgevende rugtas of speciale kleding het opvallen versterken. Jongeren kunnen een foto sturen waarbij zij laten zien hoe goed hun fiets is verlicht in het donker en een tag sturen naar de Vervoerregio op Facebook, Twitter of Instagram, met gebruik van  #ikvalop. Een jury kiest de leukste twee inzendingen van inwoners van de Vervoerregio Amsterdam.

Deze campagne en acties zijn een samenwerking van de Vervoerregio Amsterdam en haar vijftien gemeenten, de Politie, Veilig Verkeer Nederland en Team Alert. Online of op straat: je kunt er niet omheen.

1 REACTIE

  1. Jaar in jaar uit lees ik over deze acties. Direct een bon van €75,—. Dan leert de jeugd het wel snel genoeg af en controle bij scholen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here