De pishoek, met een achterdeur naar P60, zou het symbool ervan kunnen wezen. “Een schandvlek voor Amstelveen”, noemde verkeers- en vervoerwethouder Herbert Raat het busstation maandagmiddag. Hij had alle partijen die er iets mee te maken hebben bijeen geroepen. Dus was er onder meer manager Eduard Helwig van Winkelcentrum Stadshart, directeur Gerard Lohuis van P60 en ook waren er delegaties van reizigersorganisatie Rover, Connexxion en Liander bij.

Eigenlijk is wie het station moet onderhouden niet helemaal duidelijk. De gemeente spuit het af en toe schoon met een hoge druk spuit en leegt prullenbakken, maar is dat volgens Raat niet verplicht. Er zijn natuurlijk meer partijen verantwoordelijk.

Wrakken

Laten we de afspraak maken dat alle partijen doen waarvoor zij verantwoordelijk zijn, zei de wethouder. “En als het niet lukt op tijd, leg het dan bij de gemeente terug. Want hieraan moeten wij een einde maken.” Raat doelde onder meer op het wild plassen, de wrakken onder de fietsen (zogenaamde weesfietsen), het uit bogen van metaal bestaande plafond van het busstation en talloze zaken meer die het station niet bepaald tot het visitekaartje van Amstelveen maken, aan de ingang van de stad. De ‘weesfietsen’ worden in het vervolg door de afdeling handhaving weggehaald.

 Beleid

Strategisch beleidsadviseur op het gebied van mobiliteit Wilko Weiffering zei dat. Hij was met de wethouder namens de gemeente meegekomen. Volgens hem is het wild plassen niet nodig, omdat het busstation een van de weinige plaatsen is, waar men een openbaar toilet vindt. Maar dat is slecht aangegeven, gaf hij toe. Het wordt dus verbeterd. Trouwens niet alleen een hoek voor wild plassen ‘siert’ het busstation en is ook veel vogelpoep (foto onder). Ook dat moet worden verwijderd met bijvoorbeeld een spuit, constateerde de wethouder.

Niet trots

“Het is niet een plaats om heel trots op te zijn”, zei hij. “Dit is niet goed voor de stad en het Stadshart.” Waarmee Helwig het natuurlijk eens was. Het plan is er binnen drie maanden een einde aan te maken. “Laten we niet op elkaar wachten.” Rover vroeg ook om fellere lampen een borden bij de diverse haltes. En om meer ruimte om te lopen doordat de bussen iets anders stoppen. Maar Liander, dat een trafostation in de ‘pishoek’ heeft, zei dat daar de komende drie jaar niets van komt, wegens veel ondergrondse leidingen. Wie voor wat verantwoordelijk is, weet de gemeente blijkbaar nog niet.

5 REACTIES

  1. Als wethouder Raat (VVD) van Stadshart, Handhaving, Verkeer en Cultuur niet weet wie verantwoordelijk is voor inrichting, onderhoud en handhaving van het (naast de Cultuurstrip gelegen) busstation, wie dan wel?

    Nou ja, hij kon weer eens op de foto.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.