Heel de gemeenteraad vindt dat de gemeente de geluidsmetingen omtrent Schiphol niet aan de luchthaven zelf moeten worden overgelaten. De gemeente moet zelf de regie nemen, want anders is het toch een beetje de slager die het eigen vlees keurt.
De complete gemeenteraad stemde in met de motie van Burgerbelangen Amstelveen (bbA) en ChristenUnie op dat punt. Waarna alle fracties niet genoeg konden krijgen van de dankbetuigingen en het prijzen van raadslid Kitty Huisman (bbA) en burgerraadslid Dianne Hoefakker (CU).
Geestelijke gezondheid
De motie werd trouwens mede ingediend door GroenLinks, 50PLUS, BVNL en Actief voor Amstelveen. Maar alle andere partijen bleken woensdag de zorgen van de twee te delen. Volgens het duo leidt geluidsoverlast tot gezondheidsklachten, waarbij te denken valt aan leerproblemen, slaapverstoring en aantasting van de geestelijke gezondheid, maar ook verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Of Schiphol zich te houdt aan de geluidsnormen wordt volgens hen niet gemeten, maar via ingewikkelde modellen berekend.
Terwijl de luchthaven minder vliegbewegingen zou toestaan, is haar beleid voortdurend gericht op toename vindt de raad. In de Haagse politiek wordt nu gesproken over een extra aanvliegroute van/naar Schiphol en is er de discussie over het wel of niet mogen bouwen van woningen, constateren de indieners van de motie. De rekenuitkomsten geven de werkelijk ervaren overlast van inwoners niet weer, vinden zij. Huisman en Hoefakker vinden het onbegrijpelijk dat de gemeente serieus overwoog om Schiphol daarvoor in te schakelen. de slager zijn eigen vlees te laten keuren.
Transparantie
Volgens de gemeenteraad moet een onafhankelijke partij in het vervolg meten, via strategisch geplaatste meetapparatuur. De kostbare rapportages, momenteel jaarlijks voor zo’n 38.000 euro, zullen daarbij niet in een bureaulade moeten belanden, maar door de wethouder dient die te gebruiken voor de actieve Amstelveense belangenbehartiging. In de motie riepen de zes indienende partijen het college op het defecte meetpunt te vervangen en dit niet uit te besteden aan Schiphol. Ook wil de raad dat het college van B&W goed gaat kijken naar de spreiding van de diverse geluidsmeetlocaties en de hoeveelheid ervan. Aalsmeer beschikt bijvoorbeeld over zeven eigen meetpunten. Huisman en Hoefakker pleitten ook voor een zogeheten dashboard, waarop inwoners data kunnen raadplegen.
Op de foto: Hoefakker (links) en Huisman
Hè, hè, eindelijk gaat vliegtuiglawaai gemeten worden in plaats van zogenaamd berekend.
Iedereen met een smartphone kan trouwens het vliegtuiglawaai meten. Maak er een publieke actie van. De gemeente wil immers meer participatie van de burgers. Door hun meetgegevens in te sturen voelen zij zich minder machteloos tegenover die cynische piekbelaster van onze rust en schone lucht.
De hele mooie zomerdag zitten wij in die t..herrie van die kl..vliegtuigen.
#krimpluchtvaart
#krimpSchiphol
https://photos.app.goo.gl/5oi9DUPtdzdJK873A
Wat dacht van verhuizen? Schiphol was er eerder dan u. En vooral niet meer vliegen (ook niet naar ’toppen’ over het klimaat), waar tienduizenden zogenaamd verontrusten samen komen…..
Toen ik zo’n 25 jaar geleden vanuit Amsterdam hier kwam wonen, kwam er nog niet iedere 2 minuten zo’n luchtvervuilende lawaaibak over. Hodveel vluchten waren er in 1998?
En, nee, ik ga niet verhuizen. Het is de zoveelste keer dat u dit vraagt. Aan welke kant staat u?
U vergeet dat Schiphol een bedrijf is dat wil groeien. Maar aan u te horen had het klein moeten blijven.
2 minuten? Hou toch op met die onzin, ik woon een km van u vandaan, en hoor en zie ze niet.
Ga een echt goed boek lezen, en laat de mensen hier met rust.
Vandaag, 26 mei, is er westenwind en vliegen tussen 12 en 13 uur 15 – 25 toestellen over Amstelveen. Bij oostenwind is dat meer, dus ongeveer iedere 2 minuten.
Ja, dat blijft de ellende van in Amstelveen wonen, maar het maakt kennelijk die gemeente daarom niet onaantrekkelijker. Integendeel. Maar toen u hier kwam wonen wist u dat. Nou ja, alles had moeten blijven zoals het toen was. Dáár heeft Schiphol, als bedrijf, dus tegen gezondigd.
Dat Schiphol wil groeien, is bekend. Dat er grenzen zijn aan groei weet u kennelijk nog steeds niet, al werd dat rapport ruim 50 jaar geleden geschreven.
Dat tienduizenden mensen boos, ongelukkig en ongezond worden door Schiphol interesseert u niet.