Door middel van schriftelijke vragen heeft GroenLinks er (opnieuw) voor gepleit de verkeersveiligheid voor fietsers in Amstelveen te verbeteren. Dat moet nu eindelijk echt gebeuren, vindt de partij, die wil dat automobilisten via maatregelen worden gedwongen voorzichtig te zijn. De gemeente moet een op de automobilist gerichte campagne starten, vindt GL.
Aanleiding voor GroenLinks is dat vorige week gebeurde voor de derde keer in een half jaar een ernstig fietsongeluk is de stad plaatsvond. Op de Noorddammerlaan schepte een auto een fietser.
Fietser in ziekenhuis
Fietser en Uilenstede-bewoner raadslid Simon Lutz van GroenLinks zegt onthutst te zijn. De gemeenteraad sprak weliswaar in verkeersvisies uit dat de fietser een belangrijkere plek op de weg moet krijgen, zegt hij. Maar blijkbaar wordt niet volgens die visies gehandeld. Lutz vindt dat de automobilist moet worden aangesproken. “Want bij een aanrijding tussen een auto en een fiets is er één altijd de dupe. De fietser eindigt in het ziekenhuis.”
Stopbord
De boodschap van de door GL gewenste campagne volgens die partij zijn: rij voorzichtig en hou rekening met de fietser. “Als dat niet helpt, dan moeten wij als gemeenteraad kiezen voor hardere maatregelen”, zegt Lutz. “Anders blijft fietsen in Amstelveen een wedstrijd in auto’s ontwijken.” GroenLinks zegt dat het nu geldende beleid erop is gericht fietsers af te remmen en te hinderen voor hun eigen veiligheid en wil daarmee breken. “Het is veel effectiever om de aanrijsnelheid van auto’s bij een rotonde aan te passen, of om auto’s met een stopbord te laten stoppen voor een fietspad.”
Klimaat
Lutz sleept ook het milieu er bij. Fietsen is volgens hem de meest CO2-neutrale manier om zich voort te bewegen, zorgt niet voor overlast in de directe omgeving en is gezond. Het is naar zijn mening dan ook hoog tijd om beleid te maken voor veilig fietsen in Amstelveen. “Als wij onze klimaat- en milieudoelstellingen willen halen, dan moeten we ervoor zorgen dat meer mensen zich veilig voelen om hun boodschappen te doen met de fiets in plaats van met de auto. Om hun kinderen op de fiets naar school te brengen, en niet in de auto. Om te recreëren met een fietstochtje, en niet met een autorit. Het is niet meer dan normaal dat de gemeente goed zorgt voor de Amstelveense fietser.”
Begin bij jezelf
Verkeerswethouder Herbert Raat vindt wel dat de verkeersveiligheid omhoog moet, maar heeft de indruk dat de drie aanrijdingen met fietsers ontstonden omdat, bijvoorbeeld op de Van der Hooplaan, de auto’s te hard rede, wat naar zijn mening niet is te voorkomen. Volgens hem helpt daar anti-autobeleid ook niet tegen, omdat bestuurders zich daar niet aan houden.
‘Verbeter de wereld, begin bij jezelf’ is naar zijn mening een oude waarheid die ook in het verkeer moet worden toegepast. Hij is overigens met Lutz eens dat meer mensen hun kinderen niet of per fiets naar school zouden moeten brengen of een kind zelf laten fietsen. “De gevaarlijkste momenten van de dag zijn de piekuren. Dan zie je bij de scholen een wirwar van auto’s en gaan mensen ook naar hun werk met de auto. Wij doen er alles aan om veilige routes naar scholen te bewerken. Persoonlijk werd ik nooit met de auto gehaald en gebracht. Maar zelfs linkse en rechtse raadsleden brengen hun kinderen per auto naar school, waardoor ook een parkeerchaos ontstaat.” Met de suggestie van Lutz de maximum snelheid voor auto’s op 30 kilometer per uur te stellen, is hij het niet helemaal eens. “In de woonwijken doen wij dat al, maar je kunt de mensen niet verplichten op de Beneluxbaan dertig te rijden.”
Te hard rijden, door rood licht rijden en met scooters en electrische fietsen in voetgangersgebieden scheuren, zijn volgens de wethouder ‘lage overtredingen’ en die wil hij niet handhaven.