Openbaar Vervoer is knudde in Amstelveen. Diverse fracties in de gemeenteraad hebben er over geklaagd. Maar ondanks dat kan oud-raadslid en voormalig hoofd van de gemeentelijke afdeling verkeer Lex Hendriksen ook wel een paar goede dingen ervan opnoemen. Maar de Vervoersregio, die zo’n beetje alles beslist en de licentiegever is aan vervoerders en de raad krijgen weinig voor elkaar, hoewel de laatste met een delegatie in de Vervoersregio is vertegenwoordigd.

De fijnmazigheid van het openbaar vervoer in de wijken laat veel te wensen over. Sinds kort komt daarin Automaatje te hulp, een soort taxicentrale die op vrijwilligers drijft.

Lift

Ter wille van de nieuwe gemeenteraad en de kersverse wethouder Verkeer en Vervoer Herbert Raat maakten raadsleden vrijdag een excursie om, onder leiding van reizigersorganisatie Rover, waarvan de afdelingen synchroon lopen met de Vervoersregio’s, de fouten van dichtbij te bekijken. Bijvoorbeeld hoe veel gebruikers van een rolstoel al vele jaren geen gebruik kunnen maken van de tram, omdat de daarvoor benodigde plank, die uitrolt bij de ingangen van dat vervoermiddel, te laag is gemaakt en daardoor tegen de perrons aan zou komen. Het verschil is twee centimeter. Ook de rolstoelers die nog wel zou lukken in de tram te komen, kunnen veelal hun complete reis vergeten, omdat de lift bij ongelijkvloerse kruisingen van de Amstelveenlijn niet werkt. En dat gebeurt meer niet dan wel.

Pishoek

De excursie van de raadsleden begon vrijdag bij het busstation in het Stadshart, waar de Amstelveense medewerker van Rover Menno Waalewijn op tal van klachten wees. Bijvoorbeeld omtrent de ‘weesfietsen’, zonder zadel of met beide lekke banden die maandenlang worden gestald en geenszins opgehaald. Van dergelijke voor weggooien bestemde tweewielers had Waalewijn er de avond tevoren 125 geteld. En dan de zogenaamde ‘pishoek’, een uithoek van het station dat vooral ’s avonds als openbaar toilet wordt gebruikt en waar de stank vaak niet is te harden. Op het busstation bevindt zich wel een toilet, maar dat kost twee kwartjes. Dus kiezen vooral mannen er vaak voor liever wild te plassen.

Ook een klacht is dat de informatie veelal ontbreekt. Behalve dat borden langs de route veelal onverlicht en niet te lezen zijn, klagen visueel gehandicapten erover dat de gegevens niet auditief worden doorgegeven.

Meander

Dat Amstelveen tegenwoordig de enige middelgrote gemeente lijkt die niet per trein bereikbaar is, weerhield de Vervoersregio er niet van het GVB vergunning te geven voor het onderbreken van een tramlijn naar het Centraal Station in Amsterdam; men komt nu niet verder dan station Zuid. Wil m en verder de buurgemeente in, dan moet men zelf de vervoermiddelen daarvoor uitzoeken.

Rover stelt ook voor tenminste de over de Beneluxbaan rijdende tram door te trekken naar het busstation opdat daar écht een Hoogwaardig Vervoerscentrum ontstaat. Een van de suggesties is de tram over de Meander te laten lopen, maar Meanderbewoners komen daartegen in verzet. Naar de mening van Rover is er voldoende ruimte voor een dergelijke ingreep op de Meander. Bijvangst is daarvan dat het winkelcentrum meer bezoekers zal trekken. Dat is hard nodig, omdat het aantal nu ver onder de beloofde tienmiljoen blijft. Volgens Rover zal er in de toekomst steeds meer gebruik worden gemaakt van regionale winkelcentra rond de hoofdstad, maar die moeten dan op hun beurt wel gemakkelijk te bereiken zijn.

Personeelstekort

Tegen de klachten brengen de vervoerders GVB en Connexxion in dat zij met een gigantisch personeelstekort kampen. Maar Lex Hendriksen voert aan dat er al jarenlang wordt gepraat over de fout van twee centimeter, waardoor de perrons bij de trams te hoog zijn. “Het probleem is na de ingebruikneming van de nieuwe trams aan het licht gekomen. Bij een test aan de Ouderkerkerlaan werd twee centimeter van een perron geschaafd. Dat bleek een goede oplossing. Maar dat is anderhalf jaar geleden. Sindsdien horen wij niets.” Hendriksen is blind en vertegenwoordigt de groep visueel gehandicapten in Rover.

Conducteur

Er reist een conducteur mee met de tram. Maar de meeste mensen weten niet eens dat er een conducteur is, zegt men bij Rover. Volgens die instantie zou als hij zich meer zou laten zien ook het zwart rijden worden geminiseerd. “Hij is onzichtbaar”, zegt Martinus de Jong van Rover. “Er worden nu veel minder reizigers geregistreerd dan er meerijden.”

Ook aan  de bewegwijzering (bijvoorbeeld door het aangeven van de richting) zou meer aandacht kunnen worden besteed, vindt de reizigersorganisatie, die overigens tegenover raadsleden en wethouder correct en vriendelijk bleef. Maar de openbaar vervoerders zouden meer met hun cliënten rekening kunnen houden, vindt zij.

7 REACTIES

  1. Nee ome Lex, fouten die al jaren in het systeem zitten moeten er uit gehaald zijn. Dan ga je die niet bagatelliseren en enkel op de goede dingen wijzen . Het is natuurlijk zonder meer belachelijk, dat een gemeente van dik 90.000 inwoners van wie vele internationals de halve stad moet doorkruisen voordat zij op een station met internationale treinen komen. Dat laatste zou toch wel van belang moeten zijn voor vrouwe Tegelwip ivm met milieu, edoch zij schittert door afwezigheid in deze discussie.
    Ook verdient de gemeente natuurlijk een vetleren medaille hoe zij zorgt voor de minder-valide medemens ( echt inclusief!!), maar in al zijn inclusiviteit wappert men liever met allerlei vlaggen van minderheidsgroepen in verre buitenlanden dan dat men liever iets echts concreets doet binnen de eigen woonplaats. Wel zo makkelijk ( en ook goedkoop).

  2. Kersverse wethouder Herbert Raat? De man is sinds 2010 wethouder dus 13 jaar (4e termijn!) en de post verkeer en vervoer heeft hij inmiddels bijna 10 maanden. Dat kan je toch niet meer kersvers noemen alsof hij gister begonnen is?!

    Trouwens Johan deze bijeenkomst was niet geheim zo te lezen. Nieuwe Trent dat je wordt uitgenodigd of komt dit door de vervoerregio of rover?

    Trouwens de Amstelveense vertegenwoordigers in de vervoerregio wat doen die daar eigenlijk überhaupt daar hoor je heel weinig van!

  3. De dikke van dale zegt dat kersvers heel vers betekent. Vers betekent dan weer nieuw, nog niet gebruikt.
    Als je 10 maanden de portefeuille verkeer en vervoer onder je hebt is dat niet meer kersvers. Zelfs niet nieuw.

    Mijn kersverse melk zou ik echt niet 10 maanden laten staan hoor 😉

  4. Het is schandalig dat er zomaar bussen vervallen op lijnen die maar 1x per uur rijden! Laat dan bussen vervallen die 4x of 8x per uur rijden.

    • Nee, men laat overal buslijnen vervallen in het kader van het milieu, want dan stappen er weer meer mensen in de auto. Dat moet u toch snappen?

Laat een antwoord achter aan Johan Th. Bos Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.