Volgens de theorie van ambtenaren mag dan op het sociale domein alles in kannen en kruiken zijn, burgers denken daar wel eens wat anders over. Vooral als zij op dat gebied diensten van de gemeente nodig hebben en voor hun gevoel toch van het kastje naar de muur worden gestuurd. Die inwoners kunnen hun ei kwijt op drie door coalitiepartijen D66 en VVD georganiseerde bijeenkomsten, waarvan de eerste woensdag werd gehouden.

‘Raadsgesprek’, heette dat officieel, kennelijk om aan te geven wiens oordeel toch weer het zwaarste weegt. En het ging in die eerste sessie over de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO), gezondheid en (ouderen) zorg. Er komen er nog twee op woensdagen (22 maart en 12 april), waar men respectievelijk praat over jeugdhulp en werk & inkomen.

Mindere positie

Wie dacht dat iedereen zij zegje mocht doen over de WMO kwam lichtelijk bedrogen uit. Er moest over stellingen in vragende zin worden gepraat als ‘wat vindt u belangrijk als het gaat om dienstverlening van de gemeente?’ Om de haverklap werd het beleidsprincipe ‘de menselijke maat’ van B&W genoemd. Maar wat dat precies is, werd niet geheel duidelijk. Ook blijkbaar niet in de vijf discussiegroepen die op de plenaire zitting volgden. Men is teveel geneigd klanten van de sociale dienst voor te houden war er allemaal niet kan, vond raadslid Stieneke Kruijer, die zelf een van groepsleidsters was. Wat wél kan, moet op de eerste plaats staan en daarvoor moet de ambtenaar doorvragen, zei ze. Dus niet de standaardvragen uit het boekje allen stellen. “Burgers voelen zich tegenover de overheid vertegenwoordigende ambtenaren vaak in een mindere positie”, zei Kruijer. Voor wethouder Marijn van Ballegooijen was die menselijke maat ook essentieel, maar niet geheel duidelijk voor iedereen. “Je kunt er wel over praten, maar wat betekent het”, zei hij. Er moet bij de gemeente wat sociale dienstverlening betreft een andere dynamiek komen, zei Kruijer. “En wat gebeurt er nu met wat hier wordt besproken?”

Welkom

Raadslid Saloua Chaara (D66), een initiatiefneemster voor de serie meetings, leidde ook een gespreksgroep. Ook haar was opgevallen dat vooral de menselijke maat onderwerp van de gesprekken was. In toenemende mate heeft die onder meer ook met de taal te maken, waarin cliënten zich het liefst uitdrukken. En verder zei ze dat klanten die bij een ambtenaar hun verhaal moeten doen zich daar welkom voelen. En dat men als gemeente contact houdt met in problemen geraakte inwoners. Er is een verschil tussen het beleid en de uitvoering daarvan, zei ze.

Communicatie

Er mag bij de gemeente dan een grote afdeling communicatie zijn, de tot een beroep op het sociaal domein gedwongenen schijnen daar weinig van te merken. De communicatie moet meer aandacht krijgen, werd door een van de groepen vastgesteld. Een suggestie: Geef het zogeheten Amstelveen Loket een apart telefoonnummer, zodat men daar niet via het algemene nummer van de gemeente binnenkomt en in wezen twee keer hetzelfde verhaal moet vertellen.

Dat men op het raadhuis meteen naar BNS vraagt, heeft een belemmerende werking en ook worden de wachtlijsten voor bijvoorbeeld huishoudelijke hulp steeds langer, waren de klachten. Ook het grote aantal en de complexiteit van de in te vullen formulieren was een doorn in het oog van sommigen. En bij wie moet de waarvoor zijn, vroeger anderen zich af. Ook met eerlijkheid de reden van een afwijzing aan de klanten doorgeven. Er is te veel wantrouwen, constateerde men. Dat heet dan in bureaucratische bewoordingen ‘kwaliteitscontrole’ maar waartoe strekt die zich uit?

11 REACTIES

  1. Klopt het dat op de foto de Ouder-Amstel wethouder Frequin te vinden is die GEEN raadslid meer is in Amstelveen? Is deze foto van deze bijeenkomst van afgelopen week?
    Als dat zo is, wat heeft een Ouder-Amstel wethouder nog van doen met een aangelegenheid die specifiek over Amstelveen gaat?

  2. Het is ijskoud in Amstelveen

    Als alle kansen gelijk zijn

    Super, jippie, hoera, wat een geluk, eindelijk! Eindelijk die energieverslindende, opslurpende prijsopdrijvende ijskast de deur uit. 15 jaar oud en na jaren van trouwe dienst is de ijskast een sta in de weg geworden. Het is niet alleen een stink kast en aangevreten door de roest wat het eten voor je bloedjes van kinderen in feite een aanslag op het leven van die schatjes is geworden. Het vreet energie. Het is in huis kouder dan in de ijskast zelf.

    Maar ja, van die bijstandsuitkering of het lullige minimumloon valt niets tot niets te sparen.
    Bijzondere bijstand aanvragen bij de gemeente zou toch wel helpen?
    Jammer, mispoes, pech gehad. U had moeten Sparen Sparen! Sparen! Ja maar, waarvan dan?

    En dan, halleluja, super, fantastico!!! Het zal toch niet echt waar zijn? Eerlijk? Ja! Echt waar, de gemeente heeft een fonds met geld voor ons. Eindelijk! Het onding kan de deur uit en bij BCC mag ik een ijskast lopen met de kadobon waarvoor ik een brief op de deur mat krijg van de gemeente. Ik mag meedoen dat ik mee doen met het kansspel! Hoera 🥳 of wacht effe.
    Ik blijk mee te doen aan een gemeentelijke loterij.
    Ik pis naast de pot. De jackpot is mij aan mij voorbij gegaan.
    Nooit geweten dat je als minima meekon dien aan een spel voor de armen. Want dat is is. Een spelletje bedacht door de vertegenwoordigers van het volk. Voor die energiefixer mocht ik ook door naar de gevangenis in plaats door naar de start.
    De start voor energiebesparende middelen.

    Wie bedenkt zoiets? Een loterij voor de armen? Blij gemaakt met heel veel
    Dode mussen. Want na de aankondiging door de wethouder met haar fris en fruitig persbericht -ik dacht: ‘Ik dacht eindelijk die
    Koude kast de deur te wijzen’. – kwam de vertraging in het feestje voor de poor people.
    Het was zo druk met het besturen van de stad dat de armzaligen nog even moesten wachten voor ze mee konden dingen naar een nieuw apparaat.

    Voor de partijen die het zo goed voor heeft met ons ‘de paupers’ hierbij een warm advies. Jullie hebben nog een lange weg te gaan als jullie willen dat wij de overheid weer gaan vertrouwen.
    Wil Roode

    https://www.facebook.com/profile.php?id=100063144672702

  3. Bijdrage inspreken WMO tijdens het raadsgesprek

    Need help settling- in?

    Folders met informatie over Minimaregelingen zijn niet beschikbaar op het Werkplein.
    Folders voor expats liggen in de hal van het gemeentehuis.

    De plek waar je naar toe kan als je bijstand nodig hebt of werkloos bent en dus hulp.

    Digitaal een afspraak maken met de gemeente is niet mogelijk voor bijstand of een minimaregeling. Nee, het is al een kunst om telefonisch iemand te spreken te krijgen bij het Amstelveen loket.

    Digitaal een afspraak maken voor een expat is wel mogelijk.
    Als expat is de rode loper uitgelegd met een folder hoe je Nederlands kan leren, over huisvesting, werk, gezondheidszorg en scholing.

    Hoe is het mogelijk dat er gescheiden werelden zijn?

    Dat is de vraag of u als gemeenteraad dit gaat oplossen.
    Wat gaat u doen om te zorgen dat folders met minimaregelingen wel op het Werkplein komen te liggen?
    Wat gaat u doen om te zorgen dat mensen met weinig inkomen digitaal bijstand kunnen aanvragen?
    Wat gaat u doen om te zorgen dat mensen met een laag inkomen wel digitaal een afspraak kunnen maken met de gemeente?

    Ik spreek hier namens de FNV sector Uitkeringsgerechtigden Groot Amsterdam

  4. Reactie op 1e comment. Ja ik was daarbij, in openbaar, wat is daar mis aan? Samen met Saloua Chaara heb ik deze bijeenkomsten mede opgezet en dan vind ik dat ik erbij moet zijn. Dienstverlening vanuit het stadhuis is belangrijk. Dat laat ik zien. Zo hoort het. En wat niet zo hoort, is daar anoniem op te reageren.

    • Doet dit ter zake zake meneer Frequin?
      Het lijkt mij toch wat belangrijker om de zaken die mevr. Roode opsomt te verifiëren, dan wel te erkennen of ontkennen en vervolgens daar naar te handelen.
      Ook schijnt er een vrij grote groep te zijn die zich tijdens die bijeenkomst belegt door mevr. Chaara niet gehoord voelde.

      Zou dit niet komen door de vorm waarin dit soort gesprekken zijn gegoten. U laat zelf al doorschemeren dat het taalgebruik wel eens een probleem zou kunnen zijn.
      Tevens 1 tip; Ga niet na afloop met elkaar praten maar met de mensen die het betreft, ook al besef ik terdege dat men dan geen concrete beloftes kan doen. U zult dan heel wat meer horen over de mensen die het betreft. Ook zullen zij zich meer gehoord voelen.

  5. Ik heb na afloop gesproken met man van een flat waar een traplift zou moeten komen. Jouw suggestie dat ‘ik/wij’ met ‘elkaar’ praten en niet met ‘mensen die het betreft’, is wat mij betreft onjuist. En als er een is die vaak met Wil Roode praat dan ben ik het, vraag haar zelf maar. Afgelopen maandag nog bij Voedselbank. Dus, beste Frank, geen flauwekul verkopen hier. Wel goed dat jij niet anoniem bent, compliment daarvoor.

    • Ok, u dan wel en hoe zit het met de rest van de gemeenteraad die dit in hun pakket hebben en de ambtenaren?
      En waarom gaat u niet systematisch het lijstje af hier opgesomd door mevr. Roode? Dat zou op z”n minst al heel wat misverstanden uit de wereld kunnen helpen, want de gemeente verwijst constant naar het Werkplein om niet te zeggen deze groep ligt in het verlengde van de gemeente.

  6. Sja, wethouder Frequin heeft juridisch helemaal gelijk. Hij mag bij alle openbare bijeenkomsten zijn van de gemeente Amstelveen. Hij mag ook juridisch dankzij een ontheffing wethouder zijn in Ouder-Amstel terwijl hij in Amstelveen blijft wonen. En terwijl de Amstelveense gemeenteraad een VVD-wethouder heeft aangesteld die dan weer in Hoofddorp woont (met ook weer een ontheffing die destijds ook de steun kreeg van de heer Frequin). Mag juridisch allemaal.

    Er zijn tig onderwerpen waar de heer Frequin als raadslid bij betrokken was. Die zullen vast de komende jaren aan bod komen. Gaan we hem dan heel vaak terugzien daarbij?

    De heer Frequin is thans geen Amstelveens raadslid meer en heeft bewust afscheid genomen, dus dan is wel wat vreemd als hij zich als wethouder Ouder-Amstel (dat ben je immers 24 uur per dag) nog bezig houdt met het beleid in Amstelveen en actief nog gaat praten op een bijeenkomst met het beleid en situaties in Amstelveen. Hij gaat er simpelweg niet meer over. Zijn reactie heeft een hoog wethouder Hekking-gehalte trouwens.

    Hoe goed hij het ook bedoelt: hij heeft bewust afscheid genomen. Het is aan zijn geinstalleerde Amstelveens opvolger-raadslid ermee om te gaan en aan hem om zich te concentreren op Ouder-Amstel waar hij over ruimtelijke ordening, financien, sport en gezondheid gaat. Lijkt me een tamelijk druk bestaan!

    Of dit alles dus bevordelijk voor het aanzien van de politiek en de lokale democratie, die vraag kan je je ook stellen.

  7. Ben blij dat je me gelijk geeft. En je vraag aan het eind beantwoord ik met ‘ja’. Juist goed om erbij te zijn. Inderdaad in mijn schaarse ‘vrije’ tijd.

    Grappig dat je als anonieme blogger de naam gebruikt van ‘voorouderamstelwethouder. Zou bijna denken dat je dit alleen voor mij doet.

  8. De VVD-wethouder van Ouder-Amstel blijft in Amstelveen wonen en de VVD-wethouder van Amstelveen blijft in Hoofddorp wonen. VVD-Wethouder Raat (VVD) handhaaft zijn eigen Stadspleinregels niet om zo te laten zien dat hij daartoe de macht heeft.

    Voor de VVD dienen en voorwaarden alleen maar om daarvan ontheffing te kunnen verlenen.

    Juridisch mag het allemaal maar het klopt voor geen meter. Dat de VVD op die manier de grootste partij is en blijft, is een waarschuwing voor de gevaarlijke kant van democratie,

Laat een antwoord achter aan Frank bikker Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.