Coalitiepartijen D66 en PvdA willen een versnelling in aanleg van fietssnelwegen. De plannen van de Vervoerregio Amsterdam om fietssnelwegen aan te leggen hebben beide fracties doen vragen wanneer die dan in Amstelveen worden aangelegd.

De Vervoerregio Amsterdam is een samenwerkingsverband van veertien gemeenten op het gebied van verkeer en openbaar vervoer, waar Amstelveen deel van uitmaakt.

Inzichtelijk

Dat samenwerkingsverband is verantwoordelijk voor het realiseren en verbeteren van de infrastructuur voor auto, OV en fiets. Op dit moment is de Vervoerregio de aanleg van fietssnelwegen in de regio aan het onderzoeken,

zo ook in Amstelveen. D66 raadslid Youssef Ben Idder en PvdA raadslid Arnout van den Bosch hebben het college van burgemeester en wethouders gevraagd in overleg met de Vervoersregio inzichtelijk te maken wanneer en waar deze fietssnelwegen worden aangelegd.

Verkeersveiligheid

De bereikbaarheid van de gemeente Aalsmeer, Uithoorn, Amstelveen en de kern Ouderkerk aan de Amstel staat onder druk als gevolg van mobiliteitsontwikkelingen. Een duidelijk voorbeeld

hiervan is, dat het gebruik van e bikes populairder is geworden zeggen de twee raadsleden. Op de fietspaden is het volgens hen steeds drukker geworden en de kans op ongelukken groter geworden. Het is daarom van belang dat er meer geïnvesteerd wordt in betere, veiligere en duurzame infrastructuur, zegt D66-raadslid Ben Idder.

Fietssnelwegen

De afstanden die een e-biker aflegt zijn langer dan die van een “normale” fietser, meldt hij. “Rondom Amstelveen zijn verschillende opties om fietssnelwegen aan te kunnen leggen. Bijvoorbeeld naar Uithoorn, Amsterdam-Zuid en Amsterdam Zuid-oost (via Ouderkerk aan de Amstel). PvdA-raadslid Arnout van den Bosch: “De fiets is ook voor langere afstanden een goed alternatief voor de auto, maar dan is het wel prettig om lekker te kunnen doortrappen: op een fietssnelweg. Wij willen dat daar snel werk van gemaakt wordt.”

11 REACTIES

  1. Trambaan of Fietsbaan?
    De keuze is duidelijk, want de voordelen van een rechte en rechtstreekse fietsverbinding en tussen Amstelveen en Amsterdam zijn evident en onmiskenbaar.
    Zie:
    https:
    //photos.app.goo.gl/N5bYStgr6pwXXQEC7

    • Misschien heb je bij nader inzien gelijk, maar dan moeten er wel een heel stel gevaarlijke punten worden opgelost, zoals kruising met de Noordammerlaan, Handweg, Molenweg enz. Daar gebeuren nog veel te veel ongelukken. Daar is het onoverzichtelijk en rijdt men te hard.

  2. Tunnels en stoplichten. Tunnels zijn kostbaar en stoplichten zijn vervelend.

    In verband met energieschaarste, milieuvervuiling en klimaatopwarming zal het fietsverkeer door de overheid meer en meer worden bevorderd en gefaciliteerd. Het fietsverkeer (ook over grotere afstanden) is al sterk toegenomen en zal dus nog veel meer toenemen.

    Zodoende kan fietsverkeer niet langer als tweederangsverkeer worden behandeld. Kruisingen tussen auto- en fietsverkeer (zoals Noordammerlaan, Molenweg, Handweg, Amsterdamseweg, etc) zijn dan gelijkwaardig.

    • Een regel moet wel te handhaven zijn. We zitten nu al veel te veel met symbolische en onuitvoerbare regels. Je kunt niet alles onder permanent toezicht zetten.

  3. Beste Johan, wat is eigenlijk een fierspad? Of de toetsen op je toetsenbord zijn vastgeklemd? Trouwens de dagelijkse files in de te smalle wegen voor het gemotoriseerde verkeer stammen ook uit de jaren 1960, toen nog Westwijk, Middenhoven enz. met de vele auto’s niet bestonden. Dus in plaats van de A9 verbreden zou ik liever het binnenstedelijke infrastructuur van Amstelveen verbeteren om de doorstroming te versnellen

    • @ JW Oord Moeten we naar nog meer asfalt om het toenemende aantal auto’s te verwerken in tijden dat men juist minder afhankelijk wil zijn van fossiele brandstoffen? Ik denk van niet. Ik denk dat we naar een fijnmaziger ov toe moeten, waarin misschien niet alle bussen rendabel zijn, maar waarin ze wel aanvoerroutes vormen naar dan nog meer rendabele lijnen.
      Op dit moment is het wel zo dat steeds meer mensen de neiging hebben om toch maar de auto te pakken door steeds slechter ov. Er zijn in Amstelveen steeds meer plekken aan te wijzen waar je toch zeker 15 minuten flink moet door lopen om bij de dichtstbijzijnde halte te komen waar je ook nog 5 minuten eerder moet zijn Ivm niet exacte aanrijtijden. Over de ouderen onder ons zullen we het maar niet hebben.

  4. Pietzegtdewaarheid had vergeten dat in de toekomst geen auto’s mogen worden verkocht die met diesel, of met benzinemotor zijn gebouwd, dus de fossiele brandstoffen worden niet meer gebruikt, alleen waterstof, dus het zal met de vervuiling meevallen. Alleen de maten van een auto is een beetje afwijkend van een fat-bike en dat blijft een probleem ook in de toekomst.
    Als ik de verminderde activiteiten van GVB en Connexxion ziet op het verkeersgebied OV, dan wordt het steeds erger voor alle ouderen die geen rijbewijs en auto hebben, want veel bushaltes werden opgedoekt, de afstanden werden niet korter en de wachttijden alleen maar langer

    • Eerst zien dan geloven van die e-auto’s. Ons stroomnetwerk kan de opgewekte privé elektriciteit niet of nauwelijks verwerken. Dat schijnt nog wel even te duren+ die auto’s zijn nogal duur.
      Wat betreft OV ben ik het met u eens, alleen je kan er ook nog meer overstappen aan toevoegen.

  5. Noem eens valide redenen om van die oude, weinig gebruikte trambaan geen fietsweg te maken terwijl er zo veel goede redenen zijn om dat wél te doen.
    Zie:
    https://
    photos.app.goo.gl/N5bYStgr6pwXXQEC7

  6. ‘De Vervoersregio is verantwoordelijk voor het realiseren en verbeteren van de infrastructuur voor auto, OV en fiets.”

    Nog altijd staat de auto op de eerste plaats. Pas als die volgorde wordt ongedraaid, krijgen energiezuinige middelen van vervoer de aandacht en prioriteit die zij verdienen.

Laat een antwoord achter aan Robert van Waning Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.