Broer Lodewijk van de grote Napoleon Bonaparte is ooit redder geweest van het dorp Bovenkerk. Nou ja, van de rooms katholieke parochie aldaar, maar wie hoorde daar destijds niet bij in een buurtschap waar nog altijd de Urbanuskerk centraal staat. De parochie was in crisistijd in het jaar 1808 bezweken onder hoge schulden, zodat in de pastorie zilverwerk en gewaden van de kerk moesten worden verkocht om aan geld te komen. Maar voordat de veiling begon maakte een ruiter daar al een einde aan. Hij was een gezant des konings en had de boodschap dat Lodewijk zich persoonlijk garant stelde voor alle schulden.
Het is maar één van ‘Bovenkerk in verhalen’, het boek van Cor de Horde en Frans Rosenberg dat zaterdag tijdens het Bovenkerkse zomerfeest ten doop werd gehouden, in aanwezigheid van wethouder Herbert Raat van Efgoed. Het eerste exemplaar werd overhandigd aan ‘Tante Thea’, een 100-jarige Bovenkerkster (foto).
RODA
In het boek vindt men heel oude en jongere verhalen door elkaar, opgetekend veelal uit gesprekken met mensen en voorzien van foto’s uit de archieven van René Boerlage en Frans Rossenberg (www.bovenkerkinoudeansichten.nl) en die van anderen. Herinneringen van toen en nu. Vooral van toen. Nou ja, er was zo nu en dan ook gebruik gemaakt van ‘Jaren van Verduistering’, waarin wijlen Tini Visser de oorlogstijd in Amstelveen beschreef. Uit dat werk diepten de auteurs onder meer op dat RODA’23 in september 1943 in het diepste geheim het 20-jarige bestaan van de sportclub werd gevierd, in aanwezigheid van alle leden van de verzetsgroep in Bovenkerk.
Schillen
Maar wat velen niet weten dat in omstreken minstens 25 schillenboeren, destijds een gerespecteerd vak, zich hadden gevestigd om elke dag bijvoorbeeld naar Amsterdam te rijden. En er staan meer beroepen in die niet (of niet meer zo vaak als toen) voorkomen. Er was bijvoorbeeld een smederij gevestigd aan de Noorddammerlaan. De smid heeft na sluiting van die nering nog paarden beslagen op locaties. Auteur Cor de Horde bleek tijdens het zomerfeest best toe te geven dat hij de waarheid niet in pacht heeft. Het zijn verhalen zoals Bovenkerkers zich die herinneren. Maar als er wat mis me is, kunnen mensen hem bellen of mailen. “We hebben gewoon Bovenkerkers bevraagd en stonden verbaasd over de medewerking die we van allen kregen’, zei hij.
Leuke dat deze vorm van gedeeltelijke orale geschiedenis, nu ook bijeen is gebracht. Orale geschiedenis die in de moderne maatschappij bijna niet meer bestaat.