Eigenlijk was het op toerisme naar Amstelveen gericht. Woensdagmorgen werd daarom in het kersenbloesempark in het Amsterdamse Bos voor ondernemers en instellingen die daarbij betrokken zijn . Met dat ontbijt trapte men het toeristisch-recreatief seizoen af.
Er waren een kleine honderd vertegenwoordigers van die ondernemingen present, werkzaam in de ’toeristisch-recreatieve sector’ van Amstelveen.
BezoekAmstelveen
Het Platform VisitAmstelveen ziet steeds meer bezoekers naar de stad komen, wisten burgemeester Tjapko Poppens en wethouder Floor Gordon van Economische Zaken, Toerisme & Stadspromotie.
Het Kersenbloesemontbijt vind plaats in een tent onder de kersenbloesembomen. De deelnemers bespraken de volgens de gemeente gestaag op gang komende stroom van bezoekers van buiten Amstelveen aan de stad, de resultaten van het platform VisitAmstelveen & Uitagenda en de campagne “Amstelveen Originals” die originele en oorspronkelijke initiatieven en samenwerkingen in stad en regio promoot. Want terwijl sommige politieke partijen vinden dat Amstelveen niet verder moet groeien, kan het voor de wethouder van Economische Zaken niet op. Die ziet graag steeds meer internationale ondernemingen komen, omdat die volgens haar banen voor Amstelveners genereren, maar de waarheid is dat er steeds meer expats komen en personeel vooral buiten Amstelveen wordt gezocht.
Hotels
Volgens Gordon liep men in de tent wel warm voor het feit dat de Corona epidemie op zijn retour is en culturele instellingen, winkels, horeca en recreatie weer open kunnen zijn. Dat vertaalt zich ook in de cijfers, zegt ze. “Op visitAmstelveen.nl zien we het aantal doorverwijzingen naar de bedrijven en instellingen fors toenemen.” Wat fors is blijft onduidelijk. “Volgens de gegevens van Visitor Data neemt het aantal overnachtingen in Amstelveen weer toe. En daar zijn we natuurlijk maar wat blij me. Des te meer de noodzaak om deze 200.000 bezoekers op jaarbasis ook actief in de stad te houden en ze informeren over het te bezoeken aanbod. Met deze stadspromotie voor hoogwaardig toerisme, maar ook voor eigen inwoners met een goede uitagenda, is het vorige College begonnen en wat mij betreft gaan we dat voortzetten in de nieuwe collegeperiode.”
Tijdens de bijeenkomst werden de resultaten van het platform VisitAmstelveen en Stadspromotie over 2021 gepresenteerd. Opvallend is dat 60% van de bezoeken in of aan de stad georganiseerd wordt door vrouwen (zij bepalen kennelijk waar het gezin hun dagje uit spendeert) en dat bezoekers van de website tussen de 24 en 54 jaar oud zijn en vooral komen uit Amsterdam en Amstelveen (50/50 verdeeld).
Pers
De plannen voor 2022 bestaan o.a. uit het benaderen van landelijke, regionale en lokale pers over het aanbod in Amstelveen rond de thema’s: shoppen, (be)leef het groen, hedendaagse kunst & cultuur, culinair genieten en sport & bewegen. In april wordt samen met Amsterdam Partners een bloggerstrip georganiseerd rond het thema Flowers, met naast een bezoek aan FloraHolland en Keukenhof een overnachting en activiteiten in Amstelveen.
Tenslotte werd stilgestaan bij een aantal promotionele activiteiten in Amstelveen de komende maanden, o.a.: Tasty Trails Amstelveen (14/15 mei), Sam Drukker & Floris Horvers in Museum Jan, Het andere verhaal van Marokko (zomertentoonstelling Cobra), Japan Festival (19 juni); Ibiza Village (24 juni), Swim for Cancer (1 & 2 juli), Kunstroute Bovenkerk & Westwijk (zomer), Host-city Nationale Sportweek 16-25 sept, Restaurantweek (najaar), Diwali (nov), Winter Village nieuwe stijl (dec). Meer informatie is te vinden op: www.visitamstelveen.nl.
Misschien is het B&W nog niet opgevallen, maar wij hebben juist veel mensen nodig in de MBO 3&4 sector, die hun handjes kunnen laten wapperen, maar blijkbaar mogen die hier niet wonen. B&W creeert met hun huidige beleid een pracht van een voedingsbodem voor xenofobie en maatschappelijke discriminatie, maar blijkbaar vinden VVD&D66 dat wel best.