Min of meer in het verlengde van de uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens (CRM), die vond dat Centralpoint aan de Van Heuvel Goedhartlaan 121 een ontslagen medewerker discrimineerde, heeft de Amsterdamse kantonrechter het bedrijf veroordeeld tot uitbetaling van zestig mille plus acht mille eindejaars- en winstuitkering over 2018 en 2019. Verder moet Centralpoint de kosten van het proces plus rente over de vergoeding betalen.

Centralpoint werd uitgeroepen tot Amstelveense Ondernemer van het jaar in de categorie van bedrijven met meer dan 50 medewerkers. De medewerker in kwestie, die in Purmerend woont, had last van chronisch oorsuizen en was gevoelig voor geluiden in de kantoortuin bij Centralpoint. In 2018 werd ook autisme vastgesteld. Bij de vestiging in Leiden ging het goed, maar toen die werd opgeheven en verhuisde naar Amstelveen ging het mis.

Niet thuis

Overigens kon de ontslagen senior consultant, die € 4000 bruto, exclusief vakantie- en andere toeslagen verdiende, ook volgens de bedrijfsarts niet tegen omgevingsgeluid, maar Centralpoint heeft daar naar de mening de rechter niet voldoende aan gedaan. De medewerker mocht ook niet thuis werken, maar dat was niet overeenkomstig het bedrijfsbeleid. Dat laatste vond de kantonrechter een beetje kort door de bocht.

In Amstelveen werd hij dan weer hier dan weer daar geplaatst in de kantoortuin, in vergaderruimtes en in een Atrium. “In goed vertrouwen probeerde de medewerker deze toevallig vrijgekomen werkplekken telkens uit, tot daar ook weer collega’s direct naast hem werden geplaatst en de situatie voor hem opnieuw onwerkbaar werd”, zei destijds het CRM.

Meer gevraagd

De kantonrechter verweet Centralpoint een weinig flexibele houding, die er in belangrijke mate toe leidde dat de medewerker arbeidsongeschikt bleef. “Terwijl er concrete mogelijkheden waren (thuiswerken of rustige werkplek op kantoor door aanpassingen) waarbij de verzoeker mogelijk in elk geval deels zijn eigen werk had kunnen blijven doen”, voegt hij in de beoordeling daaraan toe.

Overigens had de medewerker een vergoeding van ruim 650 duizend euro plus toeslagen geëist, maar dan ging de rechter te ver. “Centralpoint heeft terecht aangevoerd dat de door de verzoeker in de berekening opgenomen gemiste inkomsten de jaren 2017 tot en met 2019 in dit kader niet voor vergoeding in aanmerking komen, zodat de daarmee gemoeide bedragen van ongeveer € 40.000 per jaar buiten beschouwing worden gelaten”, staat in de beoordeling. Over die jaren is, conform de arbeidsovereenkomst, salaris / ziekengeld gewoon betaald.

Bestreden

“Centralpoint heeft verder terecht bestreden het uitgangspunt van de in zijn berekening dat hij tot aan zijn pensioen bij Centralpoint in dienst zou zijn gebleven”, zei de rechter verder. “Deze stelling is onvoldoende onderbouwd.” Maar op korte termijn zit het vinden van een andere baan er voor de gehandicapte ex-medewerker niet in, meent de rechter ook. “Dat neemt niet weg dat vergoeding van alle door de verzoeker berekende schade tot zijn verwachte pensioengerechtigde leeftijd evenmin in de rede ligt. Hij heeft immers in het verleden laten zien dat hij wel degelijk goed kan functioneren, mits onder de juiste werkomstandigheden.”

Volledig vonnis op:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2020:3993

2 REACTIES

  1. Wanneer beseft Centralpoint dat ze door hun door rigide houding en waarschijnlijk gewoon een pestkop van de direct leidinggevende alsmede pz er aan hun een loyale werkgever gewoon weggetreiterd is. Ook heeft Centralpoint laten zien dat zij een asociaal bedrijf is , dat ook nog niet te beroerd is om de maatschappij met een langdurige uitkeringsgerechtigde op te schepen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.