Om Noord-Holland in de toekomst bereikbaar én leefbaar te houden is het belangrijk dat inwoners vaker de fiets of de benenwagen pakken. Veilige en herkenbare doorfietsroutes en looproutes helpen daarbij. Daarom werkt de provincie samen met gemeenten aan een doorfietsroute.
De planning is dat die lopen door door Heerhugowaard-Alkmaar-Beverwijk-Haarlem-Heemstede, Amsterdam-Muiden-Naarden-Bussum-Hilversum en men denkt ook aan fietsroutes van en naar Schiphol, o.a. langs de Schipholweg (N232).
Drukker
Gedeputeerde Mobiliteit en Bereikbaarheid, Jeroen Olthof: “Het wordt steeds drukker op onze wegen. Om te voorkomen dat we straks allemaal stil staan, is het belangrijk dat we vaker de fiets of de benenwagen pakken. Er komen steeds snellere fietsen, waarmee je grotere afstanden kunt overbruggen. Daardoor groeit het aandeel van de fiets in ons dagelijks verkeer. Fietsen en lopen nemen niet alleen minder ruimte in dan autoverkeer, het is ook schoner en gezonder. Daarom hebben wij in beeld gebracht wat er nodig is om deze vormen van vervoer op een veilige manier een nog grotere rol te laten spelen in ons dagelijks verkeer.”
Doorfietsen
Noord-Holland maakt een fietsonderdoorgang onder de Velsertraverse (N197) bij station Beverwijk zodat je sneller en veiliger van en naar de pont Velsen kan fietsen.
Doorfietsroutes verbinden woonkernen, werk- en winkelgebieden, onderwijslocaties, bushaltes, treinstations en recreatiegebieden met elkaar. De ideale doorfietsroute biedt op een veilige manier voldoende ruimte aan alle soorten fietsers, zowel gewone als snellere (elektrische). Om ongestoord te kunnen doorfietsen hebben fietsers voorrang op het kruisende verkeer. In de praktijk gaat het om het asfalteren, verbreden en herkenbaar bewegwijzeren van bestaande fietspaden en het wegnemen van barrières zoals spoor- en (water)wegen.
Openbaar vervoer
De provincie stimuleert gemeenten om in (nieuwe) woonwijken veilige, logische en aantrekkelijke fiets- en looproutes richting het openbaar vervoer aan te leggen. Bij OV-knooppunten zorgt zij voor voldoende fietsparkeerplekken en voorzieningen voor een soepele overstap op het openbaar vervoer. En zij biedt bewegwijzerde wandel- en fietsroutes in het landschap aan. Bijvoorbeeld over het Noord-Hollandpad van Texel naar Huizen of langs de forten van het UNESCO Werelderfgoed de Stelling van Amsterdam. Met het Wandelnetwerk Noord-Holland en het fietsknooppuntennetwerk kun je zelf makkelijk routes uitzetten.
Actieve mobiliteit
Om Noord-Holland bereikbaar én leefbaar te houden wil de provincie haar inwoners stimuleren vaker de fiets of de benenwagen te pakken. Wat daar allemaal voor nodig is, staat in de Actieagenda Actieve mobiliteit, die op 15 maart door Gedeputeerde Staten ter vaststelling aan Provinciale Staten is gestuurd.
Slim, schoon en veilig
Tot 2040 worden er volgens de planning minimaal 230.000 woningen bijgebouwd in Noord-Holland. Dat betekent dat er de komende jaren veel Noord-Hollanders bijkomen. Als het reisgedrag en goederenvervoer niet verandert, leidt dat tot 40% meer verkeer en CO2-uitstoot én staat met z’n allen stil, redeneert de provincie. ‘Het moet dus anders. Het beleid van de provincie Noord-Holland richt zich op het stimuleren van bewust reisgedrag met schonere vervoermiddelen, geholpen door slimme systemen.’
Ook jaren gefietst naar de Bijlmer , maar zo gauw het beneden een graad of 8 werd of regende pakte ik het OV. Maar dat is nu ook veel slechter geworden . Moet ik nu met het ov gaan, loop ik 20 minuten verder en moet ik 2keer overstappen waarbij je gerede kans hebt dat je hem net mist. Dus je neemt altijd een bus eerder.