Ambassadeur Anet Pino Rivero van Cuba opende donderdagavond onder massale belangstelling de fototentoonstelling ‘Korda: Cuba, Che. Glamour’, die tot 26 juni is te zien in het Cobra Museum. Een expositie die eigenlijk weinig met Cobra had te maken, al kreeg de ambassadeur wel een boek over de geschiedenis van die beweging uit handen van museumdirecteur Stefan van Raay. Voor, tijdens en na de officiële opening klonk Cubaanse muziek van Cesar Salazar en Michael Varekamp & band. Ook burgemeester Ttapko Poppens was aanwezig.

Van de in 2001 overleden fotograaf Alberto Diaz Gutiérrez, beter bekend als Alberto Korda, zijn 150 foto’s te zien. Hoewel hij bekend werd door de foto van Ernesto ‘Che’ Guevara en eigenlijk de politieke revolutie beschouwde als een kenmerk van het Cubaanse volk, bleef hij toch primair fotograaf, waarvan zijn werken op de expositie getuigen.

Modellen

Als fotograaf was hij eerst werkzaam in reclame en maakte hij opnamen van – vooral vrouwelijke – modellen.  Toen zijn studio door het beleid van de nieuwe revolutionaire heersers in verval raakten, evenals vrijwel alle reclamebureaus en andere bedrijven,  werd hij eigenlijk de officiële fotograaf van Fidel Castro en voor het magazine Revolución; hij exposeerde overal ter wereld. Maar intussen bleef hij wonen in Havanna, waar hij was geboren en ook stierf.

Voordat de revolutie uitbrak was hij gehuwd met het Cubaanse fotomodel Niurka, met wie hij drie kinderen had, en van wie hij later scheidde. De expositie is evident bedoeld om hem te bevrijden van zijn eenzijdige imago van revolutiefotograaf, hoewel hij dat zeker werd. Maar hij was veel meer dan de fotograaf van de revolutie en dat komt naar voren in de tentoonstelling ‘Korda: Cuba, Che, Glamour’. Op alle terreinen die in de titel worden genoemd heeft hij zich onderscheiden. Zijn foto’s vormen intussen een uniek historisch document en leren ons veel over de Cubaanse revolutie, haar geest en het karakter van de betrokkenen. De veelzijdige selectie van zijn allerbeste werken bestaat uit glamour, vrouwelijk schoon en reclamefotografie, krachtige portretten van de leiders en militairen van de Cubaanse revolutie, de Cubaanse bevolking en natuurbeelden van de zee.

Verheffing

In 1956 had hij samen met Luis A. Pierce de Estudios Korda opgericht. Het pseudoniem Korda leende hij naar Wikipedia meldt van de Hongaarse filmmakers Alexander en Zoltan Korda, die zelf deze naam ontleenden uit het Latijnse “Sursum Corda”, wat “verhef uw hart” betekent. Na de Cubaanse relolutie werd hij dus een van de leidende exponenten van de fotografía épica revolucionaria en samen met zijn vriend en rivaal, de fotograaf Corrales, een supporter van de nieuwe politiek van Fidel Castro. Corrales vatte de verschillen tussen hen ooit samen in één zin: “Ik ben een betere fotograaf, maar Korda is beroemder.” Korda maakte één foto die om de gehele wereld geschiedenis schreef: die van ‘Che’, ook te zien op de expositie. Die werd het meest gereproduceerd werd in de volledige geschiedenis van de fotografie en het beeld verscheen op vlaggen, T-shirts, posters en noem maar op. De rechten daarop worden commercieel bewaakt door de zoon van Korda, zodat commercieel gebruik niet kosteloos is.

Sexappeal

De tentoonstelling presenteert een uiterst veelzijdige kunstenaar en niet alleen de ‘illustrator’ van een bepaald politiek landschap, maar ook van vrouwelijke schoonheid (eerst in zijn atelier en, na de Cubaanse revolutie van 1959, van de vrouwen in de straten) tot het portretteren van de rebellenleider, van een reeks militaire marsen, tot de wetenschappelijke observatie van de Cubaanse zeeën. En hij bewoog zich daarmee op een natuurlijke en authentieke manier tussen glamour, schoonheid en revolutie.

Hoewel Kordan nooit fotojournalist van beroep was geweest, stelde Fidel Castro hem aan om hem te vergezellen tijdens zijn werk. Hij waardeerde de visuele en menselijke kwaliteit van Korda’s foto’s. Als mode- en reclamefotograaf begonnen, gebruikte hij alleen natuurlijk licht en had hij een precieze benadering van compositie. Zo benaderde hij fotografisch ook revolutie, waarbij hij de sexappeal en schoonheid van de revolutionairen en de mensen van het Caribisch gebied gebruikte.
Speciaal voor het Cobra Museum leent fotoverzamelaar en fotograaf Pedro Slim de originele eerste druk van de foto van Che Guevara uit aan het museum.

Foto vlnr: Hugo Siblesz (voorzitter Cobra Museum) , burgemeester Tjapko Poppens, ambassadeur Anet Pino Rivero en Stefan van Raay (directeur Cobra Museum).

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.