Geenszins over de aan (het opladen van) elektrische auto’s verbonden gevaren, waarover amstelveenblog.nl medio december scheef, maar over een nieuw systeem voor de laadpalen heeft ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld aan wethouder Floor Gordon. Die worden door haar in de vergadering van de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur (RWN) woensdag (3 februari) beantwoord. Zij gaan over een nieuw systeem voor het plaatsen laadpalen voor rijtjeshuizen, waardoor de kabels niet meer over het trottoir hoeven de lopen.

De ChristenUnie vraagt of de wethouder bereid is dat systeem te onderzoeken. En wat de voor- en nadelen ervan zouden zijn voor Amstelveen.

Huismuur

Het bedoelde systeem kan aan een huismuur worden bevestigd maar ook als paal in de grond (van bijvoorbeeld een voortuin) geplaatst. Als voordeel ervan ziet de fractie van de CU dat het de veiligheid van de voetgangers verbetert, omdat er geen losse kabels meer over de weg lopen. Dat laatste is trouwens in strijd met een artikel in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV, zeg maar de onlangs gewijzigde grondwet van Amstelveen). Daarin staat namelijk dat het niet is toegestaan de openbare weg of een gedeelte daarvan anders te gebruiken dan overeenkomstig de omschreven functie, constateert de partij. ‘Het op de weg of voetpaden neerleggen van kabels is in principe dus verboden.’

Geen barrières

Met het nieuwe systeem is het trottoir tijdens het laden van een auto bij een huis gewoon begaanbaar voor kinderwagens, senioren, mensen met een beperking, joggers en postbodes. “Geen struikelmatten, geen barrières. Na het laden, vouwt het systeem zich weer in en verdwijnt de laadkabel uit het zicht. Nooit meer een rondslingerende kabel”, zegt Henk Stoffels van de ChristenUnie.

De palen worden volledig in Nederland geproduceerd en het bedrijf dat het doet is al met diverse gemeentes in gesprek.. Deels wordt er ook gerecycled materiaal gebruikt. Het systeem leent zich uitstekend om er een struik of boom om heen te planten waardoor de paal minder zichtbaar wordt, zegt Stoffels, die ervan uitgaat dat het aantal oplaadpunten in Amstelveen alleen maar toeneemt. De ChristenUnie verwacht  met het attenderen op dit systeem de veiligheid te waarborgen.

4 COMMENTS

  1. Vroeger (ja zo oud ben ik al) stonden de daken vol met antennes. Mocht politiek niet meer omdat dit (terecht) geen gezicht meer was na de gestage toename van zenders met ieder een eigen antenne. De oplossing werd gevonden in de kabel onder de grond, ook wel kabel TV genoemd.
    Nu gaan we blijkbaar de straten vol zetten met hengels om het blijkbaar zo belangrijke electrische autootje maar rijwaardig te houden.
    Straten vol met hengels lijkt mij dus niet de oplossing te zijn.

    • Nu je het zegt ja! Waar zijn de tijden gebleven dat dappere vaders en buurmannen het dak opkropen om een extra antenne voor de REM ( was toen een piraat ergens op een booreiland en later de TROS geworden) te bevestigen en ma met de bezem voorzichtig tikjes tegen de antenne moest geven bij storing en ik beneden bij de TV stond te schreeuwen ; Ja nu is ie goed of nog effe wat meer. 😂😂😂

  2. Ik zie de kinderen in die wijk op de foto met hun fietsjes al in die kabellus terecht komen, en die enorme klep van de auto die over het trottoir hangt zal ongetwijfeld ook nog wel eens afbreken. Los daarvan: Het is ronduit ontsierend die hengel! en daar hoort ook nog een laadpaal met stopcontact bij, die onzichtbaar op de foto in de tuin ergens moet staan. Ook de glazenwassers die met hun ladders heen en weer lopen zullen niet blij zijn steeds over straat te moeten, tussen de auto’s door…..Waarom moet de oplossing erger zijn dan de kwaal?
    Wat is er mis met een knalgeel snoertje (goed zichtbaar) dat volledig plat (vereiste) dwars over de stoep (vereiste) en misschien met een bochtje in de straatgoot naar het voertuig toe loopt? Daar kan zelfs de rollator makkelijk overheen, en het is goed zichtbaar.
    Nu vind je van die geel/zwarte plastic drempels (veel te hoog voor dit doel) of een rubbermat over het snoer (dat is al beter)
    Veel beter zijn de kabelgoot “tegels” waarin een gleufje zit met 2 rubber “flappen” waartussen je het laadsnoer drukt. En ik zag dat er ook vergunning voor verleend wordt (terecht). kijk eens hier: https://www.evservice.eu/ev-kabelgoot-tegel#/attributes=9127
    En heel goedkoop een variant: Een stratenmaker zou ook een haaks gleufje van 1,5 cm kunnen frezen in de stoeptegels met zijn slijptol.
    Het probleem dat de CU aankaart valt helemaal in het niet bij de erbarmelijke tegelpaden hier en daar welke oa door de worteldruk van bomen in onze heerlijk groene gemeente wordt veroorzaakt. En niet te vergeten de vele kapot gereden hobbelige kuilen-klinkerwegen welke bv in Westwijk noord-west rijk aanwezig zijn (ook ontstaan door/na vervangen van de stuk gereden drainage) Rob zou collega Floor daar wel eens op aan mogen spreken nmm.
    Of die hele dikke pijp van de Gebakkraam naast AH Maalderij welke 3 maanden lang rond de jaarwisseling een bijna onneembaar obstakel voor je gevulde winkelwagen vormt.
    U kunt deze lijst vast nog wel aanvullen.
    Verder verbaast het mij dat de CU zich leent voor commerciële hand en spandiensten voor het bedrijf dat deze “hengels” levert….

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.