Hoewel er allerlei regelingen voor hen zijn, weten minima daar vaak weinig van. B en W lieten, naar zij zeggen, een extern onderzoek uitvoeren door de Hogeschool van Amsterdam (HvA) om aan die voorzieningen meer bekendheid te geven en ze toegankelijker te maken. De gemeenteraad had daar per motie op aangedrongen. Het is een van de onderdelen van het gemeentelijke ‘Actieplan armoedepreventie’.

Wethouder Marijn van Ballegooijen (Werk en Inkomen) zegt dat de gemeente het inwoners zo gemakkelijk mogelijk wil maken de voorzieningen aan te vragen, zodat zij er meer gebruik van maken.

Rapport

“De gemeente is al langere tijd met dit onderwerp bezig en heeft nu de Hogeschool van Amsterdam gevraagd te bekijken of er verbetermogelijkheden zijn.”

Doel van het onderzoek was toegankelijkheid en daardoor gebruik van minimavoorzieningen voor inwoners te vergroten. De HvA maakte gebruik van ‘wetenschappelijke inzichten uit de gedragswetenschappen’. In het rapport zijn verbetervoorstellen gegeven op het gebied van aantrekkelijk en laagdrempelig maken van voorzieningen, op juist taalniveau communiceren, kosten besparen, sociale dienstverlening, timing en ‘empowerment (machtiging, red.) vergroten’. Het resultaat van het onderzoek sluit volgens B&W aan bij de lijn die zij zelf al hadden ingezet om de communicatie ‘eenvoudiger, vriendelijker en laagdrempeliger te maken’.

Communicatie

Een groot deel van de nieuwe communicatiemiddelen, waaronder een deel van de website, waar de gemeente al bezig was met verbeteringen, is volgens HvA duidelijk. Maar een ander deel kan worden verbeterd. HvA zegt in zijn rapport dat alle voorzieningen primair erop gericht zijn de inwoner financieel tegemoet te komen of hem of haar meer te laten deelnemen aan de maatschappij. ‘Allemaal prima interventies, volgens HvA’, constateert de gemeente.  ‘Ook de manier van aanvragen van de meeste voorzieningen lijkt niet onnodig moeilijk of bureaucratisch. Aanvragen kan, afhankelijk van de voorziening, online via DigiD of online zonder inloggen.’

Bureau

Samen met HvA en een Social Design bureau bekijkt de gemeente nu hoe de communicatiemiddelen kunnen worden aangepast volgens de gegeven adviezen. Ook inwoners gaat de gemeente bij dit proces betrekken om de dienstverlening zo goed mogelijk bij hen aan te laten sluiten. Zij denkt hierbij aan de aanvraagformulieren, de website en brieven. In oktober verwacht de gemeente meer informatie over haar ‘visie op dit onderzoek en het verdere proces naar aanleiding van de voorstellen’ te hebben.

1 REACTIE

  1. Zou het niet handig zijn om dit eens aan de doelgroep zelf te vragen via een gesprek. Lijkt mij ook nog goedkoper dan een waarschijnlijk duur bureau?

Laat een antwoord achter aan Frank Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.