Met de tentoonstelling ‘Schitterend glas – 30 jaar Museum JAN’ en twee boeken wordt het 30-jarige jubileum gevierd van dat museum in het Oude Dorp. De expositie, die zaterdag 26 juni wordt geopend en tot de laatste dag van dit jaar duurt, vormt een overzicht van de bijzondere glascollectie. Het eerste exemplaar van het jubileumboek is door directeur Marieke Uildriks aan cultuurwethouder Herbert Raat (foto).

De glasexpositie van 26 juni t/m 31 december toont de bijzondere eigen collectie van het museum. Daarbij verschijnen de publicatie over museum JAN – ontstaan en collectie en zal tevens de nieuwe monografie over Jan Verschoor – kunstenaar en voormalig directeur van Museum JAN – worden gepresenteerd.

Tomado

Als directeur van de bekende Tomado-fabrieken (Van der Togt’s Massa-artikelen Dordrecht) vergaarde Jan van der Togt (1905-1995) een fortuin. Hij verzamelde alles wat hij mooi vond: internationale beeldende kunst en met name modern glas. Vooral na zijn pensionering groeide zijn collectie met werk van onder anderen Andries Copier, Václav Cígler, Ossip Zadkine en Sam Francis. Samen met bevriend kunstenaar Jan Verschoor richtte hij in 1991 Museum Jan van der Togt (nu Museum JAN) in Amstelveen op. Als directeur verbreedde en verdiepte Verschoor de glasverzameling met stukken uit Nederland en daarbuiten. Inmiddels geniet de glascollectie van Museum JAN internationale bekendheid.

Van der Togt kocht veel glas uit voormalig Tsjechoslowakije, waar de glastraditie eeuwenoud is. Zowel in Tsjechië (kunstacademie Praag) als in Slowakije (kunstacademie Bratislava) groeiden de glasafdelingen rond 1965 uit tot zelfstandige richtingen, met respectievelijk Stanislav Libenský en Václav Cigler aan het hoofd.

Monumentaal

Onder Libenský richtten kunstenaars zich op monumentaal glas, dat werd toegepast binnen de architectuur. Cígler ontwikkelde een geometrisch-abstracte vormentaal. Tegelijkertijd groeide de studioglasbeweging, die begon in de Verenigde Staten. Tot dan toe had glas vooral een gebruiksfunctie, maar nu bouwden glaskunstenaars eigen ovens zodat ze voor de uitvoering van hun werk niet meer afhankelijk waren van ambachtslieden in de glasfabrieken: vrij glas.

In Nederland leidde deze studioglasbeweging in 1969 tot de oprichting van de glaswerkgroep op de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Inmiddels groeide deze opleiding uit tot één van de belangrijkste ter wereld. In het Gelderse Acquoy bouwde Willem Heesen in 1977 een eigen glasstudio, waar sindsdien regelmatig kunstenaars hun ontwerpen kwamen uitvoeren, onder wie Andries Copier, Lino Tagliapietra, en Mieke Groot.

Van der Togt was vooral weg van het Slowaakse, geslepen optische glas van Václav Cigler, Lubomír Artz, Bohumil Eliáš en Pavol Hlôška, maar kocht op advies van Verschoor ook de meer sculpturale en ‘ruwere’ werken van Libenský, Gizela Šabóková en Aleš Vašíček. Typerend voor het moderne, internationale glas is dat de containervorm van het gebruiksglas (vaas, kan, drinkglas) min of meer heeft plaatsgemaakt voor vrije vormen en glassculpturen. Ook eigentijds Nederlands glas is goed vertegenwoordigd in de collectie, met werk van Andries Copier, Willem Heesen en Bert Frijns.

Na de dood van Van der Togt in 1995 werd Verschoor directeur van Museum JAN. Onder zijn leiding is de collectie uitgebreid met internationaal modern glas van onder anderen Julius Weiland, Tomoko Doi, Frank van den Ham, Barbara Nanning en verschillende spectaculaire glassculpturen van Bernard Heesen. Museum JAN herbergt vele verrassende schatten, ook voor wie niet bekend is met de glaskunst: van de sobere esthetiek van het werk van Ritsue Mishima, het fascinerende lichtspel van de grote kom van Peter Bremers tot de betoverende asymmetrische vormen en kleuren van de vaas van de grootmeesters Lino Tagliapietra, Andries Copier en Bernard Heesen.

Boeken

In dit jubileumjaar verschijnen twee nieuwe boeken bij Waanders Uitgevers. In ‘Museum JAN – ontstaan en collectie’ beschrijft kunsthistoricus Aukje Vergeest voor het eerst in dertig jaar de unieke ontstaansgeschiedenis van Museum JAN en de topstukken uit de collectie. Kunsthistoricus en glasspecialist Titus M. Eliëns richt zijn kennersblik op de glasverzameling. Fotografen Erik en Petra Hesmerg brachten met hun esthetische blik de collectie in beeld.

‘Museum JAN – ontstaan en collectie’, Waanders Uitgevers, vanaf juni 2021 verkrijgbaar in de museumwinkel, boekhandel (ISBN: 978 94 6262 321 7) en online voor €26,95. De monografie Jan Verschoor, geschreven door Sandra van Berkum, toont een overzicht van het werk van deze beeldhouwer. Het oeuvre van Verschoor is omvangrijk en gevarieerd, in dit boek ligt de nadruk op zijn recente glasobjecten.

Bijzonder is dat Jan Verschoor nog altijd ‘in’ Museum JAN woont en werkt: Het museum is letterlijk rondom zijn huis gebouwd. Het Museumhuis van Jan Verschoor is daardoor onderdeel van Museum JAN en op vaste tijden te bezoeken.

Jan Verschoor, Waanders Uitgevers, ook vanaf juni 2021 verkrijgbaar in de museumwinkel, boekhandel (ISBN: 978 94 6262 327 9) en online voor €24,95.

Ter ere van het 30-jarig bestaan van het museum schonk kunstenaar Barbara Nanning het vergulde glasobject Verre églomisé (2018). Dit kunstwerk zal te zien zijn in de tentoonstelling Schitterend glas – 30 jaar Museum

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.