Over het aan het gemeentelijke Werkplein AA verbonden re-integratiebedrijf Matchez krijgt FNV veel klachten van mensen die ermee te maken kregen. Dat meldt de vakbondsfederatie aan wethouder Marijn van Ballegooijen in een brief, die pas na drie weken en op aandrang van een raadslid openbaar werd. FNV heeft trouwens ook klachten van bijstandsgerechtigden te hebben ontvangen. De wethouder liet via een woordvoerder weten volgende week te reageren op de brief.

Voor burgers boven 27 jaar is het vrijwel onmogelijk direct bijstand aan te vragen. Zij zouden volgens de vakorganisatie eerst maar eens op zoek moeten gaan naar werk, vindt de gemeente. Maar naar de mening van FNV handelt zij daarmee in strijd met de wet. “Derhalve verzoekt de FNV de gemeente Amstelveen / Aalsmeer hiermee te stoppen en haar werkwijze aan de wet aan te passen.”

Ombudsman

De federatie wijst er op dat de Nationale ombudsman herhaaldelijk liet weten dat het gaat om een sociale voorziening waarop mensen die tijdelijk of langere tijd niet in hun levensonderhoud kunnen voorzien, aanspraak mogen maken. Het is niet juist als zij worden ontmoedigd bijstand aan te vragen, die zij hard nodig hebben, vond hij. “Ook het onvolledig informatie verstrekken en daarmee mensen niet in de gelegenheid stellen een aanvraag te doen, werd door de Nationale Ombudsman aangemerkt als onjuist en iets dat een overheid onbetrouwbaar maakt”, staat in de brief, die is ondertekend door Maaike Zorgman van de afdeling Uitkeringsgerechtigden.

Procedure

In de brief wordt ook geklaagd de eerst verplichte gang naar Matchez die van bijstandsgerechtigden wordt gevraagd. “Als alle bijstandsgerechtigden naar Matchez moeten en geen gebruik kunnen maken van het Werkplein, zoals kenbaar werd gemaakt aan betrokkene(n), zou de FNV hier ook graag informatie over willen ontvangen. Wij ontvangen graag de werkwijze en procedure op papier.”

De FNV wil graag dat het Werkplein in het raadhuis voor iedereen gewoon toegankelijk blijft voor hulp bij werk en scholing en voorkomen dat er sprake is van ongelijke behandeling. De “transparantie voor werkzoekenden over waar zij voor steun bij het vinden van werk en opleiding terecht kunnenmoet er voor iedereen zijn. Daarover wil zij opheldering uit Amstelveen.

‘Liever geen Matchez’

Over de vele klachten over het bedrijf Matchez zegt de FNV dat daardoor “werkzoekenden die eerder op eigen kracht de bijstand uitkwamen en helaas door corona hun baan verloren hebben, liever nooit meer met Matchez te maken willen hebben”.

De vakfederatie maakt zich dan ook ernstig zorgen over de bij haar naar haar zeggen binnenkomende signalen. “We hebben schrijnende verhalen gehoord over hoe weinig er rekening gehouden wordt met persoonlijke omstandigheden en mensen gedwongen worden mee te werken met zaken die niet in het belang van hun gezondheid zijn. Ook zijn er meerdere signalen dat mensen niet begrijpen wat zij moeten ondertekenen en dat er geen gevolg gegeven wordt aan het verzoeken om een erkende, onafhankelijk tolk in te schakelen om communicatie mogelijk te maken. Daarnaast is er gedreigd met een afstemming als mensen naar hun rechten informeren. Dat kan niet de bedoeling zijn en is wat de FNV betreft ook niet acceptabel,” schrijft Maaike Zorgman.

2 REACTIES

  1. Hmm, als zelfs de Nationale Ombudsman vragen begint te stellen, lijkt het me toch dat de gemeente haar werkwijze bij dit onderwerp onder de loep moet nemen.

    • De klachten over dat Matchez bestaan al jaren. Even googelen en je vindt zo wat. Trouwens vreemd dat er ook in het bestuur van Mathez leden van ondernemersverenigingen zitten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.