Plantenkweker Rémi van Adrichem aan de Meerlandenweg in Amstelveen is een van de telers die zich allerminst kan verenigen met het digitaliseringssysteem Floriday van de bloemenveiling in Aalsmeer. “Een gedrocht van een systeem”, noemt hij het in het vakblad Onder Glas. Eerder al kwam hij in het Financieel Dagblad tot de conclusie dat het onnodig ingewikkeld is.
Zijn bedrijf, RM Plants, is gespecialiseerd in de import, op- en afkweek van tropische en mediterrane indoor en outdoor planten. Veel producten vinden hun originele herkomst uit landen rondom de Middenlandse Zee zoals o.a. Olijf, Citrus, Callistemon en Bougainvillea, maar ook worden er planten uit Azië en Centraal Amerika geïmporteerd en opgeweekt.
Digitaal
Hij is niet de enige die zich tegen Royal FloraHolland keert. Die coöperatie heeft tal van veilpunten (behalve in Aalsmeer, onder meer in Naaldwijk, Rijnsburg en Ede) en wil landelijk gaan veilen. Volgens Van Adrichem vindt het verhandelen allang digitaal plaats, maar volgens het nieuwe systeem van de veiling moeten zijn klanten – wat zij op de kwekerij hebben uitgezocht – nu bij Floriday invoeren. De kweker kan dat zelf niet doen, zegt hij. Omgekeerde wereld, zegt hij. Jaarrond worden bij hem 250 tot 300 verschillende planten geproduceerd.
Volume
Volgens Van Adrichem is méér onlogisch in de werkwijze die FloraHolland, dat de totale keten wil beheersen en dus ook het vervoer regelen. Ook bijvoorbeeld dat het eerdere platform FloraExchange (FX) verdwijnt. Daarop zette iedereen zijn aanbod en kon er ook binnen komen, om te zien wat er was. Ook biedt Floriday volgens hem niet de mogelijkheid voor een groter volume (bijvoorbeeld een hele kar) een lagere prijs per plant te berekenen.
Uitval
Vorige week zaterdag viel trouwens heel Floriday de hele dag uit, waardoor – als je er al aan vastzat, wat FloraHolland per se wil – eigenlijk niemand kon handelen. Voorheen brachten telers hun bloemen en planten naar de veiling en handelaren kochten die op een klok vanaf de tribune. Dat is niet meer van deze tijd, vindt de veiling. Bovendien kopen steeds meer exporteurs rechtstreeks bij telers, die dan via de veiling (tegen een percentage) afrekenen. Behalve natuurlijk als de kweker geen lid meer is en alles zelf regelt. Die laatste groep breidt zich uit. Voor leden bestaat een zogenoemde veilplicht, dus die mogen alleen via FloraHolland afrekenen.
DNB
Overigens kan men nog wel op de tribune zitten, maar dan moet men met een laptop inloggen op Floriday en krijgt men het aanbod van alle veilingen. “Gelukkig gebruikt niet elke kweker het systeem”, zegt Van Adrichem. Een systeem dat volgens hem weinig met digitaliseren heeft te maken. Dat deed men allang, maar de veiling is naar zijn mening naar een systeem uitgeweken dat de aangeslotenen veel meer werk kost. De Elektronische Aanvoerbrief (EAB) waar men jarenlang mee werkte, wordt opgeheven. Volgens de veiling heeft dat te maken met de door de Nederlandse Bank opgelegde verplichting te voldoen aan de PSD2-regels, het anderen (in dit geval FloraHolland) over zijn rekening te laten beschikken. Onzin, vindt Adrichem, want naar zijn mening vraagt DNB alleen dat software (welke dan ook) voldoet aan de regels.
Coulance
Eigenlijk wilde Royal FloraHolland (RFM) al aan het einde van vorig jaar iedereen op Floriday hebben. Maar omdat het niet lukte, kwam zij met een coulanceregeling tot 31 maart. Maar ook dan is niet iedereen klaar, kan men bij de protesterende telers horen.
Er was een tijd dat dergelijke zaken in een openbare algemene ledenvergadering werden besproken, maar die os afgeschaft. Men heeft in plaats daarvan een ledenraad benoemd, die achter gesloten deuren vergadert. En volgens van Adrichem slecht wordt geïnformeerd door de directie. Intussen hebben de leden via geld wat zij jaarlijks aan de veiling lenen, honderden miljoenen in het vermogen van FloraHolland gestoken, zodat een massale uittocht dat zou doen krimpen.