Het met de Nederlandse tak in Amstelveen gevestigde bedrijf Nestlé heeft als een van de eersten de VN-belofte ‘Business Ambition for 1,5 °C’ getekend. Het betekent dat zij eerder dan gepland een gedetailleerde, tijdgebonden plan deelt. Dat voorziet in maatregelen om haar uitstoot te halveren tegen 2030 en netto-nul emissie te bereiken in 2050, zelfs als het bedrijf groeit.

De acties richten zich op het ondersteunen van boeren en leveranciers bij het bevorderen van regeneratieve landbouw, het planten van honderden miljoenen bomen in de komende tien jaar en het voltooien van de transitie van het bedrijf naar 100 procent hernieuwbare elektriciteit tegen 2025. Bovendien verhoogt Nestlé naar eigen zeggen het aantal ‘klimaatneutrale’ merken voortdurend.

Routekaart

“De Raad van Bestuur erkent het strategische belang van het nemen van doorslaggevende maatregelen om klimaatverandering aan te pakken,” zegt voorzitter Paul Bulcke. “Deze routekaart is het resultaat van een grondige evaluatie van Nestlé’s bedrijfsactiviteiten en operaties om de uitdaging tot in de kern te begrijpen en de acties te bepalen die nodig zijn om het probleem aan te pakken.” Het bedrijf stootte volgens hem 92 miljoen ton broeikasgasemissies uit in 2018. “Dat zal dienen als het beginpunt voor het meten van de voortgang.”

Kans

Volgens CEO Mark Schneider kan de aanpak van klimaatverandering niet wachten. “En wij ook niet. Het is absoluut noodzakelijk voor het lange termijn succes van ons bedrijf. “We hebben een unieke kans voor die aanpak, omdat we in bijna elk land ter wereld actief zijn en de omvang, schaal en het bereik hebben om een verschil te maken. We zullen samenwerken met boeren, industriële partners, overheden, NGO’s en onze consumenten om onze ecologische voetafdruk te verkleinen.”

Regeneratie

Het bedrijf werkt al samen met meer dan 500.000 boeren en 150.000 leveranciers om hen te ondersteunen bij het inzetten van regeneratieve landbouwmethoden, waardoor bodemgezondheid verbetert en diverse ecosystemen herstellen. In ruil daarvoor biedt Nestlé aan boeren te belonen door hun goederen tegen een premie (hoger bedrag) hrotere hoeveelheden in te kopen en mee te investeren in noodzakelijke kapitaaluitgaven. Nestlé verwacht tegen 2030 meer dan 14 miljoen ton van zijn ingrediënten in te kopen via regeneratieve landbouw, waardoor de vraag naar dergelijke goederen zal toenemen.

Herbebossing

Nestlé zegt ook haar herbebossingsprogramma uit te breiden om de komende tien jaar elk jaar 20 miljoen bomen te planten in de gebieden waar het ingrediënten inkoopt. Meer bomen betekent meer schaduw voor gewassen, meer koolstof uit de atmosfeer verwijderd, hogere opbrengsten en verbeterde biodiversiteit en bodemgezondheid. De primaire toeleveringsketens van het bedrijf voor de belangrijke grondstoffen, zoals palmolie en soja, zullen tegen 2022 vrij zijn van ontbossing. Door dit soort inspanningen bouwt Nestlé lange termijn samenwerkingen en biedt het boerengemeenschappen meer zekerheid en hogere inkomens.

Bedrijfsoperaties

In haar bedrijfsoperaties verwacht Nestlé in de komende vijf jaar op al haar 800 locaties in 187 landen 100% hernieuwbare elektriciteit te gebruiken. Het bedrijf schakelt haar wereldwijde wagenpark over op opties met een lagere uitstoot en zal zakenreizen tegen 2022 verminderen en compenseren. Nestlé zet ook maatregelen in voor waterbescherming en regeneratie en pakt voedselverspilling in haar bedrijfsvoering aan.

Productportfolio

Binnen haar productportfolio breidt Nestlé het aanbod van plantaardige voedingsmiddelen en dranken voortdurend uit en herformuleert het producten om ze milieuvriendelijker te maken. Het vergroot het aantal  ‘CO2-neutrale’ merken om consumenten de kans te geven bij te dragen aan de strijd tegen klimaatverandering. Garden Gourmet plantaardige voeding en Garden of Life-supplementen zullen tegen 2022 CO2-neutraal zijn; onder andere Sweet Earth plantaardige voeding zal hetzelfde doen tegen 2025. Deze komen bovenop de toezegging van Nespresso, San Pellegrino, Perrier en Acqua Panna om CO2-neutraal te zijn tegen 2022; de rest van de Nestlé Waters-categorie bereikt hetzelfde tegen 2025.

Investering

Nestlé verwacht de komende vijf jaar in totaal CHF 3,2 miljard te investeren om ons werk te versnellen, waaronder CHF 1,2 miljard om regeneratieve landbouw in de toeleveringsketen te stimuleren. Deze investeringen zullen voornamelijk gefinancierd worden door middel van operationele en structurele efficiëntie om de inkomsten van dit initiatief neutraal te houden.

Nestlé heeft haar emissiereductie doelstellingen laten goedkeuren door het Science Based Targets-initiatief (SBTi), zoals overeenkomstig met de niveaus die vereist zijn om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen. SBTi is een samenwerking van non-profitorganisaties die wordt beschouwd als de internationale gouden standaard voor het beoordelen van netto-nul verbintenissen. Nestlé zal jaarlijkse updates verstrekken om transparantie te geven over de voortgang.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.