Er komt onder de naam ‘Little Ladies Morning’ weer een filmochtend voor tienermeisjes in Cinema Amstelveen, bij film Jackie en Oopjen. Die wordt gehouden op zondag 11 oktober, van 10.30 tot 11.00 uur.
De jonge dames worden ontvangen over de rode loper, met een hapje en een drankje. Na de film gaan ze met een goodiebag weer naar huis. ‘Een goed begin van de herfstvakantie’, meent de bios.
Rijksmuseum
In de film gaat het om de 12-jarige Jackie (Frouke Verheijde), die kind aan huis is in het Rijksmuseum. Haar moeder Mouna (Karina Smulders) werkt daar als conservator. Als de beroemde Rembrandt-schilderijen van Marten Soolmans en Oopjen Coppit worden tentoongesteld, gebeurt er iets wonderlijks. Als Jackie na sluitingstijd langs hun portretten loopt, volgen de ogen van Oopjen (Sarah Bannier) haar.
Geen actrice
Jackie dacht dat ze het zich gewoon inbeeldde, maar dit blijkt niet zo te zijn. Plotseling staat Oopjen voor haar neus, maar Jackie wil niets van haar weten. Ze denkt dat het een verklede actrice is. Maar al snel wordt duidelijk dat Oopjen de waarheid spreekt. Ze is uit het schilderij gestapt omdat ze dacht dat Jackie Aeltje was, het zusje dat ze al jaren kwijt is.
Moeder
Wanneer Oopjen haar vergissing inziet is ze radeloos. Maar de stoere Jackie heeft een groot hart en bovendien is ze gewend iedereens problemen op te lossen. Ze neemt Oopjen stiekem mee naar huis, zodat ze samen op zoek kunnen naar het schilderij van het verloren zusje. Maar hoe gaat ze die wereldvreemde Oopjen ooit verborgen houden voor haar moeder? En hoe komt Oopjen weer terug in het schilderij?
Leuke aanleiding om eens een boom op te zetten over wat is cultuur en ons nu eigenlijk waard en wat mag het ons kosten. Persoonlijk vind ik 160 miljoen € te veel voor 2 belangrijke Rembrandts, want we hebben al veel Rembrandts en überhaupt veel 17e eeuwse kunst van hóge kwaliteit. , waarom moest het naar het Rijks ( een museum dat al overlopen wordt door “ liefhebbers”) en hoeveel had je niet kunnen doen met 160 miljoen in andere sectoren van de cultuur die nu en toen op hun gat liggen.