Via een door Cultuureducatie Amstelland (gratis) aangeboden leerlijn āHistorisch Besef Amstelveenā voor de groepen 3 tot en met 8 van basisscholen kunnen scholieren de geschiedenis van Amstelveen leren ontdekken. Dat meldt die organisatie. Zij heeft in afgelopen jaar die leerlijn ontwikkeld in samenwerking met diverse historische organisaties en stichtingen in Amstelveen. De gemeente heeft daarvoor twintig mille vrijgemaakt.
Aan de hand van historische bronnen wordt in die leerlijn de gemeente Amstelveen verkend. Onder meer komen de onderwerpen cultuur, natuur en infrastructuur aan de orde en wordt de opbouw en geschiedenis van de stad voor de leerlingen herkenbaar. De leerlijn maakt onderdeel uit van het gelijknamige gemeentelijke programma en is gratis beschikbaar voor alle basisscholen in de gemeente Amstelveen.
Verleden, heden, toekomst
Tijdens de lessen leren de leerlingen over de geschiedenis van Amstelveen aan de hand van tastbare overblijfselen in de stad. Met āHistorisch Besef Amstelveenā ontwikkelen de leerlingen het historisch bewustzijn van hun woonplaats en ontdekken ze dat de geschiedenis ervan overal in hun omgeving te vinden en te herkennen is, zeggen de makers ervan. āDe leerlingen maken in de lessen de verbinding tussen verleden, heden en toekomst.ā
Heemparken
Onderwerpen die worden behandeld zijn bijvoorbeeld herdenken, WO II, Archeologie, Het Amsterdamse Bos, de Heemparken, het ontstaan van Amstelveen en het Amstel porselein. De lessen zijn ontwikkeld in samenwerking met het onderwijs en diverse historische organisaties en stichtingen in Amstelveen, in opdracht van de gemeente Amstelveen en maakt deel uitmakend van gemeentelijke historische programma. āWij vinden het belangrijk dat Amstelveners de lokale geschiedenis kennen. Daarom is die ā¬ 20.000 vrijgemaakt voor dit lespakket. Het bewaren en vastleggen van onze Amstelveense geschiedenis is van groot belang voor deze generatie en die van onze kinderen en kleinkinderenā, zegt wethouder Herbert Raat. Ā De leerlijn is gratis voor basisscholen in de gemeente. Meer informatie is te vinden op de website https://historisch-besef.cultuureducatie-amstelland.nl/.
Educatie
Cultuureducatie Amstelland is het regionale samenwerkingsverband van culturele organisaties en scholen voor het primair en voortgezet onderwijs in de regio Amstelland. Met een uitgebreid pakket van producten en diensten draagt Cultuureducatie Amstelland bij aan het bevorderen van de kunstzinnige en culturele ontwikkeling van leerlingen in het primair- en voortgezet onderwijs in de regio Amstelland.
Bij het onderwerp infrastructuur wordt hopelijk aandacht geschonken aan de vele ernstige fouten op dit gebied. Het torpederen van het stuk rijksweg A7 ten oosten (dus benedenwinds) van Amstelveen was daar helaas slechts Ć©Ć©n van. Die autoweg had de A10, A9, N201 en N196 en zodoende Amsterdam-Zuid, Buitenveldert, Amstelveen en de cluster Aalsmeer/Uithoorn/Mijdrecht met elkaar kunnen verbinden zonder dat de inwoners van Amstelveen werden gehinderd en vergiftigd door autolawaai en uitlaatgassen en fijnstof. Doordat de Beneluxbaan niet werd aangesloten op de A10 en de A9, fungeert de smalle KK-weg nu in te belangrijke mate als verbindingsweg en doorgaande noord-zuid-route. Hopelijk leren de scholieren van dit soort onbegrijpelijke fouten van politiek en bestuur.
Het ontbreken van een binnenring om het stadscentrum (Stadshart) verdient ook vermelding in het hoofdstuk Infrastructuur van het lespakket. Dit heeft immers geleid tot permanente problemen met de bereikbaarheid en het parkeren in en rond het woon- en winkelcentrum. Dit probleem wordt niet opgelost met de totale herstructurering ten behoeve van de verbreding van de rijksweg A9 die dwars door Amstelveen raast en roet.
De historische fout om die verbrede 8-baans A9 nĆet door een tunnel te laten lopen (zoals elders in Nederland en de wereld natuurlijk wĆ©l was gebeurd) verdient een apart hoofdstuk in dit lespakket voor Amstelveense scholieren.
Dus svp niet alleen hobby- en lobby-onderwerpen.
Die Appš Alsof het onderwerp wat jij aanhaalt iets is voor een basisschool. Een beetje te hoog gegrepen voor het gemiddelde, hoor! Is meer voor vo.
Infrastructuur is Ć©Ć©n van de onderwerpen van het lespakket. Daar reageerde ik op met een paar suggesties.
Geschiedschrijving hoort zo neutraal en feitelijk mogelijk te zijn, hoewel dat niet altijd is gelukt. Wat fouten waren beoordelen anderen op grond daarvan en die beoordeling kunnen dus diverse kanten uitgaan. Veelal achteraf weet men precies wat er had moeten gebeuren.
Geschiedschrijving is eigenlijk net als echte journalistiek. Het is en blijft een loffelijk streven, maar men zal er nooit aan kunnen voldoen.
Leuk dat er voor elke leeftijdscategorie lessen zijn gemaakt. Meestal is het voor de bovenbouw. Zijn de teksten van deze lessen ook gewoon vrij te verkrijgen? Het lijkt me ook wel namelijk leuk deze onderwerpen te behandelen als taalcoach met statushouders en expats die wat meer van hun huidige woonplaats willen afweten.
Ik heb ook het persbericht van Platform C Amstelveen gekregen met een foto van het Indiƫmonument als illustratie voor het historisch besef ontwikkelen voor basisschoolleerlingen. Ik kan alleen de denkwijze van de schrijfster van het bericht niet zo goed volgen, want dit segment van de geschiedenis hoort niet bij de gemeente Nieuwer-Amstel. Heb toch een andere afbeelding gekozen als illustratie: http://www.amstelveenweb.com/nieuws-Historisch-Besef-Amstelveen-voor-basisschoolleer&newsid=359306178
@Frank (Bikker?):
“Onder meer komen de onderwerpen cultuur, natuur en INFRASTRUCTUUR aan de orde en wordt de opbouw en geschiedenis van de stad voor de leerlingen herkenbaar.”
De infrastructuur van Amstelveen is – behalve de vervuilde lucht – feitelijk het enige wat vrijwel alle inwoners dagelijks met elkaar delen.
@Johan Bos, Scholieren moeten leren van de dingen die fout zijn gedaan, beter hadden gekund en dus moeten verbeteren. Zoals bijvoorbeeld ook de gebrekkige transparantie, communicatie, participatie en lokale democratie, waarover u vaak kritisch schrijft.
Wilt u mij nog de les gaan lezen na 40 jaar ervaring in alle leeftijdsgroepen van het basisonderwijs. Hoeveel ervaring heeft u in het basisonderwijs eigenlijk ?Ik dacht nul, nul nada, niente. U moet zich niet belachelijk maken.
Er is nog een heel groot verschil tussen wat haalbaar is en wenselijk, maar blijkbaar is dat bij u nog op rijpe leeftijd niet doorgedrongen.
Waarom schrijf jij onder twee verschillende namen, Frank (Bikker?)? Dat is verwarrend. (Zoals je weet mag ik van Johan Bos hier niet onder mijn eigen naam schrijven.)
Wat weet jij over infrastructuur, Frank (Bikker)? Ik lees jou niet de les, maar waarom zou ik dat niet mogen?
Ik ben daar inderdaad een leek in. Maar ik vind een 8e groeper die mij kan uitleggen wat dat is en daar wat voorbeelden van kan noemen aan de hand van een kaart al heel wat. ( zie doelen basisonderwijs) . Maar om hem een mening te laten vormen over dit onderwerp is zijn kennis te gering of hij zou enkel de aan de hand door de leerkracht aangeven argumenten wat na kunnen kwaken.
@Johan Bos, betrouwbare beschrijvingen van de gang van zaken mbt het torpederen van rijksweg A3 en van de tunnel voor de rijksweg A9, de binnenring rond het Stadshart, de historische trambaan ipv fietsbaan, de locatie van het gemeentehuis, etc. mogen niet ontbreken in het hoofdstuk over de infrastructuur van het lespakket. Iedereen kan daarover dan zijn eigen oordeel vormen. Controversiƫle kwesties mogen in ieder geval niet worden verdoezeld.
Johan wordt nog straks als stadsheilige opgevoerd in de lokale geschiedenisboeken!!
Johan Bos verdient erkenning en dank voor al het werk dat hij als Stadskroniekschrijver doet om het toekomstige historici gemakkelijk te maken.
Het beheren van het enige openbare forum voor lokaal debat is even ondankbaar als belangrijk. Het enige wat ontbreekt zijn deugdelijke Gebruiksvoorwaarden en de handhaving daarvan.