Behalve de in Aalsmeer wonende directeur Rudolf Switser van het Openluchttheater Elsrijk zijn ook de tot het programmateam behorende Paul Trumpie en Marianne van Wagensveld opgestapt. Het bestuur van Stadsdorp Elsrijk zegt dat de betreuren, maar aan het vertrek ligt in wezen een conflict ten grondslag. De partijen verschilden van inzicht over de plaats die het Openuchttheater in Amstelveen behoort in te nemen. Het bestuur van het Stadsdorp wilde het primair voor de wijk Elsrijk houden en Switser c.s. er een breder theater van maken, voor in wezen elke Amstelvener.
Dat zegt althans de ex-directeur. “Het theater verdient een bredere plaats dan nu het geval is.” In de glorietijd van het Amstelveense Openluchttheater traden er professionals als Dutch Swing College Band en het complete gezelschap rond Swiebertje op. Toen het door de gemeente werd gesloten, bleef het jarenlang stil in het park bij de Kruiskerk, totdat Stadsdorp Elsrijk er, met medewerking van de gemeente, een theater van maakte, dat vooral gericht was op de wijk.
Wijkgericht
De organisatie van het stadsdorp is vooral op de wijk gericht, ook met het onder haar bestuur vallende Openluchttheater. Het bestuur heeft wel waardering voor de bijdrage van het programmateam aan het theater, maar voelde er volgens Switser weinig voor het een plek te geven naast bijvoorbeeld de Schouwburg, voor heel Amstelveen.
Go on
Overigens kon, volgens het bestuur tot ‘ieders teleurstelling’ het door het theaterteam bedachte programma voor het seizoen 2020 wegens de corona-pandemie niet doorgaan. Maar the show must go on, meldt voorzitter Seerp de Blauw van Stadsdorp Elsrijk en hij wijst op allerlei zomerse activiteiten die toch nog doorgingen, zoals bijvoorbeeld de repetities van het Latijns parochiekoor van de Augustinuskerk en het Amstelveens Kamerorkest in het theater.
Huis Elsrijk
“Van 6 tot en met 9 juli had de Amsterdamse Jeugdtheaterschool bij ons de eerste zomerweek. Ondanks de helaas overvloedige neerslag de hele week, hadden de kinderen het prima naar hun zin”, zegt De Blauw. “Donderdag aan het einde van de middag mocht hun aanhang in de regen van hun voorstelling genieten. Van 12 t/m 25 augustus komen zij terug voor hun tweede zomerweek in het openluchttheater. In het najaar zullen er ook een aantal evenementen worden georganiseerd in de binnenlocatie bij Huis Elsrijk.”
Geografisch
Maar het blijft volgens de ex-directeur allemaal teveel wijk-gebonden. En dáárom is hij opgestapt. Het Openluchttheater is nu volgens hem niet meer dan één van de vele clubjes die onder het Stadsdorp Elsrijk vallen. “Het ziet zich staan tussen de lees-en afvalclub. Daar is het theater veel te mooi voor’, vindt hij. “Omdat het theater geografisch binnen Elsrijk valt wordt het wat afgeschermd voor andere Amstelveners.” Daaraan zijn naar zijn mening voornamelijk de ouderen in het bestuur debet. Die zouden bang zijn voor teveel overlast. Overigens kwamen er uit de omgeving zelden klachten toen het Openluchttheater een der onderdelen van de gemeentelijke afdeling cultuur was en er talloze voorstellingen werden georganiseerd.
Overlast
Maar tijden zijn veranderd, en in de laatste jaren, sinds de heropening van het theater, kwamen wat geluidsklachten binnen, geeft Switser toe. “Maar het theater voldoet aan de 60db eis. Bij nader onderzoek blijken die klachten meer een smaak dan geluidskwestie te zijn. Bij het Zwanenkoor wordt geklaagd bij een klassiek concert hoor je niks.”
Switser heeft er blijkbaar ook genoeg van dat hij al zijn contacten met de gemeente via het bestuur moest laten lopen. “Nodigt de wethouder zichzelf een keer uit en ga je met hem op de foto dan komen er verwijten uit het bestuur dat dit niet gepast is, dat valt onder hun taak”, zegt hij.
Jongeren
Ook vindt hij dat sommige ouderen een dominante rol in het bestuur spelen en het er heel moeilijk mee hebben het stokje door te geven aan de jongere generatie. Maar ja, die bestuursleden zijn vertrouwde gezichten bij de gemeente. Het is naar zijn mening niet goed dat persoonlijke relaties van ouderen binnen de Gemeente meespelen als er over het theater wordt gesproken. Persoonlijke voorkeuren spelen dan mee, wat een objectief volgens hem bemoeilijkt. “Voor de jongeren doet Elsrijk al helemaal niks”, zegt hij. “De groep van 13 tot 18 jarige kan nergens naartoe en hangt wat rond.” Het theater verdient naar zijn mening een professionelere aanpak dan nu het geval is en moet het niet alleen hebben van blokfluitende kinderen of verhalenvertellers. Maar die hebben in de programmering wel de voorkeur van het bestuur, meent hij.