Wethouder Herbert Raat mag zich dan hebben uitgesproken tegen de door minister Cora van Nieuwenhuizen gepresenteerde nieuwe luchtvaartnota, maar dat is niet genoeg. B&W moeten dat standpunt ook in Den Haag neerleggen, vindt raadslid Lennart de Looze van GroenLinks. Zijn fractie vindt, net als Raat, dat beperking van de door Schiphol veroorzaakte hinder in de nota niet is terug te vinden. Zij heeft het college schriftelijk gevraagd samen een concept zienswijze op te stellen en die in de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur (RWN) op 18 juni te bespreken met alle partijen.
Looze zegt volledig achter de uitlating op zijn weblog van de wethouder te staan dat de nieuwe luchtvaartnota een papieren werkelijkheid is die in een diepe la gestopt moet worden.”Wij zijn het niet vaak zo eens. Ik vind het belachelijk dat het centrale thema van de nieuwe luchtvaartnota nog steeds groei is, er geen stop komt op nachtvluchten en er geen aandacht is voor concrete klimaatdoelen”, zegt Looze. Hoewel GroenLinks blij is met de woorden van de wethouder, hoopt de partij dat het niet blijft bij het schrijven van een persoonlijke blog, maar dat er ook concrete actie wordt ondernomen.
Voordeel uit nadeel
De negatieve gevolgen voor Amstelveen en andere buurgemeenten van Schiphol worden volgens GroenLinks erg onderschat. Nu men in de corona crisis nauwelijks van Schiphol vliegt, wordt het verschil volgens Looze duidelijk. “Misschien is een voordeel van deze nare periode dat de nadelen van Schiphol nog duidelijker worden; nu geen geluidsoverlast, geen nachtvluchten en prachtige schone lucht zonder vliegtuigstrepen”.
Schiphol en KLM, die door deze crisis financieel hard getroffen worden, verwachten een miljardensteun van de overheid. Dit moet volgens GroenLinks een handvat zijn om voorwaarden aan hun bedrijfsvoering te stellen.
Invloed
Van 29 mei af ligt de luchtvaartnota zes weken ter inzage en kunnen er zienswijzen (bezwaren) worden ingediend. GroenLinks raadslid Lennart de Looze oppert de politieke belangen opzij te schuiven en samen stelling te nemen tegen de luchtvaartnota om de Amstelveense visie op de toekomst van Schiphol duidelijk te maken. ‘Helaas heeft Amstelveen weinig directe invloed op de luchtvaartsector, maar het minste wat we kunnen doen is nu gezamenlijk onze stem laten horen in Den Haag’, zegt de Looze.
Mijn stelling dat de (Amstelveense) VVD is verworden tot een Groen Links Light wordt hiermee andermaal bewezen.
Ach voor de VVD zal het wel iets zijn om de geit en de kool te sparen. Overigens vind ik het wel van realisme getuigen, dat men niet zonder voorwaarden de luchtvaart steunt. Tenslotte kun je het op de lange duur moeilijk verkopen dat op benzine en stroom grote lasten drukken en op kerosine niets. Ook denk ik dat in toekomstige economie de luchtvaart een minder grote rol gaat spelen. In ieder geval hoor je deze stemmen ook steeds luider.
Ik weet niet precies wat ik met je al je gratuite opmerkingen moet, al is het alleen maar omdat ik het daar niet over had. Wel had ik het (en ook al eerder) over de steeds meer linksere koers van de VVD. Het verschil tussen VVD, D66 en GL vervaagt in hoog tempo. Dat mag misschien voor jou leuk nieuws zijn, maar voor mij is het geen vraag meer of de Amstelveense VVD hiermee veel kiezers gaat verliezen of al is verloren. Wel heel jammer zeg ik dan ook nog maar een keer.
Tja, vroeger waren het CDA ( of althans de voorlopers daarvan) en de PvdA de grote jongens. De tijd van Van Riel en zelfs Wiegel en dat soort types is voorbij. Nu is de VVD een grote jongen en ja dan moet je in zo’n positie het plebs 😂 wel wat tegemoet komen en dat legt deze partij ook geen windeieren. Misschien moet je een groep CeeBee gaan oprichten? Ik zou dat wel willen. 😉😉😉😉
Deze instemmigheid van groenen en neoliberalen mbt de minst duurzame industrie van Nederland is hoopgevend.
De luchtvaart verbruikt immers massaal (eindige) fossiele grondstoffen, vervuilt de lucht, verwarmt het klimaat en veroorzaakt veel geluidshinder in de wijde omgeving van de luchthaven.
Het was een verkeerde keuze om de lokale, regionale, nationale en mondiale economie zó afhankelijk te maken van een industrie die geen toekomstmogelijkheden heeft.
Vliegen is een gepasseerd station. .
Wat is er links aan het streven naar duurzaamheid en met een gezond verstand oordelen over KLM en Schiphol? Er is immers geen enkel scenario denkbaar waarin de luchtvaart kan en mag blijven groeien.
De huidige wereldwijde crisis is in belangrijke mate te wijten aan het ontketende vliegverkeer. Opwarming van het klimaat is een nog veel grotere crisis en ook daarbij speelt de luchtvaart een grote rol. Plus luchtvervuiling, geluidshinder, gigantisch energieverbruik..
Louter List & Bedrog:
er gaat als het aan Cora van N. ligt niets veranderen, het eeuwige adagio is ‘groeigroeigroei’. Natuurlijk is de beperking van hinder niet opgenomen in het besluit, daar zal eerst járen voor gevochten moeten gaan worden.
Dan wordt er een regeltje opgenomen en die beschrijft een vage berekening van overlast. Dan gaan er wéér jaren voorbij voordat het ministerie gedwongen wordt die berekening te toetsen met de werkelijkheid.
Wéér jaren verder blijkt dan dat die berekening niet klopte, “sorry!”. De werkelijkheid heeft die regelgeving dan allang weer achterhaald en het spel begint gewoon opnieuw.
Bottomline: nog nooit is een hinderbeperkende regel in stand gebleven als het gaat om luchtvaart.
Ongeacht welke politieke kleur: eenieder heeft boter op het hoofd als jij/zij voordoet belang te hechten aan het welzijn van de burger op de grond. De luchtvaartlobby is zelfs sterker dan de tabakslobby en ministers voeren eenvoudigweg de opdracht uit van de 4 x Balkenendenorm wegtikkende ambtenaren bij AAS en LVNL. Noch Bijlmerrampen en Coronavirussen veranderen dat, noch GL en PvdD. De overige politici kijken ernaar en tukken verder over reeds lang achterhaalde fata morgana’s als ‘economische groei’ & ‘banenmotor’.
Het is de luchtvaart die de wereld klein heeft gemaakt en er voor gezorgd heeft dat ook al die linkse rakkers naar b.v. Bali hebben kunnen gaan. Daarenboven heeft ook Amstelveen zich kunnen ontwikkelen tot de gemeente die het thans is mede dankzij de luchtvaart en Schiphol.
Ja inderdaad ik koester die luchtvaart en zal mij wel 10x bedenken voordat ik die kip met de gouden eieren zou gaan slachten.
Denk na links Nederland voordat u weer iets stoms roept.
Wat is er links aan bezwaren tegen luchtvervuiling, lawaai, klimaatopwarming, wolkvorming door vliegtuigsmog, energieverspilling en verspreiding van virussen?
Het is niet verstandig om de economie zo afhankelijk te maken van een riskante, niet-duurzame en buitengewoon hinderlijke en schadelijke industrie.