Door de coronacrisis is het aantal bijstandsaanvragen bij de gemeente verdubbeld. Komen er gewoonlijk van 30 á 40 per maand binnen, door de coronacrisis zijn dat er naar 60 á 70 per maand. Die zijn afkomstig van door de crisis zonder inkomen geraakten.

Als de cliënten de informatie compleet aanleveren kan de aanvraag in vier weken verwerkt worden. De wettelijke termijn is acht weken. Als er genoeg informatie is werkt de gemeente ook met voorschotten.

Snel aan ‘t werk

Volgens wethouder Marijn van Ballegooijen van Werk en Inkomen werkt de betreffende afdeling met man en macht om de extra bijstandsaanvragen zo snel mogelijk te verwerken. “Ook voorschotten maken dat inwoners snel geholpen kunnen worden. We staan klaar om na de crisis en zover dat kan tijdens de crisis de inwoners weer aan het werk te helpen.”

In verband met de coronamaatregelen werkt de afdeling volgens de RIVM-regels. De intake, normaal op het Werkplein, wordt nu telefonisch uitgevoerd. Als daaruit blijkt dat er recht is op een uitkering wordt de betrokkene uitgenodigd op het gemeentehuis. In een aangepaste procedure, conform de richtlijnen van het RIVM met voldoende afstand en achter plexiglas, wordt de identiteit vastgesteld en het aanvraagformulier verstrekt. Als dat is ingevuld en de achterliggende stukken zijn verzameld, kunnen deze digitaal (per mail) worden ingeleverd. Inwoners die een bijstandsuitkering willen aanvragen kunnen mailen naar klantmanager@amstelveen.nl.

Aanvulling

Als inwoners te weinig geld hebben om van te leven, komen ze ‘misschien’ in aanmerking voor een bijstandsuitkering, zegt de gemeente. Daarmee wordt dan het inkomen aangevuld tot een minimale grens. Inwoners ontvangen de uitkering totdat ze weer genoeg inkomen hebben.

Om een bijstandsuitkering te krijgen, moeten inkomen en eigen vermogen (bezittingen zoals een auto en spaargeld) onder de bijstandsgrens liggen. Het aantal personen in een huishouden bepaalt de hoogte. Als meer mensen in huis wonen, kunnen de kosten voor levensonderhoud gedeeld worden en is de uitkering lager. Dit geldt niet voor inwonende kinderen tot 21 jaar, studenten en commerciële relaties (huurders).

Digitaal

B&W onderzoeken of een digitale bijstandsaanvraag conform de kaders van de gemeenteraad mogelijk is. De reguliere bijstandsaanvraag is overigens wel complex. Zo moet de partner mede ondertekenen, is de kostendelersnorm van toepassing, telt het gezinsvermogen mee en ook het inkomen van de partner. De focus ligt op dit moment op het beoordelen van de aanvragen en de rechtmatigheid van de uitkeringsverstrekking. Als alle benodigde informatie binnen is kan een aanvraag volgens de gemeente snel afgehandeld worden.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.