Drie haltes krijgt de over 4.4 kilometer aan te leggen Uithoornlijn, de verlenging van de Amstelveenlijn. Eerst leek het luchtfietserij gaf iemand woensdag toe, maar op die dag werd door Dura Vermeer het contract met de Vervoerregio. De aannemer, via een aanbesteding gekozen uit vier gegadigden, gaat de eerste regionale tramverbinding van Uithoorn in noordelijke richting voor € 55 miljoen in 2,5 jaar aanleggen. De totale kosten bedragen overigens € 90 miljoen.

Bij de ondertekening door portefeuillehouder Gerard Slegers van de Vervoerregio en directeur Jil Ligterink van Dura Vermeer was onder velen ook de Amstelveense verkeerswethouder Ron Ellermeijer (tweede van rechts) aanwezig. Er komen in Uithoorn minder haltes dan in Amstelveen, waar zich in het uiterste zuiden overigens wel het opstelterrein voor materieel zal bevinden. Er wordt voor de Uithoornlijn, die in 2024 operationeel zal zijn, aan een maximale frequentie van tien keer per uur in beide richtingen gedacht.

Slegers (links) en Ligterink

Hinderbeperking

Dura Vermeer doet er alles aan om tijdens de bouw (maar ook daarna) hinder voor de omwonenden zoveel mogelijk te voorkomen. Daartoe worden waar mogelijk al in een vroeg stadium van de aanleg geluidsschermen geplaatst, zodat de werkzaamheden achter de schermen plaatsvinden. Verder kiest de aannemer om hinder voor de omgeving, het verkeer en het openbaar vervoer te beperken voor een aanpak waarbij geen damwanden nodig zijn om de spoordijk te verstevigen.

Naar Amsterdam

“Met de Uithoornlijn, als onderdeel van de Amsteltram, ontstaat een snelle en betrouwbare openbaarvervoerverbinding tussen Uithoorn en Amsterdam”, zei Slegers.  Dat is volgens hem een belangrijk onderdeel van hoogwaardig openbaar vervoer voor een groeiend aantal reizigers. “De winnende aanpak geeft het vertrouwen dat er alles aan gedaan wordt de hinder voor de omgeving zoveel als mogelijk te beperken.”

Half uur

De Uithoornse wethouder Jan Hazen zei blij te zijn met de komst van de Uithoornlijn. Overigens rijdt er wel een bus, ten dele zelfs parallel aan de toekomstige trambaan, maar het busvervoer in de regio staat naar zijn mening erg onder druk door de toenemende drukte op het wegennet. “Uithoorn blijft met een tram in de toekomst het best aangesloten op Amsterdam en de regio. En veel van onze inwoners werken, studeren of recreëren nu eenmaal in Amsterdam of directe omgeving. Wij staan nu in een half uur in Amsterdam-Zuid. Op de hoofdstad en Amstelveen zijn wij wel aangewezen.”

Testperiode

Intussen zijn veel partijen bij de Uithoornlijn betrokken. Volgens de Vervoerregio ging de samenwerking perfect en bleef men binnen het beschikbaar gestelde budget. De aanbesteding werd begeleid door projectorganisatie Metro en Tram. De procedure – een concurrentiegerichte dialoog – was gericht op het selecteren van de aanbieding met de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit. Maatregelen om de hinder voor de omgeving, het verkeer en het openbaar vervoer te beperken wogen zwaar mee in de beoordeling. “Dit project is ons op het lijf geschreven,” zegt directeur Jil Ligterink van winnaar Dura Vermeer. In 2023 kan de tramlijn klaar zijn, maar dan volgt een testperiode van bijna een jaar, waarin ook personeel moet worden opgeleid.

Systeem

De aannemer heeft een robuuste en realistische planning aangeboden met een hoge haalbaarheid, realistische doorlooptijden en ruime buffers. Bij de ondertekening zei Ligterink dat Dura Vermeer veel aandacht heeft voor wat hij de ‘systeemintegratie’ noemde: het naadloos op elkaar aan laten sluiten van zowel de eigen (technische) systemen als die van de nevenopdrachtnemers, die er bij worden betrokken om een werkend vervoersysteem te realiseren.

Bouwverkeer

Voor de bouwlogistiek wordt onder andere gebruik gemaakt van een tijdelijke afrit ten noorden van de N201. Bouwverkeer maakt nauwelijks gebruik van de openbare wegen in Uithoorn en kruist in principe geen langzaam verkeer, bijvoorbeeld bij de fietsoversteek tussen Aan de Zoom en de Faunalaan. Die oversteek blijft gedurende de bouw in gebruik. Daarnaast wordt grond waar mogelijk binnen het projectgebied hergebruikt, om aan- en afvoer van grond en daarmee extra transporten zoveel mogelijk te beperken. Het busstation blijft tijdens de bouw altijd bereikbaar. Wel is een omleiding van het busverkeer noodzakelijk tijdens de werkzaamheden op de busbaan. Dura Vermeer treft maatregelen om de hinder op omleidingsroutes te beperken, door bijvoorbeeld extra overstapmogelijkheden te bieden.

Overigens start het werk pas volgend jaar. Voor die tijd zijn viirbereidende werkzaamheden gepland. Via de speciale projectwebsite – www.uithoornlijn.nl – worden geïnteresseerden op de hoogte gehouden.

Foto boven vlnr: Vlnr: wethouder Jan Hazen van Uithoorn, vertegenwoordiger ministerie Infrastructuur en Waterstaat, Gerard Slegers van Vervoerregio Amsterdam, vertegenwoordigster van Metro en Tram, directeur Jil Ligterink van Dura Vermeer, wethouder Rob Ellermeijer van Amstelveen en gedeputeerde Jeroen Olthof van Noord-Holland.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.