Het college van Amstelveen gaat onderzoek doen naar de mogelijkheden om in de gemeente Sociaal Mobiel Vervoer te realiseren en komt naar de gemeenteraad met een plan van aanpak. Het college werd daartoe woensdagavond toe opgeroepen in een unaniem door de gemeenteraad gesteunde motie van het CDA. Daardoor wordt in de begroting van 2021 opgevoerd ten behoeve van fijnmazig vervoer.

Sandra van Engelen

Sociaal Mobiel Vervoer is een vorm van aanvullend doelgroepenvervoer. Vrijwillige chauffeurs maken in een elektrisch wagentjes korte ritjes met ouderen en mindervaliden naar bijvoorbeeld kapper, huisarts, supermarkt en ziekenhuis. Maar ook kan gedacht worden aan activiteiten in de buurt. De wagentjes mogen maximaal 45 kilometer per uur.

Sociaal isolement
Volgens CDA-raadslid Sandra van Engelen, die de motie indiende, levert Sociaal Mobiel Vervoer een belangrijke bijdrage aan het verkleinen of opheffen van sociaal isolement. Een bewezen oplossing in de strijd tegen vereenzaming, meent ze. “In onder andere Haarlem, Groningen en Alkmaar rijdt al jaren een ZoefZoef en in Amsterdam gebeurt het onder de noemer van Max Mobiel.”

Van Engelen zei dat er grote behoefte aan deze vorm van fijnmazig openbaar vervoer en zogenoemd WMO-vervoer (door de gemeente betaald op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning) is naar haar mening vaak lang onderweg. “En de haltes van het openbaar vervoer zijn vaak ver weg of lastig bereikbaar.” Overigens is er in Amstelveen te weinig openbaar vervoer, zei fractievoorzitter Patrick Adriaans van de SP. “Dit is een dure oplossing. Een pleister, maar goed ik plak die pleister wel mee.” Met betaalt als reiziger elders ongeveer € 1,50 per rit en € 2 voor een retourtje.

Van Engelen sprak ter voorbereiding met een oudere die nog thuis woont, maar wel behoefte heeft om deel te nemen aan activiteiten in verpleeghuis Nieuw Vredeveld. “Door zijn lichamelijke beperking kan hij deze afstand niet lopend afleggen. De regiorijder komt hem hiervoor niet ophalen en een taxi kan meneer niet betalen. Daardoor zit hij noodgedwongen thuis. Sociaal Mobiel Vervoer zou echt een uitkomst voor hem zijn.’

 

 

 

 

 

 

 

1 REACTIE

  1. Zou men dit probleem ook niet voor een groot deel kunnen ondervangen door eens goed te kijken naar dat plan van bewoners uit Bankras voor een soort ringlijn “ boemelbusje” . De infrastructuur hebben we voor een groot deel nog in de vorm van bushaltes , die nu niet meer worden gebruikt? Ook zou zo’n busje heel goed kunnen dienen als een “ aanvoerbusje” naar de grote doorgaande en winstgevende lijnen. Zo krijgt men toch weer mensen de auto uit bij het woon/werkverkeer. In het verleden maakte ik ook gebruik van zo’n busje om naar de 300 te komen. Dat scheelde mij toch 25 min. per dag op een 2 uur reizen naar het AMC vanuit Waardhuizen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.