“Met vliegtuigen heb je te leven. We moeten naar de toekomst kijken.” Het was eigenlijk de enige genuanceerde opmerking uit het publiek. Want in de GroenLinks-bijeenkomst over Schiphol, maandag in de bibliotheek aan het Stadshart, werd verder alleen over die luchthaven geklaagd en haalde iemand, gewapend met een bord, er de klimaatdiscussie bij. Schiphol mag zeker niet groeien, vond men. GroenLinks had er Kamerlid Suzanne Kröger voor laten komen, die verklaarde niet tegen vliegen te zijn, maar die vervoersmodaliteit wordt volgens haar vaak volstrekt onnodig gebruikt.

Suzanne Kroger en fractievoorzitter Martin Kortekaas van GrienLinks in de gemeenteraad.

Een trip door de lucht van Brussel naar Amsterdam is bijvoorbeeld naar haar mening van de gekke. Overigens meldde zij een treinreis met haar moeder naar Tunesië te hebben besteld van zeventien uur en vier keer overstappen, terwijl zoiets vliegend in een paar uur gepiept zou zijn. “Ja, we zijn wel lang op reis”, gaf zij toe. “En het is duurder dan vliegen.”

Nota

Zij werkt aan een nota over luchtvaart, als aanvulling op die van de verantwoordelijke minister, waarvoor zij alle luchthavens in Nederland bezoekt. Luchtvaart, zei ze, wordt nu vooral beheerst door emotie en niet door ratio. Overigens emotie bij voor- en tegenstanders. De eersten vinden dat Nederland totaal de boot gaat missen als er geen groeiende luchthavens zijn en de actievoerders tegen die groei huilen bijna bij hun klachten over geluidshinder en fijnstof. Maar er zijn weinig bedrijfseconomische analyses, vond Kröger.

VVD

Volgens haar is er nu wel degelijk een omslag bij politieke partijen te

Suzanne Kröger

ontdekken. Voor bijvoorbeeld de VVD was zo ongeveer het economische belang van Schiphol voorheen leidend, maar ook daar krabt men zich nu achter de oren als het om verdere groei gaat van het aantal starts en landingen. Zeker in de omgeving ervan keren nu gemeenten zich in toenemende mate tegen de hinder.

Het publiek bestond vrijwel volledig uit klagers, die onder meer kritiek hadden op het verhaal dat men niet moet gaan wonen in de omgeving van een luchthaven als men die verfoeit. Voor velen in Amstelveen speelt intussen de nabijheid van Schiphol een belangrijke positieve rol. Niet alleen heeft die aantrekkingskracht voor ondernemingen. “Half Amstelveen bestaat uit KLM-ers”, zei iemand. En er wonen ook veel buitenlanders, die niets ten nadele van het vliegveld zeggen, constateerde een andere klager. Een vertegenwoordigster van de lokale afdeling van Milieudefensie meldde elke dag te klagen en er ook ‘teldagen’ op na te houden.

Machteloos

De beslissingen vallen in Den Haag, verzuchtte men. In deze regio overheerst machteloosheid. En van het maatschappelijke ongenoegen dat nu ongeveer de helft (52%) van de bevolking geen groei wenst, is in de Tweede Kamer weinig te zien. Behoudens enkele politieke partijen spreekt de meerderheid zich er niet tegen uit. En de Alderstafel, zeg maar de praatgroep van alle bij de luchtvaart en de hinder daarvan betrokkenen (onder leiding van Hans Alders) stelt niets voor, verzuchtten de meeste aanwezigen. Maar er is sprake van een politieke kanteling, hield Kröger hen voor. Die mening lijkt voorzitter Jan  Griese van de Schiphol Werkgroep Amstelveen Buitenveldert (SWAP) te delen. “Dat Alderstafel-gedoe is een doekje voor het bloeden”, zei hij. Maar volgens hem verzetten zich nu ook bestuurders tegen groei, wat in vele publicaties in media is terug te vinden en wordt de stem van de omwonenden eindelijk belangrijker.

Het moet eindelijk naar zijn mening eens afgelopen zijn met het steeds niet nakomen van afspraken. Kröger: “Telkens als men tegen een grens aanloopt, verandert men de interpretatie van de regels.”

Belazerd

“We worden gewoon belazerd” en “het is complete maffia die bepaalt wat er wordt gezegd”,  klonk herhaaldelijk. Men kan wel naar de Raad van State lopen, maar die zit ook in het complot, vond Griese. Het gaat overigens niet alleen om geluidshinder, maar ook om gezondheid en veiligheid, zei Kröger, die een duidelijke kanteling bij D66 (voorheen toch vooral het economische belang van Schiphol verdedigend) en CDA zag.

Natuurlijk was fractievoorzitter van de fractie van GroenLinks in de gemeenteraad er ook.  “De 45.000 vluchten op Lelystad Airport komen er alleen maar bij en zorgen niet voor minder vluchten en overlast op Schiphol. Het betekent wel dat de mensen op de Veluwe óók in de herrie zitten”, is zijn mening.

Klimaat

Om de overlast van Schiphol te beperken en de opwarming van de aarde tegen te gaan, zijn volgens GroenLinks andere maatregelen nodig. De partij pleit er voor dat nu eerst alle vluchten op korte afstanden binnen Europa vervangen worden door snelle treinverbindingen.

Er moet, vond men, meer ‘vliegschaamte’ komen. En handel in zogenoemde slots. Maar op dit moment is vliegen veel goedkoper dan ook nog eens veel duurder reizen per trein. Ook die conclusie werd getrokken. Net als dat de gemeenten rond Schiphol niet voldoende samen strijden tegen uitbreiding van het vliegverkeer. En dat er gesjoemeld wordt met cijfers ter verdediging van Schiphol…

 

4 REACTIES

  1. “Met vliegtuigen heb je te leven. We moeten naar de toekomst kijken.” Volgens JB was dat de enige genuanceerde opmerking uit het publiek. Geldt dat ook voor ‘Met vervuiling heb je te leven’, ‘Met herrie heb je te leven’, etc?

    Moeten wij met opwarming leven, ook als dit juist een bedreiging vormt voor onze manier van leven? En energieschaarste? Is daarmee te leven?

    Vliegen is niet duurzaam en zal dat ook nooit worden. Biobrandstof is slecht voor het milieu en bovendien veel te duur om vliegen nog betaalbaar te houden. Electrisch vliegen kan alleen met kleine lichte toestellen met slechts een paar passagiers en over relatief kleine afstanden.

    De luchtvaart zal krimpen en Schiphol wordt gewoon een treinstation met een paar vliegverbindingen. Daarmee zal men moeten leven. We moeten naar de toekomst kijken..

  2. Eerst eens een vliegtax en btw op kerosine, treinreizen stroomlijnen en niet als je van Parijs komt 2 x stoppen en dan 5 x in de Randstad. Dat is gestoord. Of als je naar zuid Frankrijk wil eerst de hele stad moet doorkrotten om van gare du nord naar gare du sud te komen.

  3. Om over de treinverbinding met Berlijn, hoofdstad van buurland Duitsland, maar te zwijgen. Politieke partijen (lokaal, regionaal, landelijk) moeten er bij regeringen op aandringen om de prioriteiten te verschuiven naar ov-verbindingen per trein, lightrail en bus. Geen asfalt meer voor de aanleg en verbreding voor autoverkeer. Particulier automobilisme is een gepasseerd station. Tussen Almere en Schiphol moet een railverbinding worden aangelegd.

    • Tussen Almere en Schiphol rijdt een intercity, maar je staat wel als haringen in een ton , ook bij de stoptrein vanuit Almere richting Amsterdam , gedurende het spitsuur.
      Voor de rest heb je volkomen gelijk.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.