Terwijl tweehonderd bewoners van Keizer Karelpark Oost tegen de invoering ervan op de Ouderkerkerlaan zijn, kan het betaald parkeren de mensen aan de Eikenrodelaan / Bourgondischelaan niet snel genoeg gaan. Daar wil de gemeente het in maart 2020 invoeren, maar Tineke Batenburg vertelde tegen de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur (RWN) dat haar achterban het vroeger wil.
Zij werd gesteund door handtekeningen van het merendeel van die straten gesteund. Batenburg: “We zijn gewezen op meerdere enquêtes van de gemeente waarbij bewoners hebben aangegeven tégen betaald parkeren te zijn. We hadden werkelijk geen idee hoe groot de parkeerdruk voor ons werd, nadat begin 2019 in de omliggende straten betaald parkeren werd ingevoerd.”
Last
“We hebben op doordeweekse dagen erg veel last van geparkeerde auto’s van niet bewoners. Zodanig dat het meerdere keren voorkomt dat we onze eigen auto niet meer in de straat kwijt kunnen.”
“Tevens staan er bedrijfsbusjes van niet bewoners in de Eikenrodelaan. Het komt vaak voor dat b.v. één van de twee busjes van een hondenuitlaatservice op de plaats van de vuilnisbakken staat, zodat wij op de dag van vuilnisophalen onze bakken niet kwijt kunnen. Daardoor staat de stoep volgebouwd met vuilnisbakken en is de toegang tot een flink aantal huizen voor ambulance cq brandweer niet mogelijk.”
Busjes
“De bedrijfsbusjes zorgen ook voor een gevaarlijke situatie in de Eikenrodelaan, waar éénrichtingsverkeer is. Staat je auto achter een busje geparkeerd, dan is er geen zicht op tegemoetkomende fietsers bij wegrijden. De praktijk leert dat vooral bij in- en uitgaan van scholen hier veel kinderen fietsen.”
“Het schijnt dat in het Ibis budgethotel – op de hoogte van de Eikenrodelaan, aan de andere kant van de Beneluxlaan – aanbevolen wordt om gratis op de Eikenrodelaan te parkeren. Hierdoor is er ook geregeld sprake van ‘vakantieparkeerders’.”
Geen vergunning
Ook staan er volgens haar vaak auto’s van bewoners die op een betaald parkeren plek wonen, maar geen vergunning hebben gekocht. “Een klein aantal bewoners van Laan Rozenburg, met eigen parkeerplaatsje voor de deur, moeten ook voor hun bezoek gebruik maken van het parkeren op de Eikenrodelaan. Als het betaald parkeren voor het kleine deel van de Eikenrodelaan, waar nu nog vrij parkeren is, ingevoerd gaat worden, zal de Bourgondischelaan ook mee moeten in het proces om het probleem niet daar groter te maken dan het nu is.”
Rustiger
“Hoewel het op de Bourgondischelaan nu iets rustiger lijkt te zijn, zou dit sowieso nog verbeterd kunnen worden, door een tijdelijke vergunning te verlenen aan de bewoners van 23 en 25. Zij waren gewend om altijd hun auto’s op de Henegouwselaan te kunnen parkeren, naast hun huizen, maar aangezien zij op de Bourgondischelaan wonen, is dat nu niet meer mogelijk. Door hen in ieder geval een tijdelijke vergunning te geven, neemt dat sowieso de parkeerdruk van 3 auto’s af in de Bourgondischelaan.”
Afgenomen
“En hoewel de druk de laatste tijd is afgenomen, zijn de meeste bewoners wel degelijk bereid om te betalen voor het parkeren. Dit zal zeker het geval zijn, als bij de Eikenrodelaan wel betaald parkeren ingevoerd wordt.”
Aan de handtekeningactie op de Eikenrodelaan heeft ongeveer 2/3 van de bewoners meegedaan. 1/3 heeft bij meerdere pogingen niet open gedaan en 1 adres wilde niet meedoen, vertelde Batenburg.