De politieke partijen in Amstelveen halen Haagse parlementariërs en Noord-Hollandse statenleden hierheen met het oog op hun aandeel in de verkiezingscampagne voor de provincies (en in het verlengde daarvan voor de Eerste Kamer). Na de andere partijen meldt GroenLinks nu beslag op Kamerlid Suzanne Kröger te hebben gelegd. Die gaat op 11 maart (19.30 uur) in gesprek met Amstelveners in de Bibliotheek aan het Stadsplein. Inloop van 19.00 uur af.
Kröger is trouwens op ‘kantinetoer’. Zij praat vooral in kantines met mensen over vliegen en vliegvelden. Het tot de klimaatpartij van Jesse Klaver behorende Haagse fractielid is bezig is met een initiatiefnota over luchtvaart in Nederland en zegt daarvoor input te willen van mensen in heel het land. Haar vragen zijn: Hoe ziet de toekomst van de luchtvaart er uit? Wat moet er veranderen? Hoe gaan we om met de overlast die steeds meer mensen ervaren en met de klimaatopgave die we hebben? Natuurlijk gaat zij in Amstelveen praten over Schiphol.
https://groenlinks.nl/kantinetour-met-suzanne-kr%C3%B6ger
“Meer dan 500.000 vluchten boven zo’n dichtbevolkt stukje West-Europa is een doodlopende straat,” zei wethouder Herbert Raat (VVD) op 6 maart jl in het officieuze gemeenteblad AVN.
Wat jammer dat hij zo laat tot besef en inkeer komt. Straks gaat hij nog pleiten voor een tunnel voor de A9 in het midden van Amstelveen en voor het daadwerkelijk handhaven van het scooterverbod in het Stadshart.
Raat zei verder o.a.:
“De plaatselijke VVD wil een luchthaven in zee en wil niet dat Schiphol doorgroeit voordat afspraken over lawaai en veiligheid zijn uitgevoerd. De landelijke VVD heeft twijfels over Schiphol in zee en wil Schiphol niet op slot.
“Pappen en nathouden kan niet meer,” aldus VVD-wethouder Herbert Raat en raadsfractieleider Kees Noomen. Toch blijven ze Schiphol en KLM voor de economie van groot belang vinden. Raat: “Vier jaar geleden scheef ik op mijn weblog dat de regering moest opkomen voor de KLM, opdat werk niet naar Parijs verdwijnt. En nu heeft de regering aandelen Air France-KLM gekocht. Zo willen wij ook dat het gaat met het idee van een luchthaven in zee. Meer dan 500.000 vluchten boven zo’n dichtbevolkt stukje West-Europa is een doodlopende straat.”
“Het is ook niet eerlijk dat heel Nederland profiteert van Schiphol,en daarvandaan op reis gaat en wij hier alle shit krijgen,” zegt Noomen. “We zitten hele dagen in de herrie. Onze achterban is er klaar mee. Niet alleen bij ons, van links tot rechts. Nederlandse bedrijven hebben gebouwd aan de luchthavens in zee van Osaka en Hong Kong. Waarom doen ze dat niet voor Nederland? Het is duur, maar ook een uithangbord voor Nederland.”
“We zijn naar de VVD-Kamerfractie in Den Haag geweest,” vervolgt Raat. “We hebben gezegd het totaal onverstandig te vinden waar de VVD daar mee bezig is. Het gevaar is dat het hele draagvlak voor de luchtvaart in Nederland verdwijnt en dan gaat het echt banen kosten. Ze keken misschien raar op, maar wij gaan niet iets verkondigen wat we flauwekul vinden. ”
Bron:
https://amstelveensnieuwsblad.nl/lokaal/vvd-amstelveen-wijkt-met-standpunt-schiphol-af-van-partijlijn-559420
Zeg app, je bent toch niet zo naïf om te denken dat als er een luchthaven in zee komt, Schiphol dan verdwijnt? Toe nou! 😂
Schiphol verhuist zeker niet naar de Noordzee, hoogstens één of twee parallelle start- en landingsbanen, mits die de Londense vliegvelden niet hinderen.
Deze mogelijkheid is echter geënt op de aanname van verdere groei van het vliegverkeer, iets wat ik betwijfel. Vliegen is immers niet duurzaam, want energieverspillend, luchtvervuilend en klimaatopwarmend. Fossiele energie wordt te schaars, te duur en te omstreden om door vliegtuigen te laten verspillen.