De invoering van het betaald parkeren in Randwijck scoort volgens de gemeente een voldoende. Bewoners en ondernemers gaven het gemiddeld een 7. Voor het aanmelden van bezoek had men niet meer dan een vijf over. FOTO: amstelveenweb.com
Er werden 1 september 2016 betaalde vergunningen ingevoerd en in opdracht van de gemeente is nu een enquête op 1171 adressen verspreid door het geregeld voor haar werkende onderzoeksbureau Team Vier. Een kwart daarvan heeft de enquête ingevuld, driekwart dus niet. In zone 2, waar dit jaar betaald parkeren werd ingevoerd, reageerde niet meer dan 14%, in zone 1 daarentegen 28%.
Maar wethouder Floor Gordon is tevreden met de uitkomst. Volgens haar hebben lage tarieven voor de vergunning en het gemak van het aanvragen daarvan een belangrijke rol gespeeld in de beoordeling. “Maar de enquête leert ook dat het op een aantal onderdelen beter kan. Vooral de manier waarop bewoners hun bezoekers kunnen aanmelden, leidt tot commentaar. We gaan hard aan de slag om ook dit punt te verbeteren.”
Ontevreden
Het aanmelden van een bezoek via web, automaat of telefoon blijft in de wijk redelijk rampzalig. De buurt, althans het kwart van de geënquêteerden dat meedeed, waardeerde het met een 5. Ook zijn veel bewoners en ondernemers niet tevreden over de maximale parkeerduur van vier uur. Waarom kan ik mijn bezoek niet direct voor 8 uur of de gehele dag aanmelden? was een veel gestelde vraag.
Gemiddeld waardeerde met het betaald parkeren met vergunningen in de wijk met een 6,9. Het aanvragen van een vergunning scoort een 7,7. Ook de communicatie over de invoering scoort een 6,9.
De gemeente wil de maximale parkeerduur voor het bezoek verlengen, zodat op een bezoekerspas een bezoeker de gehele dag aangemeld kan worden. De kosten blijven daarbij wel hetzelfde. Naar verwachting wordt deze aanpassing voor eind 2018 ingevoerd.
Meer betaald parkeren
Betaald parkeren met vergunningen wordt trouwens op steeds grotere schaal, dus ook in andere wijken, begin volgend jaar ingevoerd. B_W zeggen daarmee de leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid in die wijken te willen waarborgen. Het zou gaan om gebieden waar de parkeerdruk zeer hoog is en waar dat op korte termijn wordt verwacht.
Het wordt volgens wethouder Floor Gordon van Parkeren (D66) gebaseerd op een mobiliteitsvisie die het college samen met de gemeenteraad wil uitwerken, waarvan het parkeerbeleid een onderdeel van is. Waar de parkeerdruk nu al hoog is of die naar verwachting dat binnenkort wordt, willen B&W de problemen snel oplossen. Gordon: “We kunnen niet wachten tot de mobiliteitsvisie klaar is. Daarom wil ik de raad vragen vanaf het eerste kwartaal 2019 betaald parkeren gefaseerd in te voeren in die wijken.”
Sneller
In en rond het Stadshart gold al vóór Randwijck betaald parkeren. Door zogenoemde olievlekwerking en toenemende drukte bij de haltes van het OV, neemt de parkeerdruk in steeds meer wijken toe. In de gemeenteraad is daarom gevraagd sneller te kunnen handelen.
Op 12 december beslist die over parkeren in Keizer Karelpark Oost (Ouderkerkerlaan e.o.), een deel van Uilenstede, Elsrijk Zuid-West (Troelstralaan e.o.), Elsrijk Noord-West (omgeving Kruiskerk e.o), Elsrijk Noord (Rembrandtweg-Van Heuven Goedhartlaan), Kostverlorenhof en Bankrashof (waar nu trouwens bij beide flats al betaald parkeren geldt).