Jaar na jaar wordt bij de gemeentelijke begroting gezegd dat Amstelveen leefbaar moet blijven. Een toenmalig VVD-raadslid dat het langdurige begrotingsdebat altijd afsloot met een zelfgemaakt gedichtje zei zo’n 45 jaar gelden al dat ‘leefbaarheid’ het meest gehoorde woord was. Die heeft voor de komende jaren ook het nu zittende college van B&W hoog in het vaandel. Nieuw is alleen dat er een Deltaplan Duurzaamheid komt, waarvan overigens niemand nog weet hoeveel het kost. Foto: amstelveenweb.com
Het het modewoord duurzaamheid wordt pas de laatste decennia (steeds luider) gehoord en dus kan ook de gemeente weinig anders dan dat fenomeen respecteren. En verder zet zij volgens burgemeester Bas Eenhoorn in op leefbaarheid (heb je hem weer), ‘inclusieve samenleving’ (iedereen mag, c.q. moet mee participeren) en eigentijdse dienstverlening, waarbij overigens ICT nog zwaar achterloopt. Volgens financieel wethouder Herbert Raat heeft in de afgelopen jaren (onder hem dus) een gezonde financiële huishouding ertoe geleid dat de positie van Amstelveen op dat gebied stevig is.
Aantrekkelijk
“Amstelveen behoort tot de aantrekkelijkste gemeenten in
Nederland om in te wonen”, zegt hij. “Dit willen we ook zo houden voor onze kinderen. Daarom geen begroting met schulden voor hen, maar een degelijk beleid met goede investeringen voor een leefbaar en duurzaam Amstelveen.”
Leefbare stad
Een economie die floreert brengt vele kansen met zich mee. Daarop wilde wethouder Floor Gordon van Duurzaamheid, die ook tot de duurzaamheidspartij D66 behoort, bij de presentatie wel even wijzen. Er kunnen volgens haar woningen worden gebouwd en bedrijvigheid en voorzieningen worden ontwikkeld. Maar Raat (VVD) wilde er niet omheen dat nu de zon wel kan schijnen, maar in vorige decennia ook de regen vaak is neergekletterd. Ofwel: Er komen na vette ook weer magere jaren. “Een nieuwe crisis komt er aan”, profeteerde hij. “En dan moet je buffers hebben.” Vandaar ook het door hem geïnitieerde beleid van het ‘sparen vooraf”, een fonds waarin jaarlijks vier miljoen moet gaan en na de verkoop van de Eneco-aandelen drie miljoen.
Bouwputten
Intussen zorgt de bedrijvigheid, waarover Gordon spreekt, wel voor bouwputten en opengebroken straten in de stad. Tel daar de werkzaamheden aan de grote projecten A9, het Stadshart en de aanleg van de Amstelveenlijn bij op en overlast is onontkoombaar, beseffen B&W.
Intussen brengt de door de gemeente voorziene duurzaamheid wel kosten voor investeringen met zich mee. Voor de lokale overheid, maar blijkbaar ook voor de individuele inwoners en bedrijven. De gemeente kijkt welke investeringen nodig zijn in de wijken om in 2049 de energietransitie (los van het gas) te hebben voltooid. Er komt, zoals bekend, een Deltaplan Duurzaamheid, waarin de helft van het geld uit de de verkoop van de Eneco-aandelen wordt gestopt.
ICT
Andere ambities van de gemeente: Meer woningen voor mensen die op wachtlijsten staan, voorkomen van armoede en participatie van 50-plussers op de arbeidsmarkt. Want het landelijke adagium dat iedereen moet meedoen in de samenleving, participeren dus, vindt ook in Amstelveen een gewillig oor bij bestuurders.
Intussen is de ICT-ellende bij de gemeente nog lang niet opgelost, maar volgens de gemeente verwachten inwoners en bedrijven wel een moderne, gedigitaliseerde dienstverlening. ‘We digitaliseren waar dat de inwoner makkelijker maakt, waar het wettelijk verplicht is en waar het efficiënt is; we digitaliseren niet om het digitaliseren’, zegt de gemeente. Dat lijkt op gas terug nemen van de eerdere digitaliseringskoorts bij de lokale overheid en het streven naar een papierloze organisatie. Nu zegt zij: ‘We zijn geen koplopergemeente, maar gaan wel mee met onze tijd om onze inwoners en bedrijven optimaal te kunnen bedienen.’
Moeilijk
Begroten is mooi, maar er zijn veel onzekerheden. Schatten wat het Deltaplan Duurzaamheid uiteindelijk gaat kosten, is moeilijk te becijferen bijvoorbeeld, beseft de gemeente. En dan zijn er de zogenoemde grote projecten, wel financieel in kaar gebracht, maar verrassingen kunnen er wel komen.
“Volgens financieel wethouder Herbert Raat heeft in de afgelopen jaren (onder hem dus) een gezonde financiële huishouding ertoe geleid dat de positie van Amstelveen op dat gebied stevig is.”
Amstelveen moet wel steenrijk als het financieel gezond blijft ondanks een wethouder die verantwoordelijk is voor een ICT-debacle, onbetaalbare zorg-misère, persoonlijke hobby’s als nazi-bunker, ‘sjoel’ en Poelzwembad en voor het meebetalen van 55 miljoen euro tbv de open verkeersriool A9 dwars door onze woonplaats.
Amstelveen dankt haar rijkdom aan factoren die niet duurzaam zijn en bovendien slecht voor de leefbaarheid, want obgezond: Schiphol, A9, A2 en de Amsterdamse Zuidas.
Correctie: obgezond moet zijn: ongezond.
Leefbaarheid, duurzaamheid en geloofwaardigheid van ons gemeentebestuur gaan niet samen met groei van Schiphol (ivm toename vliegverkeer) en verbreding van de A9 (ivm toename van autoverkeer) zonder totale overkapping.