Janneke Leegstra

Hoewel zijn het economische belang van Schiphol wel ziet, voor zowel het land als de regio, kan volgens de Amstelveense VVD de groei van Schiphol niet onbeperkt doorgaan. “Er is meer aandacht nodig voor veiligheid en overlast voor omwonenden”, zegt raadslid Janneke Leegstra, woordvoerder Schiphol. Haar fractie gaat B&W vragen zich in te zetten voor meer aandacht voor veiligheid en (geluids) overlast voor Amstelveners. “Waar nodig, zullen in samenwerking met Schiphol,  (betere) maatregelen moeten worden getroffen.”

Maar Schiphol wil alleen groeien en houdt zich niet aan gemaakte afspraken, zeggen tegenstanders. Volgens Leegstra neemt de overlast in Amstelveen toe. Zij  beseft dat mensen uit alle delen van het land, waaronder Lelystad, deze zomer weer graag gebruik maken van de goedkope vakantievluchten op Schiphol. “We pleiten er enkel voor dat de lasten wat eerlijker verdeeld worden.

Groeien
De landelijke VVD, die voor verdere groei van de luchthaven is, constateert dat de luchtvaart, vooral op Schiphol, voor honderdduizenden banen zorgt, de KLM van groot belang is voor de ontwikkeling van Schiphol en oneerlijke concurrentie van luchtvaartbedrijven uit de Golfstaten moet worden aangepakt. “Dat kan door als Europese Unie één vuist te maken. Daarom vinden wij het belangrijk dat Schiphol de ruimte krijgt om te groeien. Dat mag niet betekenen dat de omgeving verder op slot gaat. Woningbouw en de ontwikkeling van bedrijven in de omgeving moet mogelijk blijven. We willen dat ook de luchthavens in Eindhoven en Lelystad kunnen uitbreiden om een deel van de extra reizigers op te vangen.”

Spreiding

De VVD in Amstelveen blijft pleiten voor spreiding van de groei van Schiphol naar andere luchthavens in Nederland. Daarmee reageert zij op een bericht van de landelijke VVD dat Schiphol harder moet groeien dan afgesproken. Eerder al gaf de Amstelveense fractie aan zich zorgen te maken over de snelle groei van Schiphol.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeerde in april nog dat bij alle discussies over de groei van Schiphol te weinig naar veiligheid wordt gekeken. Het gaat met name om mogelijke botsingen bij starts, landingen en taxiën. Ook bij inwoners van Amstelveen nemen de klachten over geluidsoverlast toe. Vorig jaar werden er 25.130 geregistreerd door Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). Uit geen enkele andere gemeente zijn er zo veel bezwaren gekomen, weet Leegstra. “Je ziet dat de overlast in Amstelveen toeneemt.”

5 REACTIES

  1. Geluidsoverlast en schade aan de volksgezondheid zijn niet de enige redenen waarom de groei van de luchtvaart hoognodig moet worden gestopt en teruggedraaid. Andere redenen zijn: Luchtvervuiling met (super)fijnstof, verspilling van fossiele grondstoffen tbv niet-duurzame doeleinden, opwarming van het klimaat en filtering van zonlicht door luchtvaartsmog.

    Vliegreizen en -transport worden op oneerlijke en onrechtvaardige wijze fiscaal begunstigd in vergelijking met andere economische activiteiten.

    Kijk eens op Instagram en Twitter naar #Vliegenistegoedkoop, #flyingistoocheap, #luchtvaartsmog, #aviationsmog.

  2. Staatssecretaris Koos van Steenhoven (Infrastructuur) en vervoersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) dringen aan op striktere CO2-eisen voor vrachtauto’s. Het is onbegrijpelijk en onaanvaardbaar dat de luchtvaartsector nog steeds buiten schot blijft bij de hoognodige maatregelen tbv een gezond leefmilieu, een leefbare woonomgeving en een stabiel klimaat.

  3. In een beleid dat gericht is tegen geluidsoverlast, hinder, gevaar en luchtvervuiling mogen maatregelen tegen vervuilende en lawaaiige scooters inderdaad niet langer achterwege blijven. En handhaven svp. Als Raat opstapt vanwege de ICT-affaire, moet dat toch lukken.

  4. Het valt wel op dat net hier ook weer de VVD het initiatief neemt. Eerst met die IT affaire en nu weer op dit dossier, terwijl een,poosje geleden er nog geen vuiltje aan de lucht was binnen de club. Zou Raat door de eigen gelederen ingehaald worden? Of is dit wishful thinking?

Laat een antwoord achter aan Frank Bikker Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.