Transparantie over het parkeerbeleid is zoek, vindt raadslid Dave Offenbach van Burgerbelangen Amstelveen (bbA). Hij heeft een reeks vragen ingediend bij verkeerswethouder Herbert Raat om duidelijkheid te krijgen.
Er zijn tal van bezwaarschiften van inwoners, waar nooit over gecommuniceerd wordt. Op 18 juni blijkt er rond die bezwaren een hoorzitting te zijn geweest voor de ambtelijke Commissie voor de Bezwaarschriften, die openbaar is maar nooit wordt aangekondigd, zodat er zo weinig mogelijk door ambtenaren als pottenkijkers beschouwde verslaggevers bij zijn.
Data
Burgerbelangen Amstelveen (bbA) is zich bewust van de recente bezwaren en zorgen over het parkeerbeleid in verschillende buurten. Daarom wil Offenbach wel eens weten wat de gebruikte data zijn. Hij vraagt ook naar de methodologie en de procedurele fouten. In wezen richten zich de belangrijkste vragen op o.a. de representativiteit en betrouwbaarheid van de verzamelde parkeerdata, wetenschappelijke onderbouwing van de besluitvorming, juistheid van de data in de notities, gelijke behandeling van alle betrokken partijen en specificatie en preventie van procedurele fouten. “BBA zet zich in voor een eerlijk, transparant en goed onderbouwd parkeerbeleid dat de belangen van alle inwoners en ondernemers dient,” zegt Offenbach, die nieuwsgierig uitkijkt naar de antwoorden van B en W op zijn vragen en belooft die zorgvuldig in de fractie te zullen evalueren.
Gelijke behandeling
Die evaluatie zal ook drs. W.P. Loonen, een van de klagers en voorzitter van het Sociaal Steunpunt, verheugen. Volgens hem hebben politieke partijen tot nu toe het parkeerbeleid niet serieus opgepakt. Sommige inwoners lijken ‘gelijker dan anderen’ te zijn, is zijn mening. Het autoluw maken van het Oude Dorp en de bussluis in Bovenkerk en dergelijke vindt hij geen verstandige, klantgerichte en klantvriendelijke handelwijze van de gemeente. Ook voor hem lijkt vast te staan dat niet wordt gewerkt met ‘representatieve data’ en er worden geen wetenschappelijk onderbouwde argumenten gehanteerd. “De data in de notities zijn niet correct”, zegt hij en de diverse partijen zijn volgens hem niet gelijkwaardig behandeld.
Advies
Het gemeentebestuur neemt doorgaans graag het advies van de bezwaarcommissie over, die uit ambtenaren bestaat en dus veel weg heeft van de (gemeentelijke) slager die zij eigen vlees keurt. Klagers kregen van de gemeente dat de volgende brief:
‘Geachte bewoner/ondernemer,
U heeft bezwaar gemaakt tegen het genomen aanwijzingsbesluit om betaald parkeren in te voeren in Kostverloren Noord-Oost, Bankras Oost, Keizer Karelpark West of het Oude Dorp. De bezwaarcommissie heeft een advies uitgebracht omtrent uw bezwaar. Het college van B&W heeft besloten dit advies over te nemen en de besluiten van 19 maart en 9 april 2024 te herroepen. U heeft hierover inmiddels vandaag de beslissing op bezwaar ontvangen.
Dit betekent dat de invoering van betaald parkeren in Kostverloren Noord-Oost en Bankras-Oost wordt opgeheven. In Keizer Karelpark West en het Oude Dorp was het betaald parkeren nog niet ingevoerd.
De komende tijd onderzoekt de gemeente hoe bewoners, ondernemers en andere parkeerders gecompenseerd kunnen worden voor reeds gemaakte parkeerkosten of parkeerboetes. Bewoners en ondernemers die het betreft ontvangen op een later moment een brief met meer informatie over de compensatie en hoe nu verder.
De gemeente gaat aan de slag met de voorbereiding van een nieuw aanwijzingsbesluit met inachtneming van de aanwijzingen van de bezwaarcommissie. Dit besluit wordt te zijner tijd op de gebruikelijke wijze gepubliceerd.’
Representatieve data
Loonen zegt in principe niet tegen de invoer van betaald parkeren te zijn, mits die op basis van ‘representatieve data en eigenlijke gronden’ plaatsvindt. Het beleid moet eenduidig zijn, vindt hij. Daar was in Bankras-Oost geen sprake van, wat hem bewoog zich aan te sluiten bij de klagers.