Fijnmazigheid in het openbaar vervoer van oost naar west is nu al min of meer een probleem en dreigt door de coronacrisis alleen maar toe te nemen. Daarop wezen woordvoerders van diverse partijen in de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur (RWN) donderdagavond. Nu al moeten vaak grote afstanden te voet worden afgelegd, waar vooral voor ouderen en mensen met een lichamelijk gebrek moeilijk is. Maar dat dreigt volgens jaar dus problematischer te worden.

Concessie aan vervoerders geeft de Vervoersregio, waardoor openbaar vervoer in Amstelveen dus een regionale en nauwelijks een lokale aangelegenheid is. In die regionale raad spreken wel een paar Amstelveense raadsleden mee, maar de echte democratische legitimiteit lijkt een probleem, al haastte wethouder Rob Ellermeijer van Verkeer en Vervoer zich te zeggen dat naar de invloed van gemeenten ‘wel degelijk wordt gekeken’.

Invloed

Maar Michel Becker van Actief voor Amstelveen (AVA) vroeg zich toch af wat nou eigenlijk de reële invloed van Amstelveen op het vervoer is. En dat geldt natuurlijk voor alle regionale regelingen. “Eigenlijk ligt alles al vast. Je krijgt het gewoon opgelegd.” Daar was het CDA het eigenlijk wel mee eens.

Er komen óf minder buslijnen óf er moet meer betaald worden om de vervoersmiddelen op de weg te houden, verzuchtte Arnout van den Bosch van de PvdA. Wat in zijn visie is het anders voor de vervoerders niet meer op te hoesten.

Corona

Door de coronacrisis is het probleem rond het openbaar vervoer, nu verzorgd door Connexxion en GVB (voor trams in Noord-Zuid richting), alleen maar groter, zei Patrick Adriaans van de SP. Er moeten volgens hem meer modaliteiten komen in het vervoer, want nu grijpt men op grote schaal bij gebrek aan OV naar de auto, al zijn er ook die de fiets pakken.

Overigens heeft de bestedingsstrategie nog geen invloed op de begroting voor dit jaar, maar voor volgend jaar wordt het nijpender, zei wethouder Ellermeijer. Hij beloofde dit najaar op de problematiek terug te komen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.