Hoewel die voor de gemiddelde Amstelvener een nogal kommervol en uitgekleed bestaan leidde, ziet de gemeente blijkbaar in de zogenaamde Boerenmarkt op dinsdag een van haar visitekaartjes. Het aantal kramen is er volgens haar verdubbeld, al geeft zij de malaise toe. Op het dieptepunt waren het er slechts vijf, waarvan twee met etenswaren, alsmede een groentekraam, een vishandel een bio-bakker. Maar deze week op dinsdag waren het er twaalf.
“Daar komt binnenkort weer een nieuwe bakker bij en nog een kraam met biologische soepen”, meldt een woordvoerder van de gemeente. De weekmarkt op vrijdag is weliswaar een publiekstrekker, maar zij ziet blijkbaar toekomst in het voorheen ‘biologische markt’ genoemde fenomeen. Ze maakt er dan ook reclame voor. Dat is dan in overeenstemming met het verlangen van de gemeenteraad, waarin fracties jaren geleden al over de geringe omvang van en belangstelling voor die dinsdagmarkt klaagden. Die bestaat inmiddels vijftien jaar.
Concurrentie
Er is overigens veel concurrentie in Amstelveen op biologisch gebied. Er zijn twee goedlopende bio-supermarkten en ook de gewone supermarkten gaan steeds meer bio-producten verkopen.
Maar volgens de gemeente is er verschil tussen een biologische markt, zoals die op aan de Rembrandtweg werd genoemd, en de Boerenmarkt van nu en de toekomst. Dat heeft met de certificering te maken en wat dat betreft is de lokale overheid blijkbaar een toontje lager gaan zingen. “Als een kraam ‘echt’ biologisch is zal de marktkoopman in het bezit moeten zijn van een heel streng SKAL keurmerk, dat aangeeft dat ze alleen maar biologische producten verkopen”, vertelt Tim Bakker van de gemeente. “De meeste ondernemers, zelfs als zij biologisch verkopen, hebben dat keurmerk niet. Het schijnt nogal lastig te zijn dat te krijgen.” De groentehandelaar, die nu is aangeschoven heeft het dan ook niet en de bakker ook niet. “De enige die in het bezit is van een SKAL keurmerk is de erbij gekomen kaasboer,” meldt de gemeente.
Duurzaamheid
Een ‘Boerenmarkt’ is eenvoudiger te runnen. Daar is men alleen gericht op duurzaamheid en lokale of regionale producten, de ene ondernemer meer dan de andere. Door een goede mix rekent de gemeente op meer kramen en meer publiek. Dat is volgens haar in overleg met de ondernemers en marktbezoekers gebeurd. De gemeente heeft ook advertenties gezet om de verbreding naar Boerenmarkt aan te kondigen, wat meer ondernemers er naar bracht. Want zij wil ook van die dinsdagmarkt een succes maken.
Actie
Verder schreven marktmeesters een rapport, dat besproken werd met de kooplieden in de Volksuniversiteit, na afloop van een dinsdagmarkt. “Daarna was de beurt aan diverse vaste en trouwe bezoekers, die graag hun markt wilden behouden. Ook zij kregen het rapport en waren volgens de gemeente erg content met het feit dat er naar hen geluisterd werd. Aan de ondernemers werd gevraagd collega-marktkooplieden uit te nodigen op de markt te staan. “Dit werkt ook heel goed”, zegt de gemeente, die dus actie voert om de markt aantrekkelijker te maken. Volgens de gemeente speelt de aanstelling van Rob Schaut als marktmeester een essentiële rol.
Het hoort allemaal bij wat volgens wethouder Floor Gordon (van zowel Economische Zaken als Duurzaamheid) de actieve gemeentelijke inzet is om de markt aantrekkelijker te maken. “Op de vernieuwde Boerenmarkt Amstelveen ligt de nadruk op duurzame, biologische en lokale producten. Door deze aanpak is de dinsdagmarkt nu weer groeiende.”
Dinsdagmarkt
Er is een kraam bijgekomen met bio-lichaamsverzorgingsmiddelen. Ook zijn op er kramen met biologische worst, olijven, honing, Portugese nata’s en handgemaakt Iraans tafellinnen. Binnenkort zijn vers gegrilde kippen te verkrijgen en is er een kraam met er bio-brood en deegwaren. Ook komt er een ondernemer met bio-azijn en olijfolie. Maar een markt kan niet zonder publiek, weet Gordon. Vandaar de gemeentelijke actie om die te redden.
Marktmeester
Nadat Rob Schaut de opleiding tot marktmeester cum laude had afgerond, ging hij begin februari aan de slag en was de Corona uitbraak zijn eerste grote uitdaging. De weekmarkt op vrijdag, onder normale omstandigheden een publiekstrekker van jewelste, was één keer helemaal gesloten. Daarna mocht die beperkt open met alleen levensmiddelen. Vlak voor Moederdag mochten de bloemen en planten er weer staan en enkele weken later ook ‘non-food’.
Corona
De coronaregels worden door diverse gastvrouwen en gastheren gecontroleerd en zo nodig spreken zij bezoekers aan op hun gedrag. Belangrijkste regels: houdt de 1.5 meter afstand, vermijdt handcontact en blijf niet praten in de wandelpaden.
“In de afgelopen periode is veelvuldig samengewerkt met de afdeling Handhaving en de politie Amstelveen om alles in goede banen te leiden”, vertelt Schaut.
Foto-onderschrift: Wethouder Floor Gordon (miden), marktmeester Rob Schaut bij een der nieuwe markkooplieden bij de Boerenmarkt.
Een markt is altijd een trekker voor een winkelcentrum. Ook goed dat lokale en biologische producten worden gepromoot.
Ik heb mijn ernstige twijfels van de producten in de marktkraam op de foto, of ze inderdaad biologisch zijn en door lokale boeren werden geproduceerd.
En deze producten worden, zo te zien, in plastic flesjes verkocht. Biologisch plastic zullen we maar zeggen. LoL!!!
Er bestaat inderdaad afbreekbaar plastic.
Beste Frank, ik ben zeer gelovig!! Maar deze schoonheidsboer heeft zeker geen moeite genomen om zijn producten in afbreekbare plastic tentoon te stellen, want dan wordt hij veel duurder dan de de producten in de winkels in het Stadshart.