Van 19 juni tot en met 19 juli wordt de achtste editie van de Amstelveen Triënnale gehouden in het Cobra Museum. Uit meer dan 60 inzendingen zijn 25 kunstenaars geselecteerd wier werk een maand lang te zien is. De driekoppige jury bestond uit Hilde de Bruijn (hoofdconservator Cobra Museum), Madeleine Heijligers (directeur Platform C) en Tomas Hillebrand (conservator Museum JAN).
Sinds 1998 wordt de Amstelveen Triënnale onder auspiciën van het Cobra Museum voor Moderne Kunst georganiseerd. De achtste editie is een samenwerking tussen het Cobra Museum, Museum JAN en Platform C, waarbij het Cobra Museum dit jaar als enige tentoonstellingslocatie dient.
Lokale kunst
De Triënnale heeft als doel kunstenaars uit Amstelveen een professioneel podium te bieden en het publiek inzicht te geven in de stand van zaken van de lokale kunstproductie en de wijze waarop plaatselijke kunstenaars reageren op de ontwikkelingen in de wereld van nu.
In beeld
Net als in voorgaande edities werd kunstenaars gevraagd werk in te dienen dat ze in de afgelopen drie jaar hebben vervaardigd. De jury lette bij de selectie onder meer op professionaliteit, eigenheid, ontwikkeling en de wijze waarop vorm en inhoud bijeenkomen, zegt zij. ‘Het uitgangspunt was daarbij de wens om de rijkdom aan lokale kunstpraktijken in beeld te brengen, in al hun verscheidenheid.’
Scala aan technieken
De Amstelveen Triënnale 2020 omvat, naast werk van een aantal oudgedienden, ook dat van verrassende nieuwkomers. Samen bestrijken de deelnemers een scala aan technieken: Van schilderkunst tot fotografie en van keramiek tot installaties en videowerk.
Sommige kunstenaars laten een voorliefde zien voor het experiment met materiaal, terwijl anderen zich wijden aan traditionelere thema’s binnen de kunst, zoals het stilleven en het portret. Samen snijden ze bovendien een nog veel groter interessegebied aan waar het inhoud betreft.
Thema’s
Sommige kunstenaars kiezen ervoor een raadselachtige of poëtische wereld tevoorschijn te toveren, anderen tonen betrokkenheid bij de klimaatproblematiek of laten zich inspireren door reizen, het thema familie of in het verlengde hiervan het thema thuis. Weer anderen vestigen de aandacht op alledaagse objecten of situaties die we zo makkelijk over het hoofd zien, of reflecteren op grote thema’s als tijd en herinnering.
Misschien kan het Cobra nu ook eens ingezet worden om de plaatselijke kunstenaars die voor voor groot deel van hun inkomen meestal afhankelijk zijn van lesgeven op de VU, SAKB en buurthuizen een zetje in de rug te geven. Zij hebben tenslotte veel van hun inkomen moeten missen de laatste tijd.