Het CDA heeft de rond 250 verzamelde over tramlijn 25 woensdag aangeboden aan GVB. Trams rijden te vroeg weg, of komen helemaal niet, klagen de reizigers. “We werken er aan”, was de reactie van vervoermanager Tram Bas Rooijers. Bij de aanbieding was een afvaardiging van CDA’ers uit Amstelveen en Uithoorn aanwezig, terwijl de Amstelveense fractievoorzitter om de gemeenteraad Arjen Siegmann verzameling overhandigde.
Voornaamste klacht is dat informatie ontbreekt. In woorden van het CDA: “Informatieborden lijken in een alternatieve werkelijkheid te leven.”
Prioriteit
Rooijers gaf toe dat het bedrijf weet dat volgens hem sommige dingen nog niet goed op elkaar aansluiten. “De koppeling met de informatieborden en 9292 staat nog niet toe dat je real-time het verloop van de dienstregeling kunt zien. Reizigers verwachten dat wel, en het heeft bij ons de hoogste prioriteit om dit goed neer te zetten.”
Te vroeg wegrijden
Een veelgehoorde klacht is dat trams te vroeg wegrijden. Het GVB is zich ervan bewust dat er nog te vaak foutieve informatie wordt getoond op de reisinformatieschermen. Het verbeteren van reisinformatie bij verstoringen is één van de pijlers in de nieuwe strategie GVB 2028 en heeft de hoogst mogelijke prioriteit, zegt het bedrijf.
Enkele stellen
Rooijers wist ook te melden dat er vanaf het voorjaar met enkele trams gereden gaat worden. Dit komt door doortrekking van Lijn 25 tot Muiderpoort. In Amsterdam is de lengte gebonden aan een maximum dat overschreden wordt door gekoppelde trams. Rooijers: “Maar de frequentie gaat omhoog. In de spits komt er een extra lijn 6, zodat er elke vijf minuten een tram zal komen.”
Hoe komt dit besluit tot stand?
In het jaarplan vervoer 2026, dat op 16 juli 2025 is vastgesteld door het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam, staat de gehele lijnvoering en frequenties beschreven. De Vervoerregio Amsterdam, het verband waar de gemeenten in de regio samenwerken voor de portefeuille vervoer, heeft in het Programma van Eisen (PVE) voorgeschreven waar de exploitatie aan moet voldoen. Het jaarplan Vervoer wordt door GVB in concept opgesteld op basis van dit PVE, gesprekken met de gemeenten en de Vervoerregio. De Vervoerregio stelt vervolgens het Vervoerplan vast als zij akkoord zijn met de inhoud.
Siegmann: “We hopen dat hiermee snel de grootste problemen kunnen worden aangepakt. Maar we blijven het in de gaten houden.”. Het CDA blijft vooralsnog meldingen verzamelen op haar website, cda-amstelveen.nl/lijn25.













































