In de nieuwe bestuursperiode (2026 tot 2030) moet Amstelveen deel uitmaken van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam. Dat vindt D66. De partij heeft per motie, eerder deze maand, het college van B en W daartoe opgeroepen. De motie werd mede ingediend door de andere coalitiepartijen (VVD, Goed voor Amstelveen en PvdA), alsmede Burgerbelangen Amstelveen (bbA) en 50+. Zij hopen meer invloed op het openbaar vervoer (ov) te krijgen.
In dit dagelijks bestuur worden volgens fractievoorzitter Harmen van der Steenhoven de beslissingen genomen over tram- en busverbindingen.
Kaders
D66 wil onder meer dat de eindhalte van tramlijn 5 in het busstation komt. De Vervoerregio Amsterdam een samenwerkingsverband van veertien gemeenten, maar speelt Amsterdam de grootste rol. Het Dagelijks Bestuur (DB) van bestaat uit drie leden, zijnde een wethouder verkeer van Amsterdam, alsmede bestuurlijke vertegenwoordigers van Zaanstreek-Waterland en Amstelland-Meerlanden en is verantwoordelijk voor de uitvoering van ov-projecten en -maatregelen binnen de kaders die door de regioraad zijn vastgesteld.
Speerpunt
Een speerpunt op het gebied van ov is voor D66 is het doortrekken van de eindhalte van tramlijn 5 naar het busstation. Er worden op dit moment onderzoeken gehouden om de ‘haalbaarheid te verkennen’. In de komende jaren staan bouwplannen voor veel nieuwe woningen op het gemeentelijke programma en het doortrekken van tramlijn 5 naar het busstation kan een cruciale rol spelen in het verbeteren van de bereikbaarheid en mobiliteit van Amstelveen, vindt raadslid Ben Idder. “Het busstation kan een plek worden waar verschillende vormen van openbaar vervoer (bus, tram en fiets) samenkomen zodat reizigers gemakkelijk kunnen overstappen”. Vandaar de oproep aan B en W namens alle Amstelland-Meerlanden gemeenten deel te nemen aan het dagelijks bestuur van de Vervoerregio. Volgens Van der Steenhoven wil de gemeente de komende jaren meer investeren in het openbaar vervoer en zijn andere gemeenten, zoals Ouder-Amstel en Aalsmeer, ook bezig met groeiende vraagstukken op dat gebied. “Een vertegenwoordiger uit Amstelveen zou ook die belangen serieus moeten nemen, zoals het verbeteren van de fijnmazigheid van het busnetwerk in alle regiogemeenten”, zegt hij. En hij vindt dat de bereikbaarheid van het oude dorp beter moet worden.
Foto: D66-fractievoorzitter Harmen van der Steenhoven (links) en raadslid Ben Idder
“D66 wil onder meer dat de eindhalte van tramlijn 5 in het busstation komt.”
Logisch. Natuurlijk. Het ontbreken van die aansluiting is één van de vele ontwerpfouten van het Amstelveense stadscentrum. Andere zijn:
– Geen binnenring.
– Geen halte Stadshart voor de sneltram.
– Geen tunnel voor de A9.
– Locatie Cobra museum.
– Geen noord-zuid fietspad.
“Vandaar de oproep aan B en W namens alle Amstelland-Meerlanden gemeenten deel te nemen aan het dagelijks bestuur van de Vervoerregio.”
Natuurlijk. Logisch. Schande dat Amstelveen (merkbaar) geen invloed heeft op ov-beleid.
Als tramlijn 5 via Meander naar het busstation gaat rijden, wordt het wel erg druk op die nauwe straat. Daar komt immers straks ook het autoverkeer van de nieuwe op- en afrit van de verbrede A9 naar de nieuwe parkeergarage in Up Mountain.
Meander wordt een even overbelaste (want te smalle) weg als de Keizer Karelweg.
Het is een stedenbouw- en verkeerskundige fout om al het autoverkeer (doorgaand en lokaal) door het stadscentrum te voeren.
Bestuurders, raadsleden en ambtenaren in het verafgelegen gemeentehuis kennen en begrijpen het Stadshart niet.
Johan Bos reageert via email:
“Hoe dan ook: Ten diepste schuld van Raat.”
Over obsessies gesproken, maar het is inderdaad een feit dat Raat jarenlang het Stadshart in zijn portefeuille had zonder dat wij daar iets positiefs van gemerkt hebben.
Die open verkeersgoot met die twee verkeerspleinen in het centrum hebben wij zeer zeker aan Raat te danken. Die man heeft geen benul van stedenbouw en verkeerskunde.
Neemt u mij nu kwalijk dat in dit geval ik u in creativiteit voorbij streefde ben u een obsessie noemt? Uw creatieve vermogen heeft daar natuurlijk daarmee niets te maken en men moet voor dat gedurig met de haren erbij slepen van een wethouder dan maar een ander woord bedenken. Overigens werd het ontwerp voor het stadshart 40 jaar geleden gemaakt onder meen ik wethouder Roering van de PvdA, toen Raat nog niet eens in Amstelveen woonde en waarschijnlijk nog een kind was. Het is waar dat hij een poosje het Stadshart in zijn portefeuille had, maar er is ook zoiets als erfenis. ‘Die man heeft geen benul van stedenbouw en verkeerskunde’, zegt u. De ambtenaren blijkbaar en de gemeenteraad blijkbaar ook niet.