Voor de overkapping van de A9 bij het Stadshart (de Keizer Karelweg) heeft de gemeente een nieuw ontwerp gepresenteerd en daarmee ook de bereikbaarheid van dat centrum te verbeteren. Er komt bijvoorbeeld een beter busstation en ook een ‘verkenning’ naar het doortrekken van tramlijn 5, alsmede meer ruimte voor fietsers. De gemeenteraad wordt woensdag (28 mei om 20.30 uur) in een zogenoemd ‘raadsgesprek’ geinformeerd. Omwonenden krijgen er een brief over.

Volgens de gemeente biedt het vernieuwen van het Stadshart en de nieuwe A9 kansen voor het optimaliseren van de bereikbaarheid van het Stadshart.

Busstation

Het busstation wordt door de gemeente bekeken, maar die is daarvoor wel afhankelijk van de Vervoerregio Amsterdam, het GVB en Connexxion. Daarom is de Vervoerregio Amsterdam ook ingeschakeld bij de ‘verkenning’ om tram 5 door te trekken naar het busstation.

Het ontwerp voor de overkapping van de A9 bij de Keizer Karelweg uit 2016 is aangepast. Daarbij is de ingang van de Schouwburggarage aan de achterzijde van de Schouwburg inmiddels losgelaten. Andere wijzigingen zijn:

  1. De Meander wordt niet aangesloten op de oostelijke rotonde. In plaats daarvan komt er aan de noordkant van de rotonde een extra rijstrook, zodat verkeer vanaf de A9-Oost rechtstreeks richting Stadshart kan rijden. De Meander blijft een doodlopende weg.
  2. Meer ruimte voor fietsers
    Op de kruising Ouderkerkerlaan–Keizer Karelweg komt in het verdere ontwerptraject extra ruimte voor fietsers. Ook de aansluiting op de Bomenbrug krijgt een verbeterslag.
  3. Verbeterde doorstroming
    De bocht voor bussen op de westelijke rotonde wordt ruimer gemaakt. Ook komt er een extra mogelijkheid voor verkeer vanaf de A9-Oost om noordwaarts de Keizer Karelweg op te rijden.

Nieuwe plannen 
Het huidige busstation in het Stadshart is verouderd. De gemeente onderzoekt samen met de Vervoerregio Amsterdam en Connexxion twee scenario’s. Eén daarvan gaat uit van het verbeteren van het busstation in de huidige vorm. Het andere scenario onderzoekt de mogelijkheid voor een geheel nieuw busstation tussen de twee meest westelijke Meandertorens ter hoogte van de Keizer Karelweg.

Tram 5 
Overigens staat het bekijken, samen met de Vervoerregio, of de kans bestaat tramlijn 5 van het Handelsplein door te trekken naar het (nieuwe) busstation nog aan het begin, zegt de gemeente. De eerste resultaten van dit onderzoek worden eind van het jaar verwacht.

7 REACTIES

  1. “Er komt een extra mogelijkheid voor verkeer vanaf de A9-Oost om noordwaarts de Keizer Karelweg op te rijden.”

    De KKweg is en blijft een 2-baans weg die ongeschikt is voor doorgaand N-Z verkeer. Openbaar busvervoer loopt er hopeloos in vast.

    Het was een historische fout om de de rijksweg A3 niet aan te leggen (de brandweerkazerne staat op dat tracé) en om bovendien de Beneluxbaan niet op de rijksweg A9 aan te sluiten. En dan ook geen ringweg om het Stadshart.. Op die fouten moet nu worden voortgeborduurd.

  2. Gemeenten moeten schuilplekken gaan zoeken, waar mensen bij oorlog of een natuurramp heen kunnen. Dat wil het kabinet. Nu in 2025 zijn er in Nederland geen werkende openbare schuilkelders.
    Bij de bouw van de metrotunnel tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Amstel in 2012, kregen de metrostations Nieuwmarkt, Weesperplein en Wibautstraat een dubbelfunctie als schuilplaats, voor respectievelijk 6000, maar liefst 12.000 personen. Bij een hoge dreiging konden de stationshal en de perrons worden omgebouwd.
    Dat zal in Amstelveen helaas niet gebeuren, want er is geen metrotunnel gebouwd tijdens de verbreding van rijksweg A9. Niet echt slim…. dank aan VVD

  3. Goed punt, Jan-Willem. Bij de VVD denkt men alleen aan het eigen belang en daarbij kijkt men nooit vooruit. Maatschappij en ecosysteem zijn ver van hun bed.

    Met de open verkeersgoot A9 is A9veen voor eeuwig geschonden en toch hebben de VVD-ers nog steeds een grote mond.

  4. De VVD is toch wel voor heel wat (financiële) blunders verantwoordelijk of medeverantwoordelijk. Toch blijven mensen er op stemmen. Wie zich niet informeert, krijgt het gemeentebestuur dat hij/zij verdient.

  5. De Amerikanen kregen Trump, Nederland kreeg Rutte en Amstelveen kreeg Raat (en kwam nooit meer van hem af).

    Democratie is geen garantie voor eerlijk, rechtvaardig en verstandig politiek bestuur.

  6. Nog ter herinnering: Na jaren onderhandelen kon Melanie Schultz van Haegen-Maas Geesteranus, VVD minister van Infrastructuur en Milieu in de naam van de Staat der Nederlanden het document ondertekenen op 10 maart 2014 in Amstelveen in de St. Annakerk . Wethouder Herbert Raat volgde deze belangrijke gebeurtenis zeer dichtbij. Minister Schultz: “Er moest een oplossing komen. Vasthouden aan een tunnel en aan een bijdrage van 100 miljoen euro van Amstelveen betekende een financieel risico, dat het ministerie niet wilde dragen. We hebben nu samen een goed en goedkoper alternatief uitgewerkt, waarmee we de files op de A9 oplossen én tegelijkertijd zorgen voor een verbetering van de leefomgeving.”
    Natuurlijk blijft 38 miljoen euro voor Amstelveen veel geld, maar het is nu wel verantwoord. Ten opzichte van de huidige situatie gaan bijna alle bewoners erop vooruit als het gaat om geluidsoverlast en luchtkwaliteit.
    Het werd eigenlijk nooit duidelijk, waarom moest de gemeente Amstelveen 100 miljoen euro ophoesten, want de rijksweg A9 is eigendom van het Rijk

  7. Het enige waarmee álle bewoners van A9veen erop vooruit waren gegaan, was een tunnel. Niet alleen qua geluidsoverlast en luchtkwaliteit, maar ook (juist) door verbindende ruimte en groen in het midden van onze woonplaats in plaats van een brede open betonnen goot vol voortrazend autoverkeer.

    De PvdA steunde destijds het tunnelplan, maar onderhandelde slecht met het Rijk, mede omdat zij daarbij niet werd geholpen door (destijds) oppositiepartij VVD. Die speelde waarschijnlijk een schimmig spel dat nooit goed is onderzocht.

    De winst aan ruimte en groen op het maaiveld op deze unieke locatie was financieel en maatschappelijk zó kostbaar geweest dat het zelfs het belachelijke bedrag van 100 miljoen euro had mogen kosten.

    https://photos.app.goo.gl/ZVZrQ9pzu12ch3k19

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.