Ook fractievoorzitter Lennart de Looze (foto) van GroenLinks is het met fractiegenoot Simon Lutz eens dat het verkeer in Amstelveen door gebruik van de auto dreigt vast te lopen, tenzij er doordachte keuzes worden gemaakt over bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid. Volgens hem is in de discussie over betaald parkeren het tegendeel het geval en neemt de gemeente ad hoc besluiten.

Het betaald parkeren moet naar zijn mening in een breder perspectief worden gezien, met oog voor gevolgen op lange termijn. De vijf jaar geleden al door de gemeenteraad vastgestelde mobiliteitsvisie moet naar zijn mening weer voorop komen te staan.

 Onleefbaar

Twee of drie auto’s lijken de norm van het college, zegt hij. ‘‘Als dat voor iedereen zou gelden, zou dat gewoon niet passen. Amstelveen dreigt dan onbereikbaar en bovendien onleefbaar te worden.’’ Volgens De Looze is openbare ruimte in Amstelveen is eindig en dat vraagt om scherpe keuzes volgens GroenLinks. “Je moet ook ruimte houden voor extra groen, een picknicktafel of speeltuintje. Dat mag niet allemaal wijken voor de autobezitter.” Ook groeit de stad door veel huizen on de komende jaren. “Het wordt dus drukker met meer mensen op dezelfde oppervlakte.”

Mobiliteitsvisie

In de mobiliteitsvisie kan De Looze zich nog altijd goed vinden. In het stuk staat bijvoorbeeld dat niets doen geen optie is. GroenLinks is voorstander van openbaar vervoer en fiets, mede wegens de beperkte uitbreidingsruimte van het autonetwerk. Volgens de fractie wordt daar niet naar gehandeld. “Het lijkt erop dat elke beslissing over mobiliteit nu ad hoc wordt genomen op basis wat dan even het beste uitkomt, zonder te kijken naar de  lange termijn|”, zegt De Looze. “Steeds opnieuw maken we keuzes die strijdig zijn met de mobiliteitsvisie. Waarom hebben we die dan überhaupt met elkaar vastgesteld?”

Wankel parkeerbeleid

Een maand geleden was de GroenLinks-fractievoorzitter nog tevreden met het standpunt van de wethouder Herbert Raat over parkeren. Die wilde stapsgewijs betaald parkeren invoeren in heel Amstelveen. Maar zijn tevredenheid sloeg om toen ook de wethouder 180 graden draaide en zijn eigen plan voor betaald parkeren introk. De Looze: “Betaald parkeren is geen doel op zich, maar een middel om Amstelveen bereikbaar en leefbaar te houden zonder dat onze inwoners er veel last van hebben. Ze hebben er zelfs baat bij, voor drie euro per maand altijd een parkeerplekplekje voor de deur.”

 Waterbedeffect

Raat had volgens de Looze goede argumenten voor zijn oorspronkelijke plan. Zo wilde hij overlast voorkomen, voordat het waterbedeffect zich zou voordoen (verplaatsen van parkeeroverlast naar aanliggende wijk). De wethouder wilde duidelijkheid scheppen en administratieve vertragingen voorkomen, zegt De Looze. Maar nu het plan van tafel is, lijkt volgens hem chaos onvermijdelijk. “Het is volslagen onduidelijk wanneer waar betaald parkeren wordt ingevoerd, terwijl het tegelijkertijd voor de gemeente makkelijker wordt om betaald parkeren in te voeren.” Hij voorspelt meer overlast en snapt ook dat de indieners van de petitie, die door 7834 mensen werd ondertekend, er ook ontevreden over zijn. Doe ondertekenaars vinden dat in veel wijken helemaal geen parkeerprobleem is. De Looze: “Dieper in Waardhuizen, Middenhoven of Westwijk ontstaat in de nabije toekomst nog geen parkeerprobleem. Een heel andere redenering zou kunnen zijn de parkeernormen hier omlaag te brengen, als blijkt dat er minder parkeerplekken nodig zijn.” Volgens hem offeren mensen in hun eigen straat een parkeerplek graag op voor een extra boom. “Dan wil ik nog wel zien of daar geen meerderheid voor te vinden is, net als in de gemeenten Utrecht of Haarlem.”

Fonds

Volgens hem denken veel mensen dat de gemeente betaald parkeren wil invoeren om de eigen kas te spekken. Dat is volgens niet zo, geeft hij toe. “Tot nu toe is de parkeerheffing altijd kostendekkend geweest voor de administratie en handhaving ervan. Maar als er in meer gebieden betaald moet worden, kan er wel een overschot ontstaan.” De Looze diende daarover vorig jaar juli al een motie in die door de gemeenteraad werd aangenomen. “Daarin stelde ik voor het overschot op betaald parkeren direct in een mobiliteitsfonds te stoppen dat gebruikt kan worden voor een extra impuls aan de bereikbaarheid van Amstelveen, zoals in de mobiliteitsvisie wordt voorgesteld.” Hij denkt daarbij bijvoorbeeld aan het verbeteren van de fietspaden.

Openbaar vervoer

GroenLinks vindt dat de gemeente meer moet investeren in goed en betrouwbaar openbaar vervoer en namens die fractie heeft raadslid Gert Jan Slump zich opgewonden over de rituitval van tramlijn 25 (de Uithoornlijn), die voor bereikbaarheid en mobiliteit in relatie met openbaar vervoer cruciaal is. Slump: “Wil je een goed alternatief voor de auto in een compacter wordende stad, dan moet dat openbaar vervoer wel betrouwbaar en beschikbaar zijn.”

Deelmobiliteit

GroenLinks-burgerlid Simon Lutz vroeg aandacht voor deelmobiliteit en hekelde het besluit van B en W de cintracten met aanbieders van deelscooters te beëindigen. Deelmobiliteit, waaronder deelauto’s, deelscooters en binnenkort mogelijk deelfietsen, wordt volgens hem in de mobiliteitsvisie als deel van de oplossing genoemd om ruimte te besparen en een betaalbaar alternatief te bieden voor eigen vervoer. GroenLinks zou daarvan het aanbod willen vergroten en de gebieden uitbreiden. Zeker voor afgelegen plaatsen als Nes a/d Amstel waar behoorlijk openbaar vervoer volgens haar ontbreekt, kan deelmobiliteit een uitstekende oplossing zijn.

2 REACTIES

  1. Beslissingen nemen op basis wat dan even het beste uitkomt, zonder te kijken naar de lange termijn, dat is een perfecte beschrijving van neoliberaal denken en doen. Wees dan ook niet verbaasd dat een neoliberale wethouder daarnaar handelt.

    In Amstelveen zijn grote stedenbouwkundige en verkeerskundige fouten gemaakt:
    – Geen aanleg van het stuk rijksweg A3 tussen A9 en N201,
    – zelfs geen aansluiting van de Beneluxbaan op de A10 en A9,
    – geen binnenring om het stadscentrum,
    – geen goede aanvoer voor het winkelcentrum Stadshart (museum Cobra staat in de weg),
    – Keizer Karelweg en Amsterdamseweg als hoofdverkeersader terwijl die daarvoor te smal is en zal blijven, zodat ook bussen daarop vastlopen,
    – geen hoofdfietsverbinding tussen Amstelveen en Amsterdam over de oude trambaan,
    – en dan die verdomde A9 die door die verdomde VVD geen tunnel kreeg..

    Omdat die fouten praktisch niet te herstellen zijn, kan er alleen maar op worden voortgeborduurd, met alle ellende van dien.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.